Balears Vadevi
El compromís del turisme balear amb el producte local es debat a Fitur

Representants del sector primari de les Illes Balears han escenificat aquest dimecres a la jornada inaugural de la Fira Internacional de Turisme de Madrid, FITUR, el seu compromís amb la llei turística balear, aprovada l’any passat i que assegura que un mínim del 3% dels productes frescos agraris, ramaders i pesquers siguin d’origen balear als establiments turístics de les Illes, un percentatge que passarà a ser del 4% als establiments de 4 o 5 estrelles i del 5% en el cas dels agroturismes.

“Illes Balears: Impulsant el sector primari i producte local”

Representants d’ASAJA, la Federació Balear de Confraries de Pescadors i de Cooperatives Agroalimentàries de les Illes Balears han participat aquest dimecres en una taula rodona a l’estand de les Illes a la fira turística i han posat èmfasi en el “paper fonamental”, diran des de Conselleria, que el sector primari juga al sector turístic, que queda reforçat amb la nova normativa turística.

Amb el títol Illes Balears: Impulsant el sector primari i producte local, al llarg dels 30 minuts que ha durat la trobada, els participants han debatut sobre la importància del producte local, el producte de quilòmetre 0 i com la nova llei turística ha facilitat la transformació, cosa que el sector aprofitat i està duent a terme. Durant la trobada, s’ha anunciat la participació de les Illes Balears en un programa d’Enogastroturisme, perquè la destinació disposarà de 3,3 milions d’euros i que servirà per a la creació i el desenvolupament de productes i experiències de turisme enogastronòmic que vinculin la producció agroalimentària i pesquera amb el turisme.

“El turisme té un gran deute amb el sector primari”

La consellera d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Mae de la Concha, ha destacat la importància del sector primari a les Illes Balears i ha declarat que “és de justícia que el sector primari es vegi recompensat i no sigui aliè als beneficis de l’activitat turística”. “El turisme té un gran deute amb el sector primari, tant pel paisatge com pel producte local”, ha recordat, i ha anunciat que la pròxima legislatura “es treballarà en una llei sobre el dret a l’alimentació que treballi d’una forma integral la presència del producte local en hospitals, escoles i residències, entre d’altres”.

Els participants han coincidit a destacar la necessitat d’aconseguir un consum de producte local cada cop més gran, i que sigui també més ecològic, amb un doble objectiu: ajudar a combatre el canvi climàtic i facilitar que les persones puguin viure dignament d’aquesta feina. Segons la presidenta de Cooperatives Agroalimentàries, Jerònima Bonafé, “les Balears compten amb productes de moltíssima qualitat, que els turistes que ens visiten han de poder gaudir”. Segons el gerent d’ASAJA, Joan Simonet, “l’oportunitat que ens dona la visita de milions de turistes ha de beneficari al sector primari, no només amb les compres de productes, sinó també amb les activitats complemtàries, i la llei turística és una passa molt important”. El president de la Federació de Confraries de Pescadors, Domingo Bonnín, ha destacat que “la pesca és sostenibilitat i també alimentació” i ha posat en valor el paper dels pescadors i la gastronomia de les Balears.

Creix la comercialització de vins en un 36%

Segons dades de l’Institut de Qualitat Agroalimentària (IQUA), de la conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació, les marques de qualitat (DO i IGP), comercialitzaren el 2021 11.454 tones d’aliments, que suposaren 83 milions d’euros de facturació, un 34% més que l’any 2020.

A tall d’exemple, els vins amb DO i IGP comercialitzaren un 36% més respecte de 2020, i el formatge de la DO Mahón-Menorca, un 25% més que el 2020, superant les xifres de 2019. També han crescut en vendes els olis de Mallorca i d’Eivissa o les de sobrassada de porc negre, que van augmentar el 2021 un 7,6% respecte al 2020 i un 9,2% respecte al 2019, abans de la pandèmia. La llagosta també és un altre exemple, amb un 18% més en ingressos per vendes.

L’augment de les vendes del 2021, diran, tenen en part el seu origen al turisme, ja que els productes amb marques de qualitat són molt demandats pels turistes que visiten les Illes Balears, i també són exportats després.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa