La direcció general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, de la conselleria d’Agricultura ha donat el tret de sortida aquest dissabte 7 d’agost al projecte de dinamització de mercats. Un seguit d’activitats que es faran a 46 mercats i fires de les Balears amb l’objectiu de donar a conèixer i promocionar el producte local.

La primera activitat s’ha fet al mercat ecològic de la Plaça dels Patins de Palma. Segons la directora general, Paula Valero, l’objectiu d’aquest projecte és «saber el grau de coneixement que té la població sobre el producte local i també donar importància als mercats i a les dones en la venda directa». A la vegada, ha explicat, «valorar el producte local i conscienciar a les persones compradores de la importància que té per al sector primari consumir-lo».

Les actuacions variaran en funció dels mercats i fires, tot i que sempre comptaran amb una carpa informativa sobre els productes i les marques de qualitat de les Illes Balears. En aquest primera jornada, s’han duit a terme tres dinàmiques al voltant de tres productes concrets, com la taronja, la tomàtiga de ramellet i les figues. Les dinàmiques aniran canviant en funció de la temporada i l’objectiu és conèixer què en saben els compradors i venedors sobre l’origen i la diversitat de varietats, entre d’altres. En cada mercat o fira, es faran almanco 10 enquestes als compradors i també als responsables de les parades sobre el consum i coneixement del producte local, la feina de la pagesia i les dones pageses, i el grau de compromís amb el malbaratament alimentari i amb la gestió dels residus d’envasos i aliments.

En el mercat ecològic de Palma també s’ha duit a terme una teatralització, que ha consistit en una persona que ha interpretat el paper d’una inspectora de producte local. Ha interactuat amb les persones compradores del mercat per esbrinar els hàbits de compra, veure els productes que havien comprat i saber més sobre la procedència d’aquests. També s’ha dirigit als venedors, fent-los preguntes sobre l’origen dels productes que venien.

El projecte de dinamització de mercats promou el consum de producte local per potenciar els beneficis socials i ambientals del consum d’aliments produïts i/o transformats a les Illes Balears, incidint amb això en el desenvolupament d’un sistema alimentari local sostenible.

Durant el mes d’agost, es duran a terme actuacions també als mercats d’Alcúdia, Esporles, Santa Maria, Sóller, Valldemossa, Alaró i Pollença. El mes de setembre es faran també actuacions als mercats de Menorca, Eivissa i Formentera. Aquest projecte acabarà a finals d’any. 

“Quin paper juguen els mercats i la pagesia en la societat?”, clama la Conselleria d’Agricultura del Govern balear. per promocionar aquesta iniciativa. I la seva resposta és clara: “els mercats són venda directa, són de primera mà, són proximitat i són cultura. Del camp a casa 100% local”.

D’aquesta manera, el Govern continua amb el suport a accions estratègiques per la promoció del producte local. Aquest és un tastet del que serà aquesta campanya a través d’un vídeo que s’ha compartit a les xarxes socials.

Nou comentari