El sector de la fruita seca viu aquests dies un dels moments més intensos de l’any agrícola: la collita. I l’ametlla és, a Mallorca, més que un símbol d’aquest temps. Ja es poden trobar colles arreu espolsant els ametllers, bé sigui a mà o en maquinària especialitzada. Som al principi de la campanya, però des del sector es mostren confiats que aquesta serà una bona anyada: De moment el temps ha respectat el fruit i sembla que les dades tant en qüestió de qualitat com de quantitat, seran bones. El president de la IGP Ametlla de Mallorca, Miquel Riera, productor ell mateix i convençut de la necessitat de mantenir el nivell de qualitat de l’ametlla amb aquest segell de garantia, posa l’accent en advertir al consumidor que no totes les ametlles que es venen com amb el nom d'”origen Mallorca” són el mateix, i aquesta és la raó per la qual al mercat tampoc no tenen el mateix preu.

- Ha començat la collita fa pocs dies, quina perspectiva teniu per aquesta anyada quant a qualitat i quantitat?
Per sort enguany les pluges i la darrera DANA no han estat destructives a Mallorca com ho varen ser a l’anterior campanya, per tant, tenim esperances que la d’enguany sigui una bona collita d’ametlla en tots els sentits, però el més important per a nosaltres és la qualitat, perquè molta pugui ser IGP.
- Com ha influït el temps: Una primavera molt seca i unes temperatures molt elevades a l’estiu, seguides de la tempesta provocada per la DANA?
Depèn molt també de si els cultius són de secà o de regadiu, i també de les varietats d’ametlla que es cultivin, però en general ara ja s’estan plantant varietats més resistents a temperatures més altes i a la manca de pluges, i com la DANA no ha provocat calabruix, esperem que no afecti gaire.
- Es pot dir que el rendiment serà similar a tota l’illa?
Depèn de la varietat d’ametlla, però en tot cas cal recordar que segons la nostra normativa, el rendiment ha de ser igual o superior al 21 % de mitjana perquè l’ametlla pugui ser certificada com a IGP. Això és així per assegurar la màxima qualitat quan es comercialitza ametlla de Mallorca.

La investigació és clau per introduir millores en el cultiu
- Quines varietats resisteixen millor aquestes condicions climàtiques tan extremes?
No es pot dir encara que hi hagi varietats que ‘resisteixen millor’ perquè encara s’estan fent estudis científics des de les institucions i aquests mostren alternances segons l’any, però hi ha varietats d’ametlla com ara ‘Masbovera’ o ‘Glorieta’ que estan responent molt bé quant a producció.
- Com està el mercat? Quin preu per quilo obtindreu en aquesta?
A nosaltres sempre ens agrada recordar que no és el mateix la campanya de l’ametlla a Mallorca que la de l’ametlla de Mallorca IGP, ja que no es paga igual ni té el mateix preu a causa dels alts estàndards de qualitat que ha de tenir la que és certificada. Però aquest puja cada any pel que fa a producció i consum. Els preus depenen de les indústries que compren, però se solen pagar millor als pagesos, ja que també es venen més cares després.
- Es torna a parlar de Xylella. Com està la situació als ametllerars de Mallorca?
Crec que, després d’uns anys molt dolents per a la majoria del sector a causa d’aquesta malaltia, ara estem en condicions dir que s’ha sortit d’aquella crisi. Des de les institucions es va actuar i s’ha investigat en els darrers anys, i moltes finques han invertit en varietats més resistents i també han optimitzat els seus cultius, professionalitzant molt més el sector. Al final aquesta és la clau també per prevenir les malalties com la Xylella.

- Què demana el sector en aquests temps tan complicats per al mercat de la fruita seca? Penseu que teniu el suport necessari per posicionar el producte? Quina promoció i/o estratègies s’haurien de posar en marxa?
Sobretot que no es posin dificultats afegides a la seva feina, com per exemple la quantitat de gestions burocràtiques. Però és cert que, per altra banda, tenim les institucions de la nostra part des de fa temps, perquè s’ha vist la importància d’apostar pel camp i pel producte local de cara al futur. Quant a la promoció i estratègies, crec que s’ha d’apostar per valorar el producte generant sinergies amb altres productes locals i introduint-lo en tot allò que serien les diferents experiències que se cerquen a la nostra illa.