Balears Vadevi
Els Fabricants de Begudes Espirituoses de Mallorca, en la cruïlla

Les dades de comercialització dels licors tradicionals de Mallorca no són bones. Sembla que les vendes han experimentat una caiguda notable el darrer any, un 14%, i el sector continua bloquejat en el debat sobre quina és la passa que toca fer ara per revertir aquesta situació. Des de l’Associació de Fabricants de Begudes Espirituoses de Mallorca, que engloba els grans productors i que estan inscrits a la Indicació Geogràfica Protegida, IGP, es transmet la manca d’unitat de criteri i la necessitat que una nova generació més jove assumeixi el repte de tirar endavant iniciatives que rellancin els resultats en un futur pròxim per què l’alternativa no és gens encoratjadora. De moment la sensació és que cada elaborador fa la guerra pel seu compte i no hi ha una línia d’acció consensuada.
La promoció avui dia és una eina fonamental per donar-se a conèixer, per mostrar el producte i atreure el consumidor. I aquí la falta d’una bona campanya de promoció del producte, tant si són herbes com si és palo o mesclat, podria ser una de les raons per la magror dels resultats en caixa, més enllà de les modes que afavoreixen altres productes. Les xifres són clares i indiquen una baixada generalitzada de les tres especialitats d’herbes mallorquines: Les herbes mesclades foren el 2024 la referència amb resultats més bons, amb 510.000 litres comercialitzats. Això representa un poc més del total (58%) de 878.000 litres venuts, però també mostren una caiguda de prop del 17%, respecte al volum de vendes de l’any 2023. Les dolces hi van darrere, amb 255.000 litres (29%), i finalment les seques, amb 113.000 litres, que representaren un 13% del mercat. En total el valor dels productes comercialitzats durant el 2024 fou de 8,7 milions d’euros, un 10,6% inferior a l’any anterior.

Un mercat ‘embastat’ encara per acabar de definir

Des de l’Associació, la presidenta Bel Moyà, ha reiterat sempre les ganes de fer accions conjuntes amb el suport de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, a través de la Direcció General de Producte Local i Qualitat Alimentària, per promocionar els productes amb la marca de qualitat que representa fer part de la IGP. Però per això, diuen des de la conselleria, s’hauria de constituir el Consell Regulador que donaria accés a les ajudes públiques i, de moment, no s’ha fet cap passa en aquest sentit, mostrant una vegada més la manca de cohesió del sector.

“Tenen tot el nostre suport, diu Joan Llabrés, i els hem oferit ajuda per constituir el Consell Regulador, que podria ser conjunt per una IGP d’herbes i palo de Mallorca”!, afirma el director general de Producte Local i Qualitat Alimentària.

Així estan les coses i mentre el desànim s’escampa perquè la situació no és bona, el sector continua creixent amb nous elaboradors que no es decideixen a fer la passa i entrar a l’Associació on ara hi ha LIMSA, 2Perellons, Licors Moyà, Tres Caires, Tunel i Inlima, o a formar part de la IGP. Això es palesa en què a pesar que cada vegada hi ha més elaboradors o més marques al mercat, el nombre d’inscrits no varia i es manté en els set existents el 2023, en el si de la IGP.

La cocteleria s’apunta com una de les novetats per impulsar el consum i les vendes/Pep Natta

La promoció s’ha de fer, primer, en el mercat local, afirmen fonts de l’Associació, on hi ha el gruix de les vendes“. Prop del 60% de la producció va al mercat illenc amb 513.000 litres, per què és on la baixada de la comercialització ha fet més mal, ja que frega el 15% en un any. Però la promoció exterior tampoc no s’ha de descuidar perquè, tot i ser un mercat petit podria estar en creixement: A la Península es va vendre prop d’un 11% i va en augment. I llavors hi ha el mercat internacional, amb Alemanya al capdavant, on les exportacions representen el 31% del total, amb 271.000 litres, amb una caiguda del 35,2% respecte del 2023.

En aquest sentit, alguns elaboradors ja fan feina explorant mercats més enllà dels tradicionals com podrien ser els països de l’est d’Europa on aquests tipus d’elaboracions podrien tenir possibilitats. I l’aparició de nous productes i noves elaboracions com els aperitius i els licors de nova creació, o l’impuls que experimenta la cocteleria, disposada a innovar l’oferta fins i tot amb la incorporació de propostes que inclouen les herbes mallorquines, poden donar un bri d’esperança a aquest producte tradicional que no acaba de trobar el seu lloc al mercat.

Més notícies
El consum de licors tradicionals està en retrocés i el sector dels elaboradors es prepara per canviar la tendència/CAIB
Herbes i Palo de Mallorca: noves estratègies per mantenir el mercat
La caiguda del consum dels espirituosos tradicionals obliga els licoristes a plantejar-se el futur
Segons l'estudi, augmenta el consum de les tradicionals herbes mallorquines/CAIB
El palo i les herbes tornen a estar de moda?
Un estudi elaborat pel Govern constata un major interès per part dels consumidors en la compra d'aquests dos espirituosos tradicionals

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa