Borràs: “Santa Maria mai ha deixat d’estimar el vi novell, el vi jove”
Branca de pi al balcó de l'Ajuntament de Santa Maria
Branca de pi al balcó de l’Ajuntament de Santa Maria

!--akiadsense-->

El poble ja bull perquè s’acosta la Festa del Vi Novell i cada minut és vital perquè quan es doni el sus tot vagi com una seda. A l’Ajuntament estan pendents del temps que farà. Aquesta tardor tan inestable fa difícil preveure si tindrem bon temps o no però en qualsevol cas el programa indica que demà a les vuit del capvespre a Ses Cases des Mestres es lliuraran els Brots de Pi, hi haurà actuació musical a càrrec de Victorí Planells i es farà l’ofrena del Vi Novell, entre altres actes tots ben emotius i festius. Al darrere de l’organització hi ha la regidora de Promoció Econòmica, Marilena Borras.

Podem dir que ja és tot a punt per divendres?

Sí! La Festa del Vi Novell és un acte únic, és una festa molt santamariera i tots la vivim d’una manera molt especial. Cellers i Ajuntaments, com aquell que diu, encara no hem acabat una edició que ja pensam en la pròxima. I pel poble és una diada que es té molt interioritzada, primer, per les generacions més majors que identifiquen novembre amb vi novell i pels més joves perquè, setze anys després, han fet del vi novell una senya d’identitat.

Aquest cap setmana es posa el punt final als actes d’enguany. Què té de particular aquesta festa que no té cap altra de Mallorca?

Aquesta festa és difícil que algú la pugui viure amb la intensitat que ho feim aquí. Santa Maria del Camí és el municipi amb més cellers de Mallorca i un dels primers en producció de vi. És dels pocs pobles que han mantingut la tradició de penjar el brot de pi als cellers per anunciar que s’han obert les bótes i, sobretot, és un dels pobles que mai ha deixat d’estimar el vi novell, el vi jove. En l’època que el vi embotellat i de més maduració va guanyar espai en el mercat, a Santa Maria del Camí se seguia beguent, estimant, gaudint i valorant el vi novell. Són moltes les coses que fan de Santa Maria del Camí un poble que estima el seu vi.

Heu aconseguit que sigui un mostrador del sentiment que els santamariers tenen pel món i la cultura del vi. Pensau que la vinya i el vi són senyes d’identitat del poble?

Sense dubte! Santa Maria sempre ha viscut encarada cap al vinyet. Qui més qui menys té relació amb algun moment de la producció del vi, bé perquè tengui vinya, perquè hagi estat vermador o bé perquè l’hagi venut o consumit el nostre vi. La introducció de la Festa del vi novell fa 16 anys només va ser la materialització de tots uns costums i símbols que ja formaven part de la nostra identitat com a poble.

Les noves generacions se van incorporant a fora vila en un procés que ha girat la tendència de les darreres dècades, quan s’abandonaven les feines del camp i la gent s’estimava més una altra feina per ventura menys feixuga. Així, el sector del vi té futur a Santa Maria?

Sí. Les noves generacions s’incorporen amb força i amb una preparació tècnica que no tenien les generacions anteriors. Tot això es nota en els processos de producció i comercialització del vi santamarier. Però a la vegada, són joves que han viscut la saviesa popular i les formes més tradicionals de fer vi i no volen perdre aquest coneixement. El mantenen i l’actualitzen. I això és nota en el producte final. És un vi bo, internacionalitzable i amb una estratègia de comercialització molt eficient, però també és un vi amb identitat, amb caràcter i amb una tradició que el fa un producte original i una avantatge competitiva important. La creació de la marca Vi Novell de Santa Maria n’és exemple d’això. Embotellar el vi novell suposa una nova manera de vendre aquest producte i, per tant, una nova estratègia de comercialització. Aquesta iniciativa, consensuada amb tots els cellers i promocionada per l’Ajuntament suposarà en canvi, una millora però sense perdre l’essencia del producte.

Nou comentari