Aquest és clam del sector agroalimentari de les Illes Balears que veuen que, a pesar que la Llei Turística vigent estableix un mínim del 3% de producte local en les compres del sector turístic no hi ha manera de fer que els hotels ho tenguin en compte. Una queixa que han expressat públicament Unió de Pagesos i MÉS per Mallorca. Han denunciat l’incompliment per part del Consell en les seves funcions de control de la normativa que obliga els establiments turístics a garantir aquesta mínima quota del 3% de producte local als establiments del primer sector de l’economia illenca. La normativa, emmarcada en la llei turística, aprovada la legislatura passada especifica l’obligatorietat d’incloure productes frescos agraris, ramaders i pesquers que tinguin el seu origen a les Illes Balears. No obstant això, segons ha denunciat el portaveu insular de Més en el Consell, Jaume Alzamora, l’actual equip gestor del Consell no ha posat en marxa cap campanya de control per assegurar-ne el compliment.
Davant aquest panorama, MÉS per Mallorca ha presentat una moció instant el pacte PP-Vox a iniciar de manera immediata i de forma continuada una campanya d’inspecció per a comprovar l’aplicació de la normativa vigent i aplicar, en el cas de detectar incompliments, les sancions previstes. De fet, Alzamora ha recordat que és la institució insular l’encarregada de les competències en matèria d’ordenació turística.

Segons Alzamora, durant els darrers anys el Consell de Mallorca ha impulsat diferents campanyes de promoció del producte local al mateix temps que ha executat accions amb l’objectiu de crear sinergies per a desenvolupar el sector primari i incrementar el consum sostenible i de quilòmetre zero. Aquest pla d’acció, ha dit, ha permès incrementar el prestigi dels productes fets i elaborats a l’illa, apostant d’aquesta manera per la qualitat com a motor econòmic i revulsiu del sector primari local. “Tota la feina feta no pot quedar ara en un no res. El producte de proximitat té un valor afegit, fomenta els vincles professionals entre els diferents sectors i, per tant, és una manera d’ajudar a sostenir el territori al mateix temps que es genera riquesa compartida”. Per això, ha assegurat, “és imperatiu de l’administració pública continuar fent feina en la visibilització del producte de proximitat en els establiments turístics, per a fomentar el sector agrícola, ramader i pesquer”.
A més, el portaveu de MÉS per Mallorca al Consell ha remarcat que la connexió entre el sector primari i els sectors comercials de restauració i turístics, és fonamental per a guanyar competitivitat i al mateix temps i aconseguir la conservació dels paisatges agraris, a més de lluitar contra l’abandó de les explotacions agràries. “Ningú no dubta que les produccions locals són més tradicionals, més sostenibles i menys agressives amb el medi ambient, ja que els trasllats són menors i la càrrega de contaminació i producció de CO₂ és menor”.
La Mancomunitat del Pla fa els deures
La Mancomunitat del Pla vol impulsar l’ús de producte local en el sector turístic per què aposta per un model de desenvolupament sostenible. Per això ha dissenyat una estratègia de la mà de l’empresa Desarrollo e Investigaciones Turísticas, S.L. L’empresa aplicarà al Pla de Mallorca, una estratègia d‘inclusió de productes de km 0 que s’afegeixi al model de destinació rural del Pla i que incentivin l’emprenedoria i ofereixin noves oportunitats laborals als seus habitants. El turisme gastronòmic, per tant, que espera treballar la mancomunitat, cerca l’origen, les arrels que porten al turista a través de diversos productes, a tenir una experiència memorable, on recordarà olors i/o sabors oblidats.

Per tant, l’estratègia a desenvolupar tindrà com a objectius analitzar i entendre la cadena de valor del sector primari, plantejar una sèrie d’actuacions per fer valdre el sector primari, apostar per una gastronomia sostenible, pel coneixement cultural del territori i per acostar el sector primari i sector turístic. La premissa que justifica aquesta estratègia és que, amb les actuacions oportunes, fonamentades amb els esquemes de sostenibilitat, innovació i governança, el Pla podrà valoritzar els elements diferencials de la seva oferta gastronòmica i alimentària i alinear-la amb els valors propis del territori format per catorze municipis, per atraure i prolongar l’estada dels turistes, protegir el valuós entorn natural del qual és part i millorar la qualitat de vida dels seus habitants.