Nou reconeixement al talent del jove cuiner menorquí José Maria Borràs, que amb només vint-i-sis anys, porta una carrera meteòrica de premi rere premi. El seu restaurant Acquiara, ubicat a l’Hotel Morvedra Nou de Ciutadella, acaba de ser reconegut amb la “T de Oro” de Tapas Magazine com a Millor Restaurant de Balears, un guardó que confirma l’excel·lent moment que travessa la seva proposta gastronòmica i l’ambició amb què Borrás està projectant Menorca al mapa culinari estatal, amb el somni algun dia de poder portar l’estrella Michelin a l’illa. Aquest nou guardó, atorgat per una de les capçaleres gastronòmiques més influents del nostra país, arriba el mateix any en què el cuiner ha acumulat diverses mencions i distincions que dibuixen aquesta trajectòria ascendent. Candidat a Millor Cuiner Revelació 2026 al proper Madrid Fusión, la revista Tapas Magazine ha destacat el discurs gastronòmic del seu restaurant per estar basat en la cuina del territori, el respecte pel producte i la mirada contemporània amb què el jove xef revisa el paisatge menorquí. Un reconeixement especialment rellevant si tenim en compte la curta trajectòria del restaurant, que va obrir fa poc més d’un any.

The Fork Awards 2024

Aquest no és, però, l’únic èxit recent perquè el restaurant Acquiara també ha estat finalista fa pocs dies als The Fork Awards 2024 en la categoria de “millor obertura de restauració de l’any”, una distinció que valora el talent emergent i els projectes que han aconseguit destacar en molt poc temps. La candidatura va ser impulsada per xefs reconeguts de tot l’Estat, un aval que confirma que la cuina de Borrás no passa desapercebuda entre els professionals. L’atenció mediàtica tampoc li ha estat aliena. El diari Expansión li dedicava un reportatge, analitzant la seva trajectòria i situant-lo com un dels joves cuiners amb més projecció de les Illes. L’article repassava el seu vincle amb el territori, el pes del producte local en la seva proposta i l’energia amb què havia sabut convertir Menorca en un escenari gastronòmic capaç de competir en igualtat de condicions amb destinacions molt més consolidades.

El jove cuiner menorquí José María Borrás  / Cedida
El jove cuiner menorquí José María Borrás / Cedida

Concurs San Pellegrino

A tot això, s’hi afegeix el seu pas pel prestigiós Concurs San Pellegrino Young Chef Academy, on Borrás va adjudicar-se la final ibèrica com a representant d’Espanya i Portugal amb la seva interpretació de “llagosta i porcella balear”, un mar i muntanya que sintetitzava la seva filosofia de cuina i que va convèncer el jurat per la combinació de tècnica, identitat i narrativa. Un triomf que va tenir l’acompanyament d’Andreu Genestra, un dels seus mentors, i que li va donar accés a disputar la gran final mundial de Milà, celebrada fa quinze dies. A la capital del Duomo no va poder aconseguir endur-se el títol de campió mundial però va poder tornar a demostrar el seu talent en aquesta experiència on competeixen xefs de tot el món. Una experiència que tal i com ell mateix reconeix, “participar en un certamen així t’obliga a preguntar-te què vols explicar realment com a cuiner”. Sens dubte aquest conjunt de premis i mencions dibuixa el perfil d’un cuiner que ha fet de Menorca la seva bandera. l’illa. El Consell Insular de Menorca el va distingir aquest setembre com a ambaixador gastronòmic en el marc de Menorca Regió Europea de Gastronomia 2022, un títol que premiava la seva capacitat de representar l’illa a través de la cuina i de projectar-la més enllà del territori. Aquest gest institucional confirmava el paper de Borrás com a figura clau de la nova generació de cuiners menorquins que fan bandera del producte local i que contribueixen a projectar la imatge gastronòmica de Menorca.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa