Aquest cap de setmana s’ha fet a Palma la segona edició de la Fira de l’Ametlla, organitzada des de la IGP Ametlla de Mallorca i amb el suport de l’Ajuntament de Palma, a través de Palma Activa.
Hi han participat sis empreses que treballen amb ametlla de Mallorca IGP, amb productes nous i superant les vendes de la passada edició. El president de la IGP, Miquel Riera, ha destacat el creixement en productors, hectàrees i valor comercial de l’ametlla mallorquina el 2023.
En aquesta edició, han destacat des de l’organització, s’ha triplicat el nombre de visitants. Respecte de l’any anterior que han destacat la “gran qualitat” de tot el producte a la venda. Les sis empreses participants, amb productes nous, també han superat les vendes de l’edició passada, un fet que, per a l’organització, confirma la “consolidació” d’aquesta fira “entre les més importants” dels productes alimentaris i de qualitat que tenen lloc cada any a l’illa.
En el brindis institucional, el president del Consell Regulador de la IGP Ametlla de Mallorca, Miquel Riera, ha agraït a tothom l’assistència i ha remarcat que l’esperit de la fira “és seguir donant a conèixer la nostra ametlla, un producte de gran qualitat i dels que té més tradició a la nostra illa”. També ha volgut fer referència al creixement de la IGP al darrer any, ja que segons ha recordat, “ha sumat 31 noves explotacions i més de 500 hectàrees de cultiu” però sobretot ha destacat “l’augment del valor comercialitzat de l’ametlla de Mallorca”.
D’altra banda, el conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, ha valorat que “darrere aquests comercialitzadors hi ha milers d’hectàrees de paisatge, de territori, de pagesos que estan col·laborant”, i ha expressat que l’ametlla de Mallorca “es emblemàtica i té futur” i animat tothom a consumir-la.
Per altra part, el batle de Palma, Jaume Martínez, ha expressat satisfacció perquè la fira es repeteixi i ha desitjat que “es celebri molts anys més”, remarcant el “compromís” del seu consistori de fer costat i estar “devora els productors locals” perquè, segons ha dit, “en gastronomia som bons i ho hem de demostrar”.

Una família que creix d’any en any
En aquesta edició han participat novament tres empreses referents del mercat de l’ametlla i derivats a l’illa: Almendras Capó, Bessó de Mallorca i Camp Mallorquí; i tres més que treballen amb ametlla de Mallorca IGP: Bon Bessó, que enguany ha estat la novetat de la fira amb el seu formatge a base de llet d’ametlles; el forn Can Trias, amb el seu gató d’ametlles fet amb la recepta tradicional -només a base d’ametlla, ous i sucre-; i La Menorquina, que ha repetit en aquesta fira oferint tres gelats amb l’ametlla mallorquina com a ingredient.
A més d’aquestes, també han participat dos xefs de l’Associació de Cuiners ASCAIB. ‘Pinxo’ González i Gabriela Oliva, han elaborat durant la jornada dues tapes, una salada i una altra dolça, on la protagonista era l’ametlla de Mallorca. La primera ha consistit en una ‘focaccia’ feta d’ametlla torrada amb una làmina de pollastre rostit i crema d’ametlla i coco. La segona ha estat un petit pastís fet amb ametlla, farcit d’un cremós d’almívar de llet i decorat amb ametlla en granet. El públic assistent va poder degustar-les en el seu estand.

També han estat presents a la fira altres marques de qualitat i garantia de les Illes Balears, que han comptat amb un estand propi amb informació i una extensa mostra de productes de la DOP Oli de Mallorca, la DOP Oliva de Mallorca, el formatge DOP Mahón-Menorca, els vins de la DOP Binissalem i de la DOP Pla i Llevant i els de la IGP Vi de la Terra de Mallorca, així com la IGP Sobrassada de Mallorca i la IGP Ensaïmada de Mallorca i Pa d’Aquí.