Vuit cellers de Binissalem han rebut aquesta setmana el reconeixement com negocis “Emblemàtics Balears”, una distinció creada per Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia, que té com a objectiu la protecció del teixit comercial tradicional. El municipi de Binissalem, un dels més vinaters de Mallorca, veu d’aquesta manera reconeguda la seva tradició vinculada a l’elaboració de vi. Així, com altres set negocis del municipi, els responsables d’aquests vuit cellers han rebut les plaques que els identifiquen com a part del programa. El director general d’Empresa, Autònoms i Comerç, José Antonio Caldés, i el batle de Binissalem, Víctor Martí, han lliurat els distintius a les famílies que estan al capdavant d’aquests establiments.
Vuit cellers que són testimoni d’arrelament en el món del vi
Empreses familiars que compten per generacions la seva dedicació a l’elaboració de vi són els principals protagonistes d’aquests reconeixements, juntament amb altres negocis del poble que també tenen tradició de dècades.
Pel que fa als cellers entre els distingits hi trobam:
Bodega Biniagual (arrelat amb patrimoni)
Bodegas José L. Ferrer (arrelat amb història)
Bodegues Oliver (emblemàtic)
Celler Tianna Negre (arrelat)
Vins Ca’n Novell (emblemàtic)
Vins Can Verdura (arrelat)
Vins Nadal (emblemàtic)
Vins Ripoll (emblemàtic)
Els distingits d’altres sectors hi trobam:
Can Xiscos (arrelat amb història): alimentació i begudes.
Carnisseria Can Puig (arrelat amb història): carnisseria.
Carnisseria Ca na Gori (emblemàtic): carnisseria.
Forn Cas Soper (arrelat amb història): forn i pastisseria.
Forn Nou (arrelat amb història): forn i pastisseria.
Gisela (amb història i patrimoni): moda i complements.
Tot Punt (arrelat): merceria

Un reconeixement que visibilitza els negocis arrelats i tira del teixit econòmic local
Un dels propòsits d’Emblemàtics Balears és donar a conèixer la singularitat de cada municipi a través dels seus establiments emblemàtics. Tot i que la iniciativa se centra en els comerços catalogats, la resta de teixit comercial se’n beneficia, ja que els emblemàtics també funcionen com a element tractor i reclam per als visitants de dins i fora de les Illes.
Són els ajuntaments que identifiquen els comerços del municipi que compleixen els requisits per ser emblemàtics, d’acord amb un manual d’ADR Balears que n’estableix les diferents categories. Així, un comerç pot ser catalogat com a arrelat (amb un producte o ofici singular), amb història (amb més de 75 anys de vida, o excepcionalment a partir dels 50 anys) i amb patrimoni (amb elements patrimonials interiors i exteriors destacats, així com amb valor immaterial). A més, els establiments que compleixin aquestes tres categories seran denominats emblemàtics. S’ha de destacar la feina d’identificació dels comerços que fan els tècnics municipals, concretament l’Agent d’Ocupació i Desenvolupament Local.
La plataforma a través de la qual es dona a conèixer el projecte és la web www.emblematicsbalears.es , que creix així com van incorporant-se al projecte més municipis.
Actualment, hi ha 33 municipis d’arreu de les Illes Balears, amb un total de 380 comerços catalogats.
Els municipis que ja compten amb establiments catalogats són: Alaró (4), Alcúdia (7), Algaida (7), Artà (7), Binissalem (15), Campos (16), Capdepera (3), Consell (6), Esporles (5), Felanitx (12), Inca (14), Lloseta (7), Llucmajor (11), Manacor (25), Marratxí (12), Palma (83), Pollença (9), Porreres (8), Santa Eugènia (1), Santa Maria del Camí (15), Santanyí (7), sa Pobla (7), Selva (1), Sineu (8), Alaior (5), Ciutadella (14), es Mercadal (1), Ferreries (11), Maó (30), Santa Eulària des Riu (5), Sant Josep de sa Talaia (5), Vila (11) i Formentera (8).
Per categories, hi ha 102 establiments emblemàtics; 127 d’arrelats i amb història; 30 amb patrimoni i història; 55 amb història; 53 d’arrelats, i 13 d’arrelats i amb patrimoni.