Balears Vadevi
Galmés diu que farà complir amb el 3% de producte local al Turisme

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha mantingut una reunió amb representants de les principals associacions del sector agrícola i ramader de l’illa, als qui ha transmès el compromís de la institució insular amb el producte local de Mallorca. 
En aquest sentit, Galmés, que ha estat acompanyat durant la trobada pel conseller de Turisme, José Marcial Rodríguez Díaz, la titular de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, Pilar Amate, i els directors insulars Clara del Moral (Turisme) i Álvaro Antonio Roca (Promoció Econòmica), també els ha garantit que el Consell de Mallorca vetllarà pel compliment del 3% de producte local en els establiments turístics de l’illa, tal com marca la Llei per a la Sostenibilitat i Circularitat en el turisme de les Illes Balears (Llei 3/2022).
Durant la trobada, Galmés ha traslladat al sector que el Consell de Mallorca està compromès amb el compliment d’aquesta normativa, amb la finalitat de secundar i garantir el consum de productes frescos agraris, ramaders i pesquers que tinguin el seu origen a les illes Balears. Tot amb l’objectiu de comprovar l’aplicació de la normativa vigent i aplicar, en el cas de detectar incompliments, les sancions previstes.
I ha revelat que s’ha posat en marxa una acció coordinada amb la direcció general de Qualitat Alimentària i Producte Local del Govern dels Illes Balears en les últimes setmanes que ha consistit en l’enviament de tota una sèrie de cartes a les empreses sobre les quals ja es va fer una campanya d’informació l’any passat, perquè a través d’un formulari poguessin aportar les dades necessàries per a poder comprovar el grau de compliment de la norma. 
Així, segons els primers resultats obtinguts fruit d’aquestes comunicacions i mancant disposar de les dades definitives, el grau de compliment està sent satisfactori.

1,7 milions per a la promoció del Producte de Mallorca


D’altra banda, el Consell de Mallorca, a través del Departament de Promoció Econòmica i Producte Local, que lidera Pilar Amate, aposta de manera decidida per la promoció del producte de Mallorca.
Enguany destinarà un total de 1,7 milions d’euros en diferents convocatòries d’ajudes orientades a empreses, ajuntaments i entitats i cooperatives sense ànim de lucre que difonguin i fomentin el producte local. 
D’aquesta manera, ja s’han aprovat tres convocatòries de subvencions per a la difusió i promoció del producte local. La primera destinada a microempreses, societats agràries i entitats amb ànim de lucre, per un valor de 300.000 euros; la segona dirigida a ajuntaments per un import de 700.000 euros i, una tercera línia d’ajudes, per a associacions, cooperatives, i entitats sense ànim de lucre, dotada amb 400.000 euros. 
A aquests tres paquets d’ajudes, que sumen 1,4 milions d’euros per a projectes que tinguin com a finalitat la promoció del producte local, cal afegir l’aprovació, en breu, d’una nova convocatòria de subvencions de 300.000 euros destinada a ajuntaments amb la finalitat que puguin realitzar estudis sobre la comercialització del producte de Mallorca.
D’aquesta manera, la institució insular fomenta totes aquelles iniciatives que tingui com a finalitat promoure i beneficiar al nostre producte i als productors mallorquins, mitjançant esdeveniments, fires, tastos, xerrades, reunions, campanyes o qualsevol altre acte que contribueixi a donar difusió al producte de Mallorca
D’altra banda, el Consell de Mallorca treballa des de l’inici de la legislatura en la realització dels tràmits necessaris per a la creació de la marca Producte Mallorca. En aquest moment, s’està elaborant el reglament, com a pas previ al registre de la marca que estarà llesta en uns mesos i que servirà per a posar en valor els nostres productes autòctons i al mateix temps per a protegir tant el consumidor com als productors mallorquins, ja que aquest segell de qualitat “identificarà i diferenciarà” als productes que són realment de Mallorca, garantint així el seu origen geogràfic.
Per part del sector a la trobada han assistit Xisca Parets (Cooperatives Agroalimentàries), Miquel Coll (APAEMA), Joan Company (ASAJA), Sebastià Ordines (Unió de Pagesos), Joana Mascaró (UPA), i per part del Govern el seu director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés.

Un moment de la reunió entre el Consell de Malorca, el Govern i les organitzacions agràries/CIM

Esperar i veure

Entre les organitzacions convidades a participar de la reunió, les reaccions són de cautela. La música sona bé, diuen, però falta veure la lletra què diu. De moment, afirmen fonts del sector, són declaracions de bones intencions i és hora de passar de les paraules als fets. Recorden que darrerament s’han donat casos flagrants d’incompliment de la llei turística i de manca d’empatia amb el producte local per part, fins i tot, del mateix Consell Insular i temen que la reunió d’avui sigui poca cosa més que fum, manifesten. De moment, la resposta va en la línia d’esperar i veure si el que avui ha manifestat el president del Consell de Mallorca es tradueix en fets concrets, ja que avui no s’ha aportat cap dada que indiqui com estan les coses més enllà de les sospites manifestades pels productors amb relació als incompliments de la llei per part del sector turístic. Aixi mateix serà important conèixer els detalls de la nova marca Producte de Mallorca i el que empararà.

Des de les organitzacions agràries demanen no només compromís al Consell i al Govern, també més control i conèixer les dades i el resultat, en acabar la campanya, d’aquestes inspeccions perquè el sector pugui saber el grau de compliment de la normativa.

Més notícies
UPM reparteix taronges i lletugues per reivindicar el producte local als menjadors escolars/Cedida
Agricultura canviarà la legislació per afavorir el producte local
Els pagesos continuen pressionant amb accions al carrer perquè els canvis siguin efectius quan abans
El sector turístic es queda amb el 25% del producte agroalimentari que es consumeix a les Illes Balears/CAIB
Què és producte local? Els inspectors de turisme aprenen a identificar-lo
La Conselleria d'Agricultura ha oferit formació als responsables d'inspecció del Consell de Mallorca perquè es millori el control de la compra de producte local en els establiments turístics

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa