Són incombustibles, exemple de passió pel vi i tot el que l’envolta. Des de Pollença han bastit una estructura viva que manté l’activitat a pesar d’alts i baixos de socis, de dificultats com la passada pandèmia, de problemes personals: L’Associació del Vi Primitiu és un exponent d’una organització dinamitzadora que combina la promoció del coneixement i el gaudi. Res no quede massa enfora dels seus socis que sota la batuta del president Josep Bibiloni, continuen amb la mateixa empenta dels inicis. En aquests primers 25 anys han aconseguit posar el seu projecte estrella, la Fira del Vi de Pollença, al més alt de tot dels esdeveniments del món del vi de Mallorca, fer-la popular i professional a la vegada i establir llaços estrets i fermes amb altres organitzacions i fires més enllà de les fronteres pollencines. Hem conversat amb els membres de la junta per veure quin balanç fan de la feina feta i cap on miren amb el bagatge que els donen aquestes dues dècades i mitja d’experiència.
- Han passat 25 anys i és moment de fer-ne balanç. Com ha estat aquest temps, així dit en un titular? Heu assolit els objectius que vos vàreu marcar el 1999?
Arribar als 25 anys ja és un èxit. També pensam que hem superat les expectatives que ens vàrem plantejar a aquell moment, per exemple no pensàvem tenir tants socis com els que tenim ara mateix i a més anam sumant cada any alguns i d’altres es donen de baixa, amb això podem dir que és una associació viva.
- Aquella colla d’amics entusiastes del món del vi ha fet un llarg camí fins aquí i es pot dir que ha aconseguit consolidar el seu projecte estrella: La Fira del Vi de Pollença. Com ho valorau?
És un projecte que va començar l’Associació amb molta il·lusió i els mínims recursos. Primerament, hem de destacar especialment la feina dels socis que ajuden en l’organització i desenvolupament de la Fira del Vi. Segon i igual d’important els cellers participants, tant els que mai han deixat de venir com els que ho han fet de forma més discontínua per les circumstàncies. Amb el suport de l’Ajuntament i altres organismes com la Conselleria d’Agricultura, el Govern Balear, el Consell Insular, l’IDI i també el sector privat, hem arribat a consolidar aquesta Fira i podem dir que ara és un referent a nivell tant insular com europeu, ja que venen visitants de diferents països europeus.

- En quin moment es troba l’associació i quina reflexió feis sobre el paper que jugau dins el món del vi?
Varen assolir el repte de donar a conèixer i promocionar la cultura de la terra i el vi, és a dir, fer valdre el vi i tot el seu procés i el consum conscient i responsable.
- La vostra tasca té també un vessant de divulgació. Els tasts són una manera d’acostar el vi al públic, no?
És una manera de donar a conèixer i potenciar el consum del vi de Mallorca entenent tot el procés que l’envolta. Tot i que no només feim tasts de vins de Mallorca, entenem que és tastant i coneixent altres vins que podem anar ampliant els coneixements.
- Què pensau que s’hauria de fer per ampliar la base dels consumidors responsables de vi mallorquí? Què els deim als joves?
Involucrar els joves dins els tasts fent-los partícips i donant-los eines per despertar l’interès en el món del vi. A la fi, tenir més cultura del vi

- Continuen sortint projectes de cellers i de viticultors que s’animen a plantar vinya. Com veis aquesta realitat? Us preocupa? Per què?
Que hi hagi molts cellers no és negatiu perquè el fet que hi hagi molts cellers crea una competitivitat que pot arribar a ser bona per al sector ajustant els preus, el qual fa créixer l’interès pel consumidor i també fa augmentar la qualitat del producte, ja que s’estableixen uns mínims qualitatius. El que pensam també que potser en comptes d’haver-hi moltes DO l’ideal seria aglutinar-les totes amb una sola per poder sumar recursos i també capacitat de promoció tant a dins de l’illa com a fora d’ella.
Una altra cosa que s’ha de seguir fent és animar a tots els restauradors i prescriptors del vi que apostin per tenir una bona carta de vins de Mallorca.
- Els cellers han reconegut que fan front a un problema d’estocatge. Encara no han venut el vi de l’any passat i ja tenim una nova verema tocant a la porta. Què els diríeu?
A Mallorca hi ha un potencial de client visitant que no sabem aprofitar per vendre-li el nostre producte. No podem compatir en quantitat, però sí en qualitat, hem de fer un producte d’alt nivell.
Hem fet molta feina tot i que hi ha molta feina per fer. També es important l’equilibri de qualitat / preu. Sabem que tot a pujat i que a Mallorca el preu del producte s’incrementa pel tema de transport i l’estacionalitat; tot i això, s’ha d’intentar tenir preus competitius.

- Com es presenta la verema dels socis de Vi Primitiu?
Hem de dir que hi ha pocs socis productors per això ens enfocam més amb el coneixement i difusió del món del vi. Així i tot, l’Associació de Vi Primitiu continua amb la tradició de fer un vi genèric per consum i esdeveniments propis. En l’elaboració s’involucren els socis que vulguin conèixer un poc més sobre el procés que necessita un vi des de la vinya fins a l’embotellament.