El formatge Mahón-Menorca viu un moment dolç. L’any 2024 va tancar-se amb la xifra de comercialització més alta de la seva història i un total de 2.604.436 quilos venuts, un 1,72% més que l’any anterior. La dada la van fer pública fa uns dies la consellera d’Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca, Maria Antònia Taltavull i el president del Consell Regulador, Joan Bosco Triay, que van qualificar el 2024 com “un any de rècord”, amb 3.523.254 quilos de formatge produïts per les 49 formatgeries inscrites, 43 de les quals són artesanes. Segons les dades obtingudes per part de tots els elaboradors, el formatge semicurat va representar el 61% de les vendes, seguit pel curat (22%) i el tendre (17%).
25 milions de negoci i 40 de litres de llet
Les 42 empreses que comercialitzen el conjunt de la D.O. Formatge Mahón-Menorca, van moure uns 24,7 milions d’euros. El Mahón-Menorca s’elabora amb llet procedent de 98 ramaderies menorquines, amb una producció total de 39,6 milions de litres, dels quals 30 milions es destinen al formatge amb segell DOP. La llet utilitzada és, gairebé completament, de vaca sigui menorquina, frisona o parda alpina. En aquest sentit, l’illa manté un fort vincle amb el sector primari, amb un 90% de la terra llaurada dedicada a farratges i cereals per a l’alimentació del bestiar. Pel que fa a mercats, les Balears concentren el gruix de les vendes amb un 70% que suposen 546.902 quilos comercialitzats a Menorca i 1.278.266 a Mallorca i Eivissa. A Catalunya, en canvi, es va destinar un 13,2% de la producció, i el 9,4 restant, a Espanya.

Mercat exterior
Pel que fa al mercat exterior, les vendes del formatge Mahón-Menorca van arribar al 2024 a 44 països, tot i que les exportacions van baixar lleugerament amb un 7,37% del total. El principal destí continua sent els Estats Units, amb 110.568 quilos, seguit de la República Dominicana, Alemanya, el Regne Unit i Mèxic. Des del Consell Regulador van assegurar que el descens a l’estranger s’ha compensat amb un increment del 17% al mercat estatal, destacant l’entrada a noves zones com València. “Els grans esforços s’han dedicat a la promoció nacional, i s’ha notat”, tal com va explicar la gerent Piedad López, que aquest any es jubilarà. Per la seva part, la consellera Taltavull va fer valdre la importància econòmica i cultural del producte. “Els formatges amb Denominació d’Origen com el Mahón-Menorca contribueixen a mantenir viu el món rural i a donar sortida als productors locals. Aposta’m pel camp i pels restauradors que conserven la cuina tradicional menorquina.” Sobre els aranzels, la consellera també va assegurar que el Consell Insular donaria suport al sector i cercaria solucions per evitar que cap empresa es veiés perjudicada.