Són temps convulsos pels pagesos tot i que quin no ho ha estat al llarg de la història. Ara, la diferència és l’afegit d’un mercat hipercompetitiu que no perdona una badada ni una mala estratègia i on l’efecte de la insularitat penalitza a tota la cadena de producció. Pel producte local, aquesta situació complica encara més la situació perquè és un món poblat bàsicament de petits productors que poc saben d’estratègia comercial i del comportament de la demanda. El que si saben és que els números massa vegades no surten i que trobar la fórmula de l’èxit és com si et tocàs la loteria. Per això, la feina del dia és bàsica per la supervivència i la innovació és una eina estratègica.
Amb aquestes premisses treballen a Can Company on, més enllà d’haver-se situat al lloc reservat a l’elit dels productors de sobrassada que el consumidor sap identificar en el mercat, han apostat per la diversificació. Pere Antoni Company, fill de la casa i enginyer agrònom en exercici hi creu fermament: “Fer animals cada vegada surt més car i l‘aposta pels cultius tradicionals és una bona opció pels que volem fer producte de qualitat. Per això ens hem decantat pel blat xeixa”, explica per entendre l’origen de la nova criatura de Can Company: la cervesa feta a partir de blat xeixa conreat a les finques familiars.

L’orgull de fer un producte nou des de la matèria primera
La cervesa de blat xeixa és inèdita a Mallorca. La seva la fan a partir d’aquest cereal i d’ordi també fet seu, com a matèria primera. “D’aquesta manera aconseguir la traçabilitat del producte des del seu origen.”, informa Company. Un producte que han deixat en mans de professionals cervesers com són els de la “Sullerica“, la cervesa artesana feta a Sóller que ja té anys de recorregut en el mercat.

Darrere cada botella de cervesa hi ha tot un equip humà i tècnic que garanteix el control de producció des de la terra a la botella: “Es pot veure diverses etapes del procés, des de la preparació de la terra, a la collita, produint amb tecnologia puntera del mercat, pantalles d’informació de paràmetres productius, produccions, rendiments. Tot això, el que mos permet és tenir mapes de cultius de totes les parcel·les i optimitzar els recursos, per aconseguir una sostenibilitat social, medio ambiental i econòmica”, detalla l’enginyer agrònom de Can Company.

En aquest moment han fet un lot “experimental”, que ja està en el mercat i la idea és que aquesta temporada puguis demanar una cervesa de blat xeixa de Can Company allà on vagis: “Està destinada a un mercat exclusiu, de client gourmet, a restauració d’un cert nivell”, afegeix Company que destaca que aquesta és una cervesa amb valor afegit: “És, sense cap dubte, un producte km 0 i vegà, una cervesa suau que permet repetir perquè no embafa” L’aventura ara continua a l’espera de veure com respon el mercat: “Volem que la gent quan provi la cervesa no tengui la idea d’una cervesa tan sols, sinó que sàpiga tot el treball, valors i esforç, que implica fer tot el procés i es vegi reflectit en ella. Aquest és un producte amb història”, remata