Per cinquè any consecutiu, Menorca ha estat present a la nova edició de Madrid Fusión amb l’objectiu de donar a conèixer el producte i la gastronomia de l’illa. Sota el paraigua de la marca Made in Menorca i gràcies al suport del Consell Insular de Menorca i la Fundació Foment del Turisme de Menorca, sis productors de referència han compartit un estand per tal d’aglutinar esforços i defensar de manera conjunta la varietat i diversitat de productes.
Des de la rebosteria menorquina a través de les seves ensaïmades, carquinyols o pastissets que elaboren des de 1873 a Sa Sucreria d’Es Mercadal, als formatges Torralba o Quintana, guanyadors de diferents reconeixements com a millors productes al World Cheese Award. També s’han desplaçat fins a la capital el celler Torralbenc d’Alaior per poder donar a tastar els seus diferents vins i també des de Sal de Menorca, les úniques salines en producció que existeixen a l’illa i que elaboren flor de sal i sal marina verge de manera artesana i amb criteris i valors de sostenibilitat. Destil·leries Xoriguer també els acompanya amb l’objectiu de donar dona a conèixer a més de licors tradicionals, com el de camamil·la, les herbes, el Bloody Island o el Xoriguer+Xrub, una proposta creada a dues mans amb Hugo Muñoz, xef d’Ugo Chan, creditor d’una estrella Michelin, que es serveix de la tradició dels shrubs, per oferir una manera diferent de gaudir dun combinat. L’shrub és una mena de xarop concentrat elaborat a base de fruita, vinagre i sucre, que es barrejava originalment amb aigua per crear una beguda refrescant, prenent el nom dels xerbets que es bevien a Turquia i Pèrsia.

‘Showcookings’
La participació menorquina a Madrid Fusión també ha buscat fer valdre el talent de diferents cuiners menorquins. Des del cuiner Jesús García Torrent, del restaurant Dos Camins de Ciutadella, exhibint una recepta d’arròs de la terra així com la tortada amb escuma de menjar blanc, el jove cuiner José María Borrás, guanyador de la final regional del San Pellegrino Young Chef, amb una triple proposta de peix de roca en tres versions i finalment Pau Sintes Juanico, jove Xef Europeu 2022 que conjuntament amb el cuiner Albert Marquès, cap de pastisseria de l’hotel 5 estrelles Villa Le Blanc Gran Melià, han viatjat a Madrid Fusión per mostrar als visitants els crespells amb cremós de formatge Maó, figat, encurtits de Menorca i cruixent de formatge Mahón-Menorca. La Consellera del Departament d’Economia i Territori, Maria Antònia Taltavull ha destacat la importància d’assistir a aquest tipus d’esdeveniments, on la seva finalitat és donar difusió i exposar la gran diversitat del producte menorquí i la sinergia que hi ha entre producte i cuina.
Finalistes com a millor destí gastronòmic 2025
Gràcies a la participació en esdeveniments com Madrid Fusion, Gustoko a Bilbao o el Fòrum Gastronòmic de Barcelona, entre d’altres, ja fa temps que la gastronomia menorquina ha aconseguit traspassar fronteres, defensant un model de cuina sincer basat en l’excel·lència del producte local. Un camí d’esforç i promoció per part de cuiners, associacions i institucions públiques que l’any 2022 ja va portar a l’illa a ser Declarada com a Regió Europea de la Gastronomia i que ara, torna a estar en boca de tothom després que els lectors de la revista Viajes National Geographic, hagin escollit Menorca com a finalista al millor destí gastronòmic 2025. Un reconeixement que contribueix, sens dubte a obrir la mirada més enllà del sol i platja que durant tantes dècades ha servit per atreure un turisme familiar que treu profit a la seva cuina i ajudar l’illa a l’anhelat desig de la desestacionalització.