Menorca viurà les pròximes setmanes dues cites destacades pels professionals de la restauració i els amants del vi amb propostes que combinen tast, divulgació i experiència gastronòmica. D’una banda, la Fortalesa de la Mola, a Maó, acollirà els dies 14 i 15 de març l’Experiència Ulisses en la seva cinquena edició, un esdeveniment que reunirà cellers i productors en un format que combina competició i degustació. De l’altra, el 23 de març el Club Marítim de Maó tornarà a ser l’escenari de l’11a Mostra de Vins de Menorca, una de les trobades enològiques més consolidades del calendari de l’illa que promou De Vins Menorca. Ambdós esdeveniments compten amb el suport de la Fundació Foment del Turisme de Menorca.
Experiència Ulisses
La primera de les cites arribarà aquest proper cap de setmana el 15 i 16 de març amb l’Experiència Ulisses, que promou la distribuïdora Ulisses Vinateria de Ciutadella i que convertirà la Fortalesa de la Mola en un espai dedicat al món del vi durant dos dies. La jornada de diumenge inclourà un campionat de tast a cegues amb premis en metàl·lic, una proposta que posarà a prova la capacitat dels participants per identificar vins sense conèixer-ne prèviament l’origen. El campionat individual de tast a cegues d’aquesta edició comptarà amb alguns participants destacats del món del vi i de la gastronomia. Entre els inscrits hi ha perfils amb una trajectòria reconeguda dins el sector, com l’enòleg José Félix Callejo, del celler Félix Callejo, Boris Olivar, consultor i formador de vi amb projecció en l’àmbit estatal, Vicente Herrero, propietari de Bodega Vides (Madrid) o Borja Beneyto “Matoses”, influencer gastronòmic amb una gran comunitat de seguidors. També hi participarà Jaume Gramona, propietari del celler Gramona i un dels noms amb més prestigi del panorama vitivinícola espanyol. El mateix dia també s’hi instal·larà una petita fira gastronòmica amb productors locals d’aliments i diversos cellers que oferiran tastos dels seus vins, amb la voluntat de crear un ambient obert i distès que permeti gaudir de la cultura del vi combinada amb el producte de proximitat. El plat fort, però, serà el dilluns 16 de març, amb la celebració d’un saló de vins obert al públic que reunirà més de quaranta cellers. Els assistents podran recórrer els diferents estands, descobrir noves referències i conversar directament amb els elaboradors.

11a Mostra de Vins Menorca
Unes setmanes més tard, el protagonisme tornarà al vi amb la celebració de l’11a Mostra de Vins de Menorca, prevista pel dilluns 23 de març al Club Marítim de Maó i que s’ha presentat en roda de premsa aquest dijous. Aquesta cita, impulsada per la distribuïdora De Vins Menorca, s’ha consolidat com una de les grans trobades enològiques de l’illa i enguany tindrà un significat especial coincidint amb el 25è aniversari del projecte. La Mostra, en aquest cas, reunirà prop d’un centenar de cellers procedents de més de quaranta-cinc denominacions d’origen, oferint al públic l’oportunitat de tastar una àmplia selecció de vins i conversar directament amb els elaboradors. Durant tota la jornada, el Club Marítim es convertirà en un gran espai de tast on professionals de la restauració, aficionats i públic general podran descobrir noves referències i aprofundir en la cultura del vi. La jornada inclourà també diversos actes paral·lels pensats per enriquir l’experiència dels assistents. Entre les propostes destacades hi haurà dues experiències Riedel, sessions guiades que permetran comprovar com la forma de la copa pot influir en la percepció dels aromes i els sabors del vi, una proposta didàctica que acostuma a sorprendre fins i tot els tastadors més experimentats.
Premi de Vins Menorca a Xesc Grimalt
En el marc dels actes previs de la Mostra també es farà entrega del III Premi de Vins Menorca, un guardó que va néixer fa tres anys amb la voluntat de reconèixer la trajectòria de persones o cellers que han fet una aportació singular al món del vi. En les dues primeres edicions el premi va distingir Carles Esteva, del celler Can Ràfols dels Caus, i Didier Belondrade, creador del prestigiós Belondrade y Lurton a Rueda. El guardó d’enguany recaurà en l’enòleg mallorquí Xesc Grimalt, una figura clau en la recuperació i el reconeixement de la varietat autòctona callet, avui considerada un dels grans signes d’identitat del vi mallorquí. Després de la seva etapa com a soci i tècnic del celler Ànima Negra, Grimalt va impulsar el 2006 el projecte 4Kilos Vinícola juntament amb Sergio Caballero. El celler va néixer amb una filosofia molt clara: elaborar vins honestos, expressius i profundament vinculats al territori, prioritzant el conjunt cep, sòl, clima i viticultor per damunt de les fórmules estàndard. Amb una inversió inicial modesta, però amb una gran ambició per la qualitat, 4Kilos s’ha convertit amb els anys en una de les firmes més influents del panorama vinícola balear i en un referent de creativitat, coherència i respecte pel paisatge. El programa es completarà dia 20 de març amb un segon acte amb el prestigiós elaborador gallec Rafael Palacios, un dels grans noms del vi blanc en l’àmbit internacional i referent de la varietat godello a la vall de Valdeorras. La seva participació oferirà als assistents l’oportunitat d’escoltar i conèixer de prop la visió d’un dels viticultors que més han contribuït a situar els vins atlàntics en el mapa mundial, guanyador de 100 punts Parker.

