El club de vins en línia per subscripció Winc, que havia presentat xifres multimilionàries durant els darrers anys, s’ha declarat en fallida deixant milers de creditors sense recuperar els seus diners. Segons informa ‘Decanter’, la companyia nord-americana, amb base a Los Angeles (Califòrnia) havia generat més de 72 milions de dòlars el 2021 però en realitat mai no havia obtingut beneficis, coses que ha fet que s’acollís al Capítol 11 del Codi de Bancarrota dels Estats Units.
Un algoritme per recomanar vins
Winc, que afirmava que volia “fer que explorar els vins fos divertit i fàcil” i que es basava en fer servir un algoritme per fer recomanacions de vins al públic de la generació ‘millennial’, afirma que ha entrat en un “acord confidencial i no vinculant” amb un possible inversor que podria adquirir “tots els actius de la companyia”.
L’empresa, que va ser creada el 2011 com a ‘Club W’ per Brian Smith, Geoff McFarlane, Mark Thomas Lynn i Xander Oxman, va ser rebatejada com a Winc l’any 2016 i es basava en un sistema de subscripció que enviava vins cada mes basats en les preferències personals de cada persona, calculades per un algoritme. Després de respondre un qüestionari sobre preferències sobre els seus gustos, un programa triava quins vins podien agradar-los més i els feia arribar a casa seva.
Ascens i caiguda d’una bombolla 2.0
A finals de 2019, l’empresa estava valorada en 112 milions de dòlars i havia rebut inversions d’empreses molt importants, entre les quals hi ha, sense anar més lluny, Meta, la companyia matriu propietària de Facebook i Instagram. Durant la pandèmia, amb els confinaments, el seu model de negoci va disparar-se, fent que aconseguís que el seu valor com a empresa arribés al voltant dels 200 milions de dòlars.
La inflació de 2022, però, ha tingut un impacte fortíssim en aquesta empresa, que ha començat a tenir pèrdues que es van sumar a la caiguda que es va produir quan les restriccions per la pandèmia es van anar relaxant. De fet, els resultats del tercer quatrimestre de 2022 mostren que els seus ingressos nets han caigut un 14,6% en només un any. Així doncs, sembla que el final de la companyia, malgrat la promesa del concepte que suposava, és més a prop del que ningú es podia pensar.