Han estat tres dies d’intensos contactes aquests  de la Barcelona Wine Week d’aquesta setmana. Una retrobada amb els distribuïdors i importadors estrangers que els cellerers de Mallorca i d’Eivissa, que hi ha participat, han aprofitat ara que el sector prepara la pròxima campanya. Incerteses a banda, l’ambient ha estat bo, destaquen, i també valoren positivament el retrobament cara a cara amb aquest interlocutors que feia dos anys que no veien.

Per primera vegada, 20 cellers de Mallorca, -9 de l’IGP VT Mallorca, 6 de la DO Pla i Llevant, 4 de la DO Binissalem i 1 de Vi de la Terra Eivissa- van compartir l’estand instal·lat per la conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació. La consellera Mae de la Concha, que va visitar la BWW durant la primera jornada, va assegurar que des de la seva conselleria s’està fent un esforç “per a donar a conèixer els nostres vins en el territori nacional, ja que no és possible que a Suïssa, Alemanya, Àustria i altres països els coneguin i en el nostre no”.

La consellera De la Concha va donar suport als vins de les Illes Balears a la BWW/Cedida

A més la fira ha servit per posar-se al dia amb noves tendències quan a les elaboracions i també en linees de comercialització i marqueting, conscients que està atent als batecs del mercat proporciona psites estratègiques a l’hora de fer i vendre el producte. A la fira es van presentar a distribuïdors i exportadors noves anyades i novetats, que van destacar per la seva identitat mediterrània.

Els cellers que hi han participat pertanyents a la DO del Pla i Llevant se senten disposats a repetir en la propera edició. I és que han fet un balanç positiu de la fira. Sobre tot aquells que duien visites ja tancades previament a la cita barcelonina. Per això consideren que la fira ha estat molt productiva.

En conjunt, les sensacions són bones però en cas d’una nova edició demanen a la conselleria que es millori l‘ubicació ja que, enguany, aquest factor ha penalitzat els cellers illencs, que estaven situats a una zona allunyada del centre neuràlgic de les activitats i de les zones productores que més públic atreuen. Els cellers de Vi de la Terra Mallorca, que també són crítics amb l’ubicació de l’estand, diuen que en conjunt li donen un notable alt al certamen, sobre tot aquells que havien preparat els contactes i no depenien tant dels factors aliens al celler. Això, però, a l’espera de com es puguin concretar els contactes professionals realitzats aquest tres dies. Són partidaris de deixar transcorrer el temps per fer-ne un balanç més concret per què diuen, el resultats necessiten temps per cuallar i convertir-se en xifres.

El president de la DO Binissalem, José Luis Roses, també ha mencionat el tema de l’ubicació i creu que això li ha restat visibilitat. No obstant és prudent i adverteix que els resultats d’una fira no són immediats, per tant s’haurà de veure d’aquí a uns mesos que se’n treu. En el cas dels cellers d’aquesta comarca també han destacat que el dur les visites pactades facilita obtenir bons resultats de la participació. Cara a futur, la DO Binissalem es decanta per seguir en la línia de donar una imatge conjunta del territori vitivinícola de les Illes Balears, si més no de Mallorca, com a estratègia per promocionar els vins fóra del nostre territori.

Esperança Nadal defensa la sostenibilitat a BWW/Cedida

“Una vegada es coneix la situació, la millora és contínua, deia Nadal, no només a la vinya sinó també al celler i en proximitat, perquè l’exportació, recordava, també té “un cost mediambiental important”.

Esperanza Nadal sostenia que la sostenibilitat cal abordar-la des de tots els angles: el reg, el repartiment, el packaging… En això, el fet de ser d’una illa  marca molt, especialment pels costos econòmics i ambientals del transport. “És tot una cadena i, una vegada ets a dins, el mercat t’ho demana”. En aquest sentit, ha expressava la seva preocupació per les botelles que, ara mateix, suposen el 94% de les seves emissions. “Cal fer alguna cosa, cal reaprofitar, recuperar l’ampolla a Mallorca”, va manifestar en la seva intervenció.

Bàrbara Mesquida, que tenia stand a la mostra d’elaboradors artesans de la BWW, participà a la taula rodona sobre identitat mediterrànea/Cedida

També hi va tenir un paper destacat la cellerera porrrenca Bàrbara Mesquida, de Mesquida Mora, que va participar  en un a xerrada-tast sobre identitat mediterránea amb aportacions sobre varietats pròpies, noves tendències i diferents formes d’elaboració. Per estalonar les diferentes posicions cada un dels participants aportava dos vins al tast. En el cas de Bàrbara Mesquida hi va dur dos monovarietals de Premsal i de Giró ros que, va explicar sovint trobem presents als coupatges i dificilment trobam vins elaborats 100% amb aquestes varietats.    

Giorgia Scaramella participant a la xerrada-tast sobre “Clàssics o tendència…”/Cedida

També destacam la participación de la sommelier del grup March Fosh, Giorgia Scaramella a una xerrada-tast, en aquest cas sota el títol “Clàssics o de tendencia, però sempre autòctons”. En la seva intervenció Scaramella va prsentar dos vins mallorquins: Torre des Canonge de Vins Toni Gelabert, i Premsal Castaño, de Selva Vins. Dues elaboracions que Scaramella té sempre en carta com a exponents de vins  més clàssics i més innovador però tots dos  bons exponents de qualitat.

Trobades professionals, xerrades i tastos amb grna partipació d’entesos i de públic a la segona edició de la BWW/Cedida

Una de les qüestions que centraren l’interès dels participants va ser l’enoturisme que va ser objecte d’una xerrada moderada per Eva Vicens, directora de Balears Vadevi, que parlava de “Noves maneres de comunicar l’enoturisme”. Deia Vicens que “hem de treballar amb més “eficàcia el tema de proposar experiències atractives, més enllà de la simple visita al celler. I també seria important diferenciar-se i segmentar l’enoturisme, potser enfocant-ho al públic femení o de negocis”.

L’enoturisme, un dels temes a debat a la BWW. Eva Vicens, a la dreta de l’imatge | cedida

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa