La presentació fa uns dies de l’agrupació Som Pagesos ens ha donat l’ocasió de parlar amb el seu director gerent, Antoni Monjo. Som Pagesos, que neix amb objectius estratègics en el sector, és un bon exponent de la revifalla del teixit productiu del sector agroalimentari. Un sector que ha pres consciència que per ventura la supervivència de la fora vila de Mallorca passa per projectes coma quest. antoni Monjo és un executiu experimentat en Direcció General d’empreses, amb més de 20 anys de trajectòria professional en diferents sectors i especialitzat en Gestió econòmica/financera, immobiliària, comercial i màrqueting en entorns nacionals i internacionals tant en empreses del sector públic com en el privat. Arriba a Som Pagesos amb les idees ben clares.

Qué significa per vostè posar-se al capdavant de Som Pagesos, en aquest momento i en aquest punt de la seva trajectòria profesional?

Un repte amb majúscules. Suposa poder tornar al món agroalimentari, que és un sector bàsic i molt important per la societat avui en dia i més en els temps que corren d’incerteses econòmiques i de salut. M’agraden les feines dinàmiques que suposin adaptar-se constantment a l’entorn canviant que vivim i Som Pagesos m’ha donat una oportunitat a l’equador de la meva trajectòria Iaboral per fer realitat les meves inquietuts professionals, que són aportar valor, eficiència, resultats i sostenibilitat.

El sector ha entès que l’unió fa la força?

Sí i també l’Administració, la restauració, les grans supefícies, les botigues al detall, el consumidor final. Som Pagesos s’ha creat per donar veu i posar cara i ulls a la fruita i l’hortalisa de Mallorca. Aquesta unió ja fa molt de temps que s’hauria d’haver produit però ha hagut d’arribar una inesperada pandèmia i la guerra d’Ucraïna i una inflació bestial per adonar-nos que Mallorca no pot dependre del producte forà. S’ha d’aconseguir la sobirania alimentària i projectes com el de Som Pagesos ajudarà a que ho poguem aconseguir.

Jugau, en aquesta campanya, amb conceptes com pertinença a la terra, en el doble sentit, i amb el de consum de producte quilòmetre 0, de proximitat, que ara està “de moda”…

Està de moda per que la gent s’ha adonat que com illa que som no podemviure només del producte que arriba de l’exterior. El consumidor s’ha conscienciat de que la figura del pagès és bàsica per la nostra condició d’insularitat. Durant els darrers anys ha anat minvant el nombre de pagesos i la gent que es dedica al sector primari i això no pot ser. És per això que Som Pagesos és aqui per donar suport, ajudar a impulsar i dignificar el treball de la pagesia i incorporar tots aquells productors de Mallorca que s’identifiquin amb els principis de Som Pagesos.

Som Pagesos preten aglutinar quants més productors millor per enfortir el sector/Cedida

Faci un “radiografia” de la situació, de la conjuntura del sector…

El sector primari està en perill des de fa dècades per la falta de treballadors que vulguin dedicar-se en aquest sector. Hi ha manca de relleu generacional. Una situació que es veu agreujada per l’increment dels costs de producció, la competència del producte forà i la duresa de les condicions de feina dels pagesos.

Quins són els reptes que encaren els pagesos en els pròxims mesos i a mig termini?

Som Pagesos cerca defensar o promocionar el producte local de fruita i hortalisa de qualitat, saludable i de temporada del camp de Mallorca, crear una marca de garantia pròpia que identifiqui i certifiqui l’origen mallorqui i també contribuir a la diversificació i l’impuls econòmic local i a un major equilibri en el desnvolupament territorial, sostenibile i social de Mallorca.

Amb la seva experiencia com gestor què pot aportar a Som Pagesos en aquestes circunstàncies? Quines estratègies creu que s’han d’activar, quins canvis s’han d’aplicar?

Posar cara, veu i ulls al sector hortofrutícola de Mallorca aportant eficiència, orientació a resultats i sostenibilitat en el temps. És per això que ha d’haver diàleg, iniciativa, lideratge entre els principals actors del sector i aconseguir aliances entre productors, distribuidors, majoristes amb grans superícies, cadenes hoteleres i el món de la restauració.

S’ha de fer més formació per personal actiu i gent que es vulgui incorporar al sector, s’ha d’invertir amb noves estructures, investigació i desenvolupament, s’ha d’aportar assessorament tècnic al pagès i s’ha d’aglutinar i reportar informació estadística per que es denoti l’importància del sector. A partir d’aqui poder trobar àrees de millora. I tot això s’ha d’englobar dins un pla estratègic del sector amb objectius i accions a curt i llarg termini que es puguin avaluar i revisar recurrentment.

Per acabar, no només necessitam ajuda de l’Administració si no de tothom. Mallorca és única i entre tots hem de ser conscients de la seva conservació pel bé de tots i de les futures generacions.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa