Balears Vadevi
Formació per a grans superfícies sobre l’ús de noms geogràfics en aliments

Aquesta setmana s’ha estrenat la primera jornada de formació, impartida des de la direcció general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària del Govern, sobre “l’ús dels noms geogràfics a la comercialització d’aliments“, destinada a les grans superfícies comercials que operen a les Illes. La primera gran superfície en oferir-se a rebre aquesta formació ha estat la cadena LIDL.

“Volem donar a conèixer a totes les grans superfícies que operen a les Balears els grans avantatges d’utilitzar bé aquests noms geogràfics, tant per al nostre sector primari i agroalimentari, per al nostre territori i societat, però també per a elles”; apuntava el director general Aram Ortega; tot plegat, afegia, “els dona més eines també per treballar millor amb els proveïdors”.

Valor afegit a la plantilla

El responsable de LIDL a les Illes Balears, Bartomeu Picornell, ha valorat molt positivament la formació perquè “aporta un gran valor afegit formatiu a la nostra plantilla, per apropar encara més el producte local a la clientela”. Així, Picornell ha volgut deixar clar que la seva “aposta decidida pel producte local i els productors locals de les Illes és vital per una qüestió de sostenibilitat mediambiental, social i econòmica”.

La formació, que s’ha dut a terme per part de Jerònima Trobat, tècnica del servei de Qualitat Agroalimentària de les Illes Balears (IQUA) i del mateix cap del servei, Miquel Àngel Frau, ha donat eines d’aprenentatge per tal de poder reconèixer els productes amb Denominacions d’Origen Protegides (DOP) i Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP), els seus sistemes d’identificació i les obligacions que implica comercialitzar-los, a més de donar claus jurídiques sobre l’ús de noms geogràfics o d’illes als productes.

Consumidor tipus: major de 46 anys que viu sol a la part forana

En la seva intervenció, Frau ha analitzat dades extretes d’enquestes i ha assegurat que “les persones consumidores i que demanen els productes locals, i que estan disposades a pagar més per aquests, són majors de 46 anys, resideixen a la part forana i viuen sols“. Per tant, ha alertat d’un possible “envelliment progressiu” d’aquesta clientela “si hi ha desconeixement, sobretot dels joves, del producte local”, ha dit. 

En aquest sentit, s’ha apuntat com a clau que, des del màrqueting i la publicitat de les grans superfícies comercials, així com des de les institucions públiques, es posi més focus en el producte local i les marques de qualitat de les Illes Balears, ja que, com ha afegit el cap de l’IQUA, “els consumidors tenen major confiança en els productes d’aquí i estan disposats a pagar més; el problema és que avui dia el mercat és encara molt confús”.

A la formació també s’han analitzat diferents sentències judicials sobre productes amb noms geogràfics, tant de les Balears com de la resta d’Espanya i Europa; s’ha explicat l’esperit de les DOP i IGP, i s’ha parlat de les claus per evitar el frau alimentari i fer que la clientela pugui diferenciar fàcilment les marques de qualitat, per tal que no siguin tan vulnerables davant imitacions o possibles confusions a l’hora de comprar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa