Els tafoners i oliers de Mallorca acaben de presentar la nova anyada. Enguany ha estat un any de reconeixements a ca nostra i fora de l’illa i el sector va agafant confiança. El darrer no fa molts de dies encara, a la fira alemanya Biofach, de productes ecològics. Entre els productors n’hi ha de grans i de petits però tots treballen en la mateixa direcció: cercar una producció de qualitat que permeti d’una banda la satisfacció d’un mercat competitiu i exigent i de l’altra obtenir un preu digne pels productors .

Entre aquests productors hi ha uns que tenen la peculiaritat d’haver fet punya. Una estratègia intel·ligent per guanyar en pes a l’hora de fer front a les exigències del mercat i de col·laborar per fer la feina menys feixuga. Avui us parlam de Reis de Mallorca. Per conèixer qui hi ha darrere aquesta marca parlam amb Joan Mayol, empresari olier i ara també president de l’associació de productors emparats en la DO Oli de Mallorca. Parlam amb Mayol dies després que han tornat de Biofach amb un guardó davall el braç: Reis de Mallorca-Rei Sanç ha obtengut una Recommendation a l’Olive Oil Award Biofach.

xxx
La primera capsa d’Oli Nostro en mans de Joan Mayol

!--akiadsense-->

Què és Reis de Mallorca i quins objectius perseguiu?

Reis de Mallorca és una societat de tres empreses productores d’oli ecològic, que elaboren tant les seves pròpies marques com una comú, amb la finalitat de trobar sinèrgies comercials i sobre tot, incidir en el mercat exterior. La promoció fora de l’illa és costosa (tant econòmicament com en temps), i l’associació és molt positiva. A la llarga, és probable que la confluència arribi a ser completa.

Els productors d’oli podeu presumir de ser un sector ben organitzat i cohesionat. Com s’ha aconseguit això? És Reis de Mallorca un exemple que la unió ha fet la força?

És cert que el Consell Regulador de l’Oli de Mallorca agrupa a molts de cents de productors, i també moltíssimes marques. Personalment, crec que hi hauria d’haver més confluències però cada un estima el que produeix. Tant de bo Reis sigui un exemple o un embrió. També s’ha de destacar el paper d’organització i col·laboració que hi ha a determinades tafones, com per exemple Son Catiu, o a la Cooperativa Sant Bartomeu de Sóller.

xxx
L’olivar, en ecològic, d’on s’obté l’oli que fan els germans Mayol

!--akiadsense-->

La vostra és una explotació jove, sobre tot si la comparam amb les finques centenàries que fan oli des de fa segles, a la serra de Tramuntana. Quins avantatges us ha duit entrar en el sector en aquest moment? Hi ha diferències entre els productors tradicionals i els de “nova generació”?

Un olivar té molt de sentit a Mallorca des del punt de vista agronòmic i ambiental: és un conreu perfectament integrat a la Mediterrània (Els geògrafs defineixen la regió mediterrània com aquella en que es pot conrar l’olivera!), que pot ser atès (segons la superfície) amb una dedicació a temps parcial, menys exigent en reg que altres productes. Els olivars del Pla són més còmodes d’explotar, ja que la mecanització és més senzilla, i si es té la possibilitat d’un reg de suport, resulten menys anyívols (es diu anyívol un conreu que produeix de forma molt irregular segons l’any). Tanmateix, avui, tant a la Serra com al Pla es treballa molt millor que fa unes dècades, les olives sols es cullen de l’arbre, ben sanes, i l’oli s’elabora amb la màxima rapidesa. Els olivicultors han sabut adaptar-se als nous temps.

L’oli que es fa a Mallorca és massa car, sentim sovint. No podeu competir en preu amb els grans productors de fora. Amb que sí sou competitius? Quines les vostres fortaleses?

L’oli és un producte que té molt més valor que preu. És el greix més saludable del món, un aliment amb aports vitamínics i nutricionals molt positius, un aliment que fa passar gust (M’agrada molt dir als meus amics catalans que a Mallorca trempam amb oli!). És un producte que es consumeix amb moderació sempre: una botella d’oli dura molts de dies, fins i tot algunes setmanes… I molta gent no està disposada a pagar la meitat del que paga per una botella de vi que es consumirà en un sopar o un dinar! Hem d’avançar amb la cultura de l’oli.

D’altra banda, certament no podem competir amb els olis espanyols, víctimes d’un mercat pervers, amb una oferta atomitzada i unes poques empreses que dominen el mercat, i on molt sovint hi ha vendes a pèrdua. La nostra fortalesa és ser relativament petits i competir, en els mercats exteriors, no amb els olis espanyols sinó amb els italians, més ben situats comercialment.

xxx
Els germans MArtí i Joan Mayol

!--akiadsense-->

Hem de posar l’oli fet a Mallorca, de qualitat, a l’abast de tothom?

Jo pens que ja hi està. Hi ha una oferta ben diversa, de les distintes varietats d’oliva i format, amb olis convencionals i olis ecològics, d’explotacions tradicionals o intensives. N’hi ha per tots els gusts. Falta un estudi rigorós, però és segur que l’oli produït a Mallorca representa sols un percentatge petit del la quantitat d’oli que s’hi consumeix. L’hem de veure com un luxe a l’abast de tots.

Que suposa per una marca com aquesta el trampoli d’una fira com Biofach i quines altres plataformes se necessiten per asegurar la supervivencia de producte de qualitat com aquest?

El premi a la Biofach va ser sobre tot un estímul per a nosaltres molt important, i una tarja de presentació per a clients potencials molt acreditada. A la vegada, és un estímul a ser encara més acurats en tot el procés de cultiu, elaboració i conservació. El mercat centreeuropeu és molt exigent, i hem de respondre a les seves espectatives.

xxx
Els reconeixements estan consolidant una marca, la de l’oli ecològic fet a Mallorca, fora de l’illa

!--akiadsense-->

Nou comentari

Comparteix