L’adjudicació a una empresa peninsular del contracte pel proveïment dels menjadors escolars de les Illes Balears de fruites i hortalisses ha aixecat polseguera les darreres setmanes i ha obligat a posar-se les piles a la conselleria d’Agricultura. Les organitzacions agràries s’han queixat que no es tengués en compte la producció de proximitat per aquest tipus d’adjudicacions.
“No ho podem consentir! -es queixaven des d’Unió de Pagesos de Mallorca– Els pagesos hem de dir BASTA! Com podem demanar a la societat que consumeixi productes locals si l’administració pública no ho fa? Sabem que les lleis posen pegues a què la compra de producte local tengui major puntuació que la resta. Si és així haurem de demanar que es canviïn les lleis per afavorir el produït aquí!”
La situació, expliquen des del departament de Joan Simonet, és que la llei de Contractes del Sector Públic i el Programa Escolar del ministeri no contemplen la possibilitat de bonificar amb més puntuació la producció local i en aquest cas ha estat l’empresa valenciana la que ha tret més bona puntuació, per davant de la local Fruita Bona, que també optava al contracte.
I sembla que aquest no és l’únic cas i la compra de llet pels menjadors escolars estaria en la mateixa situació, en detriment de la producció de les vaqueries illenques.
Explorant noves vies
No obstant les dificultats que aquest marc legal determinen, la conselleria és sensible a la demanda dels pagesos i ha convocat la Mesa del Producte Local per compartir l’anàlisi de la situació i cercar solucions. Apunten la possibilitat de redefinir el que es considera producte local, a partir de la petjada de carboni. “D’aquesta manera es podria afavorir la producció feta a l’illa i quedaria clar que producte local fet fora de l’arxipèlag i transportat fins aquí no és ben bé la producció km0 que més ha de puntuar”, afirmen des d’Agricultura.
També se cerquen fórmules alternatives per a la compra de fruita i verdura a través de la mateixa conselleria, com ja es va fer durant la pandèmia, que seria posteriorment distribuïda als centres escolars. Tot plegat plantejaments i propostes que encara s’han de valorar i que en qualsevol cas no apunten a una solució immediata però la màquina està en marxa i l’objectiu clar. Ara es tracta de tancar el cercle.