Balears Vadevi
Felip Tribó: “Ara és necessari que els mallorquins coneguin el vi que es fa a Mallorca”

Vi de la Terra Mallorca ha incorporat a un profesional de la comunicació per accelerar el cami de la difusió de la feina que fan com a IGP i cada un dels cellers que la conformen. Felip Tribó (Palma, 1985) ha aterrat en aquest món del vi sense haver tengut contacte professional previ. Ara es troba en aquell primer moment de la presa de contacte, descobrint cada dia el que aquesta nova encomana profesional li aporta i traslladant al lector aquests descobriments,  a les seves comunicacions al web de Vi de la Terra Mallorca.  

“Després d’uns anys allunyat del periodisme, la meva passió; em van oferir donar a conèixer les varietats i qualitats dels cellers mallorquins. Una oportunitat única d’investigar i descobrir un món fascinant, mescla de passat, present i, de ben segur, un futur que donarà cada cop més protagonisme als vins autòctons mallorquins”, diu Felip a la seva presentación.

“No soc cap expert en vins però, en lloc de veure-ho com a un desavantatge, crec que aquesta manca de saviesa em permet traslladar al lector l’interés que em genera descobrir i donar a conèixer la petita gran història que envolta cada ampolla de vi”.

 Així, amb la mirada neta del que desconeix però vol capbussar-se de ple en aquest apassionant món del vi de Mallorca, conversam amb Felip Tribó.  

Com ha estat la teva inmersió en el món del vi? quines sensacions t’ha produit i quines històries t’han impactat més?

La realitat és que, fins fa uns mesos, la meva relació amb el món del vi era com la de gran part dels adults. Sense ser un gran bebedor, considerava que un bon vi ha d’estar a taula, sobretot en les celebracions. El vi el coneixes des de petit perquè el beuen els grans, fins que et vas fent gran i el tastes per primera vegada, fins que comença a agradar-te cada vegada més. A partir d’aquí la curolla per conèixer els bons vins et duu a investigar un poc més.

D’ençà que tenc relació amb Vi de la Terra la meva visió s’ha enfocat més a descobrir quins vins es fan aquí i per què en sabem tan poc.

Amb el recorregut que has fet fins ara, quin és el panorama, ara mateix com sector…?

A Mallorca ara mateix hi ha molts cellers, la majoria petits i de producció petita. La competència és molt gran, i no només entre els d’aquí. El gran repte seria poder arribar a ser coneguts aquí a Mallorca. Però el fet de ser petits també els permet ser més àgils a l’hora d’adaptar-se a canvis continuus com els que han hagut de fer per mor de la crisi d’aquest darrer any i mig.

Segons tu mateix expliques, fa poc que has començat a veure cellers i a acostar-te a aquest món i ho has fet en un moment singular: com per a tot, prabablement hi haurà un abans i un després de 2020 i la covid també pels vinaters. Que trobes?

Seguint amb el que deia just abans, tots els cellers que he visitat han ajustat la seva producció a causa de la covid. Uns han triat fer més vi negre i així poder destinar el temps d’incertesa a elaborar més vi que necessita més temps als barrils. D’altres m’han contat que han decidit emprendre el camí dels vins escumosos, una aventura que tenien prevista per més en el futur, però que el 2020 van haver d’avançar aquests plans per no perdre collita. Tots em diuen que s’estan adaptant als canvis continuus del mercat. Sembla que cada vegada saben més com defensar-se dels imprevistos i això és molt positiu si un pensa en un futur a mig plaç.

Aquest no és un món homogeni, ni de bon tros. De vinyòvols i de cellerers n’hi ha de distintes castes, tots són peculiars i únics a la seva manera però el moment històric exigeix visió de futur i empenta. La tenen?

Crec que sí. Hi ha cellers que han fet una gran aposta per l’experiència del visitant dins el seu celler. D’altres aposten per exprimir al màxim les possibilitats de les variants autòctones, provant fórmules mai fetes fins ara. Altres aposten clarament per l’ecologia, tenen clar que el futur és ecològic i hi destinen molts esforços per aconseguir-ho. D’altres són conscients que l’entorn d’allà on neix el seu vi és la clau del seu èxit. Uns encertaran més que els altres, segur, però visió de futur i empenta en veig molta.

Com definiries el vi fet a Mallorca? Què li sobra i què li falta?

No soc prou coneixedor com per jutjar què li sobra o què li falta. Supòs que temps. Al final els cellers que hi ha ara, molts d’ells són joves. Necessiten un recorregut per acabar essent coneguts arreu. Però la qualitat dels vins la tenen.

Si una cosa li falta al vi fet a Mallorca és que els propis mallorquins el coneguin. Cada vegada, tant per les accions d’agrupacions com Vi de la Terra i les DO, com per la iniciativa pròpia dels cellers es van fent activitats per donar-se a conèixer. Els consumidors també van trescant cada vegada més entre els vins d’aquí. Crec que es van canviant les tendències de fa uns anys i això afavoreix els vins autòctons.

Quin paper hauran de jugar els emprenedors i quin les institucions, en aquest futur que ara s’obre pel vi de Mallorca?

Tot èxit requereix esforç, valentia, unió i sort. Si els cellers i les institucions entenen que el bé dels uns comporta el bé pels altres el futur pot ser molt bo. Però cap èxit no és ni fàcil ni ràpid.

Creus que el vi té futur entre els joves? Com se l’ha de difondre, de donar a conèixer?

Sí. Precisament els joves seran la clau per a que els vins mallorquins assoleixin un altre nivell dedins la nostra societat i el nostre mercat. La difusió ha de ser flexible i de ràpida adaptació als temps. Dir que tot ha de passar per les xarxes socials per arribar als joves és molt senzill. Entendre com fer-ho ja no ho és tant. Els vins mallorquins s’han de donar a conèixer. El boca a boca està molt bé. Però amb tota la competència que hi ha a fora s’ha d’entendre que tot petit esforç ajuda. Xarxes socials, premsa, televisió, ràdio, revistes… tot això ja es fa i s’ha de seguir fent. Però s’ha de ser imaginatiu i no tancar portes a res, a vegades això encara no ho tenim clar.

Vi de la Terra Mallorca, el teu patró, és una organització relativament jove i dinámica que ha sabut atraure la majoria dels cellers de l’illa. De fet és l’organització amb major nombre de membres, molt per damunt dels que formen part de les dues DO i altres associacions de productors de vi de Mallorca. Com la definiries? Creus que és prou coneguda? Que recomanaries per donar-la a conèixer? 

IGP Vi de la Terra Mallorca pel que sé respon a una necessitat. Hi havia molts celler que feien el camí tot sols, per dir-ho d’alguna manera i gràcies a la IGP VTMallorca tenen una organització darrera que els agrupa i els ajuda de cara a tenir un organisme que lluiti i els faciliti les ajudes de l’administració, promoció i un llarg etc de coses positives que et dóna pertànyer a una organització amb molts integrants. Però com tot necessita temps. No crec que hi hagi una fórmula concreta perquè es coneguin els vins de Vi de la Terra Mallorca. És qüestió de temps i de donar passes endavant i passes endarrere. Però crec es fan moltes activitats per donar-lo a conèixer. Per exemple Vi de la Terra promou, a part de les degustacions de vi, conéixer el paisatge a través d’activitats com és córrer per la muntanya. Ho mariden amb persones conegudes en el món de l’activitat en qüestió més el tast del vi. Així ho fan amb concerts als cellers, activitats d’artesania i moltes coses més. Tot això acosta el producte a la gent. Poc a poc els mallorquins s’aniran acostumant a veure ampolles de vi mallorquí a la seva taula els dies de celebració.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa