Baleària ha presentat la construcció del primer ferri elèctric de passatge i càrrega lliure d’emissions contaminants a les estades i aproximacions a port. Es tracta d’un nou concepte de vaixell destinat a la ruta Eivissa-Formentera que, a més de promoure un viatge més ecoeficient i sostenible, comptarà amb un laboratori de proves per a la utilització d’hidrogen verd.

El nou vaixell, que s’està construint a les drassanes Armón de Vigo, serà el primer amb zero emissions a les entrades, sortides i estades a les dàrsenes d’Eivissa i Formentera, gràcies a la instal·lació de bateries elèctriques que es recarregaran durant la travessia. A més de permetre l’ús de bateries al port, el sistema de propulsió dièsel-elèctric permet millorar el rendiment de propulsió i reduir les emissions i sorolls, alhora que els manteniments. El ferri, que connectarà les Pitiüses en una hora, permetrà millorar la qualitat de l’aire als ports i rodalies reduint un 80% les emissions de gasos d’efecte hivernacle respecte a la resta de vaixells que operen aquesta ruta.

“Aquest vaixell suposa un salt important i per a nosaltres té un component emocional, ja que tot i ser petit i senzill aspira a ser el més sostenible de la flota, en ser elèctric i incorporar la tecnologia de l’hidrogen de forma experimental”, ha destacat el president de Baleària Adolfo Utor, que també ha recordat que serà un vaixell fonamental per subministrar els serveis essencials a Formentera.

Un disseny d’exteriors

Des del punt de vista dels passatgers, s’està treballant en un disseny on hi prevalgui els exteriors, enfocat principalment al mercat d’estiu, amb terrasses a diferents nivells on es podrà gaudir de les vistes al mar durant la travessia i amb serveis enfocats al plaer de viatjar: zones chill out, un gran bar amb espai per a DJ i una zona de dutxes per refrescar-se. El ferri tindrà una capacitat per a 350 passatgers.

Pel que fa al transport de mercaderies, el celler podrà transportar fins a 14 camions. El vaixell serà double ended, és a dir, operatiu tant per proa com per popa, cosa que agilitzarà les operacions d’embarcament i desembarcament i les maniobres a port. Està previst que comenci a operar l’estiu del 2023. El vaixell tindrà 83 metres d’eslora i 15 de màniga, i podrà navegar a 12,5 nusos.

El Fast Ferry de Baleària connecta Catalunya i Menorca en només quatre hores
El Fast Ferry de Baleària connecta Catalunya i Menorca en només quatre hores | Baleària

Laboratori d’hidrogen verd

A més, el vaixell serà un laboratori de proves per a l’ús de l’hidrogen verd. S’hi instal·larà una cel·la de combustible d’hidrogen comprimit de 100 KW, la de major capacitat que existeix actualment, per dur a terme una experiència pilot en l’ús d’aquesta energia més ecoeficient, que podria arribar a utilitzar-se per al consum elèctric bord.

“El nostre objectiu és utilitzar aquest vaixell com a laboratori de proves a petita escala per aprendre sobre aquest combustible i aplicar aquests coneixements a llarg termini, quan es preveu que estigui disponible un sistema d’emmagatzematge més madur i estable que l’actual hidrogen comprimit”, ha destacat el president de Baleària, Adolfo Utor. La naviliera també participa en el projecte europeu Green Hysland, que té com a objectiu convertir Mallorca en el primer hub d’hidrogen verd del sud-oest d’Europa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa