Aquests dimarts s’ha fet la tercera edició de Campionat de Cuina Vegana, organitzat per l’Associació de Cuiners Establerts a les Balears ASCAIB i sota la direcció del xef Koldo Royo, al restaurant Nàutic, del Club Nàutic de Palma. En un format on 10 equips van presentar les seves creacions culinàries, obligatòriament una de salada i una altra de dolç, van ser valorats per un jurat format per prestigiosos xefs, alguns guardonats amb estrella Michelin, reconeguts gastrònoms, influencers del món foodie i periodistes gastronòmics que van valorar aquells plats per la seva creativitat, sabor o matèries primeres utilitzades.
Pel campionat, organitzat des de l’agència Tàndem Comunicació, es varen tastar i puntuar 16 plats, entre dolços i salats, presentats per vuit xefs o estudiants d’Alta Cuina. Una cuina amb cada vegada més adeptes i amb un perfil propi com és la gastronomia vegana. La decisió no va ser fàcil a causa de la gran categoria de les propostes presentades que finalment.

Borràs, un xef jove amb molta de projecció
El menorquí Josep Maria Borrás, xef del restaurant Santa Mariana, d’Alaior, se’n va endur el primer premi del jurat en la categoria de plat salat i l’absoluta per la presentació d”Evolució dels bolets’, i es va declarar un apassionat d’aquest tipus d’elaboracions: “No soc vegà, però m’apassiona la cuina dels vegetals”, va comentar. No és la primera vegada que aquest xef destaca en competicions professionals. Josep Maria Borrás ja va fer primer en el Josep María Borrás en el primer campionat de “Millor elaboració de Peix Descartable“, patrocinat per la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació, que va tenir lloc en la darrera edició de la fira HORECA, l’hivern passat.
D’altra banda, el jurat va valorar el millor plat dolç, va ser el de la parella formada pel xef Germán Solco i John Pillajo.

Els vins vegans, al costat de la cuina vegana
El Campionat de Cuina Vegana ha tengut per primera vegada en compte els vins d’elaboració vegana per acompanyar les propostes dels xefs que concursaven. En aquest cas ha estat un vi fet al celler Son Prim (IGP Vi de la Terra Mallorca), de Sencelles.
Ara mateix ja són molts els cellers de Mallorca que fan vins vegans. És el cas de la DO Pla i Llevant, on la majoria dels inscrits ja en fan (Es Fangar, Vi Rei, Can Majoral, Can Coleto, Miquel Oliver, Pere Seda, Bodegas Bordoy, Vins Toni Gelabert)…També són vegans els vins del celler Tianna Negre (IGP Vi de la Terra Mallorca). Així consta en les seves etiquetes, on es detalla que no utilitzen productes d’origen animal en el procés d’elaboració.
