Balears Vadevi
Bel Moyà: “Ara és important no allunyar-se del negoci i limitar despeses innecessàries”
Bel Moyà està al capdavant de l’empresa familiar Licors Moyà

!--akiadsense-->

Bel Moyà representa les noves generacions que es van fent càrrec dels negocis familiars amb una bona formació i amb les ganes i l’orgull de pertànyer a una nissaga que sosté una empresa més que centenària. Segur, però, que quan aconseguí situar-se com a cap d’elaboració de Licors Moyà mai no es va imaginar que li tocaria fer front a una situacio com la que passam ara mateix, quan tot el que coneixiem sembla que no servirà cara al futur, cara a aquest futur que encara no sabem com serà. Bel Moyà però es manté fermà i afirma que té els peus ben arrelats en terra, que el llinatge li dóna força i li serveix de referent. I tot i que sap que la incertesa és ara la tònica i que per ventura vendran temps complicats, Licors Moyà es recuperarà del cop i seguirà altres cent anys més. Mirau sinó els que ens ha dit.

Com es gestiona una empresa més que centenària en el segle XXI?

No crec que hi hagi una fórmula màgica que defineixi com gestionar una empresa en aquest segle. Sóc més de pensar que cada empresa té uns objectius, té una trajectòria, està configurada per sectors diferents, per persones diverses,… que fan que cada una requereixi un model “fet a mida”. Crec que barrejar-ne fins a trobar l’adequat és la solució. En el nostre cas, una organització eficient que dóna importància als valors humans i a l’eficiència i a la qualitat productiva són factors que fan que les coses funcionin. I encara que el nostre model principal sigui tradicional, piramidal, anam traçant línies cap a models molt més circulars, per tant, com te deia inicialment, tenim una barreja de models.

xxx
La distribució ha estat una de les linees de negoci de Licors Moyà

!--akiadsense-->

Quina proporció de tradició i innovació dóna l’equilibri?

Uiii, crec que també depèn del tipus d’empresa. En el nostre cas tenim un percentatge elevat de tradició, però no hem deixat mai de banda la innovació. Donam una gran importància als processos i a les receptes dels nostres avantpassats. Mantenim l’essència familiar, sols dir-te que la producció no passa per altres mans que no siguin les dels mestres artesans, el meu pare i el meu germà. Però per altra banda, esteim en constant innovació, en els darrers anys hem tret productes completament diferents als tradicionals. Fa cinc anys fabricàrem per primer cop les Herbes Premium, unes herbes fetes a partir de tres maceracions. Fa 2 anys presentàrem la crema d’ametla, un licor fet amb llet de coco i ametla. Enguany hem presentat el Gin Baleàric, un Gin macerat en ginebró, cardamom, coriandre i taronja. Per tant, combinam tant tradició com innovació.

xxx
Eren altre temps però tampoc no han canviat tant les coses per que es conserva la tradició heretada

!--akiadsense-->

Com va ser l’inici a l’empresa, on ara teniu un paper com a cap de producció de licors? I ara, quin paper voldrieu jugar?

L’empresa arranca fa més de 150 anys, Gabriel Moyà Terrassa va començar fabricant 3 licors que a poc a poc s’estengueren als pobles veïns i generació darrera generació s’ha anat consolidant una empresa familiar que avui en dia està en mans de la sisena generació. Alguns espirituosos s’han mantingut com són les Herbes, d’altres com l’Ambrosia de Bellpuig, o el Licor Gol han desaparegut. Encara que durant la història de l’empresa hi ha hagut bastants d’entrebancs crec que el més dur va ser al 1936 quan una bomba va caure damunt la fàbrica. Aquest dia va morir el nostre repadrí i, el seu fill, Joan Moyà Amorós, a l’edat de 15 anys va haver de refer-ho tot i tornar a començar. Després d’aquests anys tot va arrancar, el nostre padrí fabricava i repartia, i la nostra padrina l’ajudava en tot el que podia. Els seus dos fills, Sebastià i Biel, els nostre pares, aprengueren l’ofici. I no ens podem queixar de res perquè hem tengut la sort de tenir-los de mestres i ens han pogut ensenyar tot el necessari, és més encara avui aprenem moltíssim d’ells dos, han estat i són dos treballadors incansables. Sobre el paper que voldria jugar…el mateix que estic jugant ara. Per jo la fàbrica és un regal que estim i que vull conservar per damunt de tot, que m’inspira una responsabilitat enorme per la història que duu darrera i per l’esforç que han fet els nostres avantpassats per crear-la i fer-la evolucionar.

La gestió del dia a dia mai no és fàcil, ara menys amb les circumstàncies de l’estat d’alarma i el confinament i la paralització de l’activitat. Licors Moyà n’ha vistes moltes de situacions complicades al llarg de tots els anys. Que recomanau per sortir de l’ensopiment? Que es pot fer en un any que molts ja donen per perdut?

No sóc la persona més indicada per fer recomanacions durant aquesta paralització mercantil. El meu cosí, gerent de l’empresa, és el que sabria respondre millor a la pregunta. Des del meu punt de vista, no hi ha precedents d’alertes sanitàries d’aquesta naturalesa i magnitud. Segurament serà molt complicat que l’activitat econòmica recuperi la normalitat. Pel dia a dia, què es pot fer? crec que és important no allunyar-se del negoci, seguir-lo de ben apropet, limitar despeses innecessàries, garantir la seguretat dels treballadors en la operativa diària, mantenir la motivació, reinventar-se, explorar nous canals, ser creatius…

xxx
A la feina traspua la confiança que neix de l’herència traslladada de generació en generació

!--akiadsense-->

Se senten moltes veus que diuen que el nostre món ja no serà igual després de la crisi provocada pel coronavirus. Amb quines eines haurem de comptar a partir d’ara?

Diven que les crisis deixen petjades, que reformen les maneres de fer i de ser que eren habituals fins al moment. Segurament ho anirem veient així com avancin les setmanes

Com grans distribuidors, i ara que fins i tot les més petites de les bodegues han hagut d’espavilar i servir comandes a domicili, que haurà canviat? Tornarà tothom al paper d’abans?

Jo vull se optimista i pensar que sí. Veim com la fruita es serveix a domicili, la carn, el peix, i com no…també el vi, però deixem passar el temps i encara que sigui amb marques o petjades, tornar a les maneres de fer que teníem.

Licors Moyà té una agenda d’activitats molt diversa, que ben segur es reprendrà quan la situació es normalitzi. Quina és la imatge que voleu projectar de portes a fora? Amb qui o que us identificau i a qui voleu arribar?

Enguany és el nostre 130è aniversari. De moment i fins que la situació no millori tendrem l’agenda aturada, però com que són temps per ser creatius, per innovar, reprendrem quan es pugui l’agenda amb més força que mai. No intentam donar cap imatge, crec que la gent ja ens coneix i som el que som, una empresa familiar que intenta fer les coses bé i que d’aquesta manera s’ha guanyat la confiança de les persones.

En quins productes propis us voleu estalonar? Quins projectes teniu o quina línea o estrategia de futur voleu explorar, si no ens voleu desvetllar els projectes que teniu al forn?

La línia de treball que seguirem des de fábrica és continuar vetllant per la qualitat dels nostres productes, per l’artesania, la tradició, i com que no pot faltar la innovació, tenim pensada la presentació de dos productes nous en commemoració al nostre 130è aniversari.

xxx
El darrer acte públic, quan es va fer la gala del Tast de dones

!--akiadsense-->

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa