Balears Vadevi
Brou de ‘peix de prémer’ elaborat, nova proposta per fomentar-ne el consum

Nova iniciativa del sector pesquer amb el suport de la direcció general de Pesca, de la Conselleria d’Agricultura, per donar sortida al peix que ara s’anomena “popular” i que ha perdut quota de mercat a causa dels canvis en els hàbits de consum. L’elaboració de brou de peix de prémer, també denominat “fumet”, podria ser la resposta per què serviria un producte ja preparat per consumir directament o com a base per a altres elaboracions culinàries. La preparació aniria a càrrec de la fundaicó Esment i, de moment, es planteja com un projecte per valorar-ne la viabilitat de produir-ho a major escala. Estaria pensat tant per al sector de la restauració com per a la venda al públic en general.

El conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, juntament amb el director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, i el director general de Pesca, Antoni M. Grau, acompanyats pel president de la OPMallorcamar, Pedro Mercant, ha visitat les instal·lacions de la fundació Esment, entitat encarregada de dur a terme la iniciativa. Durant la trobada, el conseller Simonet ha destacat que «un dels principals objectius és treure profit d’aquests productes que són pescats per les nostres barques de bou, pels nostres pescadors, i que, tot i la seva qualitat, cada vegada tenen manco sortida al mercat, sobretot pel canvi d’hàbits del consum de la població». 

Simonet: «aquest projecte té la finalitat de proveir el mercat i la gastronomia de l’arxipèlag amb un producte fresc i de primera qualitat, a punt per ser utilitzat en qualsevol cuina i amb garantia d’origen balear i quilòmetre zero»/CAIB

Aprofitar tots els productes pesquers

En aquest sentit, Simonet ha exposat que la iniciativa, finançada pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) amb 80.000 euros procedents dels fons Next Generation de la Unió Europea, també «té la finalitat de proveir el mercat i la gastronomia de l’arxipèlag amb un producte fresc i de primera qualitat, a punt per ser utilitzat en qualsevol cuina i amb garantia d’origen balear i quilòmetre zero».

Els cuiners de la fundació Esment seran els encarregats d’elaborar aquest brou de peix/CAIB

En el projecte s’estudien diversos aspectes, com ara la composició òptima del fumet segons les diferents espècies o categories comercials disponibles (morralla vermella, morralla blanca, gerret, peix de prémer i similars), la disponibilitat estacional d’aquestes espècies i també els costos econòmics a escala preindustrial. A més, s’avalua la qualitat física i gastronòmica de les diferents espècies utilitzades.

La iniciativa es desenvoluparà fins al mes d’octubre de 2025, i es preveu que a final d’any ja estigui llest l’informe amb els resultats, que el Govern farà públics i estaran a disposició de tota la població. D’aquesta experiència pilot dependrà que el projecte es posi a l’abast del consumidor, sigui el sector HORECA, de restauració i hoteleria, com per a particulars.

Més notícies
 La mesura afecta a totes les espècies d'anfós, tant l'Epinephelus spp. com el Mycteroperca rubra, conegut com a Anfós bord/CAIB
Quotes per la pesca recreativa del llobarro, l’orada, el déntol i l’anfós
La mesura, consensuada amb els pescadors, té l'objectiu de conservar els recursos marins de les Illes Balears
La pesca professional, un sector en declivi a les BalearsCedida
Les confraries de pescadors milloren resultats amb l’augment de captures
Pesquen més quilos de peix, però continuen representant només el 15% del total del consum local

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa