Balears Vadevi
Ferran Centelles recomana fer “vins únics” als vinaters de Mallorca

Ferran Centelles, ex sommelier del restaurant El Bulli i actual responsable del projecte Bulli Foundation, ha estat a Palma on ha ofert les claus i els secrets del vi en un acte emmarcat en les jornades Wine Tour, organitzades per AgroBank i que comptaren amb la participació de les DO Binissalem, Pla i Llevant i l’IGP Vi de la Terra Mallorca.

Centelles aprofità l’avinentesa per llançar un parell de missatges als vinaters mallorquins. Els va aconsellar amb fermesa una aposta clara per les varietats pròpies i una elaboració acurada per poder oferir un producte d’excel·lència. L’objectiu, va dir, és fer vins de gran qualitat, vins únics.

Basant-se en aquesta màxima explicava que d’aquesta manera el sommelier pot recomanar un vi al client:”Has de beure aquest vi per que no hi ha res igual al món”, va dir gràficament. I ho raonava tot argumentant que cada vegada és més difícil aconseguir sensacions i experiències noves a uns cervells com els nostres, que estan “saturats d’informació sensorial”.

En aquesta línea, Centelles va recomanar als cellerers que eren presents a la sala que no es deixassin influir pels comentaris negatius que s’escolten sobre la carestia dels vins mallorquins. Creu que “si vols fer creixer del consum, referint-se als restauradors, has de tenir vins un poc més cars per que aquests vins estiren dels que tenen preus una mica més moderats”.

Afegí també que “aquí hi veig potencial encara per pujar-los, el vi té discurs propi, hi ha varietats locals que altres zones productores, com ara Austràlia, per exemple, ara paguen una milionada per poder aconseguir tenir-ne de pròpies”. El sommelier concloïa que, per això, els cellerers no han de tenir por per què, va dir “els preus aquí són molt raonables“. A més, aconsellava fer servir la referència a la regió d’origen aprofitant el que això implica per marcar les diferències i les particularitats del producte. “Si vens el vi amb el nom de la regió, allargàs la vida del producte”, va dir, textualment.

A la taula rodona es va analitzar la situació del mercat del vi que es fa a Mallorca/Cedida

Poc deprés de la seva intervenció es va fer una taula rodona, dirigida pel periodista Miquel Àngel Adrover, de la qual en feren part el president de la DO Binissalem, José Luis Roses, el president de la DO Pla i LLevant, Antoni Bennàssar, i la presidenta de l’IGP Vi de la Terra Mallorca, Magdalena Mesquida. En aquesta taula rodona, Bennàssar va afirmar que “el que ens ha de fer vendre vi de Mallorca és la qualitat d’aquest vi”, una qualitat “basada en molta feina i la qualitat és cara. No podem fer vins econòmics”. I recordava que “els vins de fora del mateix nivell de qualitat tenen els mateixos preus que els d’aqui, tampoc no ho són econòmics. Els visitants que tenim, d’un cert poder adquisitiu, no els consideren cars, els nostres vins”,vadir.

José Luis Roses entonava un mea culpa i reconeixia que queda molt fer per guanyar el mercat local:”Hem de reconeixer que la majoria de les visites que tenim als cellers són d’extrangers que o són residents a Mallorca o estan de pas, per ventura no hem obert les portes com toca als mallorquins per que coneguin els nostres vins”. En aquesta línea, Magdalena Mesquida apuntava la necessitat de posar el focus en la ciutat de Palma, on s’hi troba la major densitat de restaurants per metre quadrat de Mallorca. I Bennàssar afegia que la pandèmia ens ha obert els ulls a la realitat que quan no hi ha turisme, les vendes de vi cauen de l’orde del 50%. “Els bodeguers, abans, no s’havien d’esforçar per vendre el vi; ara s’ha hagut de lluitar i sortir a l’exterior però també s’han de fer accions a Mallorca, i els restaurants són el primer mercat a aconseguir“. “Hi ha noves vies a explorar, com negociar amb les organitzacions empresarials del sector actuacions que estimulin el consum”.

Els vins mallorquins varen ser presents a la jornada de Wine Tour/B. Ramón

Roses apuntava a la necessitat de considerar l’aeroport de Palma com un lloc estratègic on fer promoció ja que és la porta d’entrada obligada per la majoria de visitants que arriben a Mallorca. Coincidint amb aquesta realita, Magdalena Mesquida recordava que el concepte “Mallorca” és el gran paraigua en el qual poden aixoplugar-se totes les marques de qualitat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa