Ningú sap què acabarà passant del cert, però l’experiència és un grau i el sector formatger de Menorca, es mostra, de moment, a l’aguait. No obstant això, també hi ha esperança en el fet que l’impacte de l’establiment de nous aranzels a l’exportació cap als Estats Units, no escombri la feina feta durant tants anys al mercat americà.
El president de la Denominació d’Origen Mahón-Menorca, Bosco Triay vol ser prudent a l’hora de valorar les notícies que omplen aquests dies la premsa de titulars sobre els aranzels perquè ja han viscut aquesta situació anteriorment. “No sabem quin futur se’ns presenta, però tenim l’esperança que els aranzels no siguin tan alts com l’altra vegada” explica Bosco Triay. “En aquella ocasió va ser d’un 25% i ara parlen d’un 10%. Llavors ho vam poder trampejar ajustant marges per ambdós costats, entre productor i distribuïdor amb l’objectiu que el consumidor no notés massa la pujada del producte i evitar perdre el mercat del tot” detalla. “El perill més gran comparat amb el 2019 és que ara ho està anunciant a l’inici d’un mandat de quatre anys i aguantar això tant de temps, pot portar unes altres conseqüències” afegeix. “També ens havia passat en el passat fa uns quinze anys quan hi va haver una devaluació del dollar que va encarir el producte i ens va fer perdre clients” comenta. “El que convé és que Europa sigui valenta i respongui amb rotunditat més que abaixar el cap com sempre” recorda.

El mercat americà
El formatge Mahón-Menorca està present actualment a més de 51 països, però el seu principal mercat és els Estats Units, on segons dades del 2023 (les del 2024 encara no s’han donat a conèixer) van arribar als 126.000 quilos, aproximadament. És veritat que el principal mercat del formatge menorquí continua sent les Balears, amb el 66% de les vendes, però el 13,74% ja es ven a 51 mercats internacionals. A escala mundial, el mercat de referència actual és els Estats Units on darrerament s’han venut 125.560 quilos, seguit d’Alemanya, amb 36.023 i el Regne Unit, amb un total de 34.700 quilos.
Encara queda un marge important per fer créixer les vendes fora de l’estat espanyol com a millor estratègia per impulsar el creixement i la supervivència del sector. De fet, el Consell Regulador de la Denominació d’Origen del formatge Mahón-Menorca i l’entitat pública empresarial ICEX Espanya Exportació i Inversions van subscriure l’any passat el tercer conveni de col·laboració per reforçar la presència del producte menorquí al mercat nord-americà. Del 1998 al 2022, la quantitat de quilos de formatge exportats a Amèrica del Nord ja va experimentar un gran creixement, de 14.185 a 125.560 quilos. En aquest context, als Estats Units l’objectiu sempre ha estat continuar donant a conèixer el formatge menorquí, destacant-ne els valors de qualitat, excel·lència, autenticitat i sostenibilitat, ampliant els contactes amb professionals, xefs i prescriptors, així com educar els consumidors sobre el formatge.