Balears Vadevi
La gastronomia i el producte local, punta de llança en la promoció a FITUR

Les Illes Balears participen en la Fira Internacional de Turisme (FITUR) que se celebra a Madrid del 22 al 26 de gener amb l’objectiu és posicionar-se en el mercat nacional com una destinació turística compromesa amb la sostenibilitat. L’Agència d’Estratègia Turística (AETIB), ha estat l’encarregada de coordinar tota la participació en aquesta fira. Un esdeveniment en el qual les Illes Balears seran presents amb un nou estand completament accessible i amb una superfície de 1.000 m², l’espai del qual ha estat finançat amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea-Next Generation. 

Paper destacat pel turisme enogastronòmic

Per primera vegada, dins l’estand de les Illes Balears, sota la coordinació de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, es disposarà d’un espai enogastronòmic dedicat a la promoció del producte local com a element fonamental de la promoció turística.

Es duran a terme un total de 25 showcookings, cada un d’ells dedicat a un producte local diferent. Els xefs prepararan una elaboració que es degustarà acompanyada d’un vi fet a les Illes Balears. Cada un dels dies es destina a una illa diferent: dia 22 de gener estarà dedicat a Eivissa i Formentera, el dia 24, a Menorca, i els dies 23, 25 i 26, a Mallorca. Els xefs responsables de les degustacions seran Óscar Molina (per Eivissa i Formentera), Patrick James (per Menorca), Miquel Calent, Ariadna Salvador i Borja Triñanes (per Mallorca). Els vins maridats seran de les IGP Eivissa, Menorca i Mallorca, així com de les DOP Binissalem i Pla i Llevant.

A més, els dies 22, 23 i 24 de gener es donaran a degustar també còctels elaborats amb herbes de Mallorca, herbes d’Eivissa, gin de Maó i Palo de Mallorca. La preparació dels còctels anirà a càrrec del professorat i l’alumnat de l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears.

Totes les presentacions que tinguin lloc en l’estand de les Illes Balears es retransmetran en streaming pel canal de Youtube de Turisme Illes Balears: @turismoislasbaleares

Durant el cap de setmana, dies d’accés de públic final a la fira, hi ha programades diferents activitats com són uns tallers de pintures i degustacions gastronòmiques, entre altres. 

Amb la seva participació en Fitur, les Illes Balears reforcen davant el mercat espanyol la seva imatge com una destinació turística que aposta per la sostenibilitat, la cultura i la cura del seu entorn natural, destacant la riquesa i autenticitat del seu producte local.

El conseller Joan Simonet ha assenyalat l’objectiu de «reforçar la visibilitat i la promoció del producte agroalimentari de les Illes Balears. Per això, és molt important ser present a aquests tipus de fires per donar a conèixer, entre altres coses, la nostra gastronomia com a reclam per a un turisme de qualitat i sostenible».

L’objectiu és posicionar-se en el mercat nacional com una destinació turística compromesa amb la sostenibilitat i on la gastronomia juga un paper destacat/CAIB

Propostes per llepar-se els dits

El primer participant serà Óscar Molina, cuiner del restaurant La Gaia, ubicat a Ibiza Gran Hotel i guardonat amb una estrella Michelin. Aquestes són les seves propostes: bresca de Mel d’Eivissa amb praliné de festuc; carxofes confitades amb pil-pil de porc negre i Oli d’Eivissa; bullabessa de periquito i aire d’Herbes Eivissenques; amanida de peix sec de Formentera, i corbina curada en sal de Formentera d’hibiscs i cremós de coliflor negra.

Dia 23 de gener serà el torn del xef Miquel Calent, als fogons de Can Calent i Cuit i gran divulgador de la cuina de les Illes Balears. Prepararà les receptes de la raola d’escaldums amb ensaïmada; banderilla de llengua amb tàperes; ombra de porc negre mallorquí amb galeta d’oli i trempó d’hivern; arròs collat de floquet, amb Oli de Mallorca, i sopes formatjades de llet d’ovella roja mallorquina.

El protagonisme de divendres, 24 de gener, serà per a Menorca, de la mà del cuiner de Pan y Vino, Patrick James, qui ha sabut fusionar les seves arrels franceses amb els productes i la cuina menorquina. Elaborarà croque-monsieur amb Formatge Mahón-Menorca i beixamel d’herbes aromàtiques; curd de llima-llimona amb gin de Menorca; Parmentier de cua de vaca vermella menorquina amb el seu suc anisat; maonesa de gambes, feta amb Oli de Menorca, i crudités; panada d’ovella menorquina amb albergínia fumada i tomàquet confitat amb espècies.

Per a dissabte, la cuinera i rebostera Ariadna Salvador, creadora de la marca Ninumá, ha proposat per mostrar a Fitur les receptes següents: royal d’escaldums i trio d’ametlla mallorquina; amanida fresca de peix sec, escarola, mandarina fresca i vinagreta de cítrics de Sóller; cassoletes de formatge, lavanda i safrà de Mallorca; fregit de safarnària, i bombó d’oliva negra amb Oli de Mallorca.

Finalment, diumenge, Borja Triñanes, de la Sala de Personal, i ha aconseguit un Sol Repsol per la seva proposta gastronòmica i de cocteleria, serà l’encarregat de tancar el programa. La seva proposta és la següent: Gimlet d’herbes mallorquines; sobrassada amb molls; rajada al pil-pil d’alga nori; sopa farcida amb brou clar de tomàquet de ramellet, i calamars amb maionesa allada de tap de cortí.

A més, cal afegir que els dies 22, 23 i 24 també es donaran a degustar còctels elaborats amb Herbes de Mallorca, Herbes d’Eivissa, Gin de Maó i Palo de Mallorca

El producte local ha cobrat protagonisme en les propostes de turisme enogastronòmic d’enguany/CAIB

Una parada per mostrar objectius de sostenibilitat

El nou estand de les Illes Balears en Fitur convida a reflexionar sobre l’ús i cura dels recursos naturals i està inspirat en l’aigua i els seus ecosistemes. Es tracta d’un disseny sorgit d’un concurs d’idees previ organitzat per l’AETIB en 2024 i que ha servit de base per al projecte final.

Amb una ferma aposta per la sostenibilitat, tant en els seus materials com en tot el procés constructiu, el nou estand cerca, a més, ser un espai funcional i útil per a tota l’activitat firal que en ell es desenvolupa. Per a això, s’han distribuït diferents espais propis per a cadascuna de les illes, Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, així com una gran àgora central que serveix de punt de trobada. També es disposa de sales i espais per a reunions, una sala de presentacions tancada, sala de premsa, i fins i tot una àrea específica per a desenvolupar activitats relacionades amb la gastronomia i el producte local. 

Al costat de cadascuna de les illes, en l’estand de les Illes Balears en Fitur seran presents 12 ajuntaments de Mallorca i 8 de Menorca, així com un total de 12 coexpositores privats (Roig Drive Mallorca, Affilired, Menorca Lines, Bookingcore SL, Uroplayas Global Travel Partner, Timó Hotel, Nagarro, My Transfers, Eulen, Cityexperience, Entertaiment Spain i Quohotel). Es disposarà, també, de cinc cabines de ràdio des de les quals diferents emissores locals realitzaran la seva programació en directe aquests dies.

Amb la finalitat que el sector turístic desplaçat a la fira pugui mantenir reunions de treball d’una forma organitzada, l’AETIB ha habilitat un sistema de reserves de taules en l’estand. Aquest sistema ha estat comunicat prèviament a les empreses turístiques perquè que puguin utilitzar-ho per a programar les seves cites.

A més, en la seva aposta per la formació com un eix fonamental de l’estratègia turística, l’estand de les Balears a Fitur oferirà també un servei de cafè i còctels, en determinats moments del dia, que serà atès per alumnes de l’Escola d’Hostaleria de les Illes Balears (EHIB).

Més notícies
Els elaboradors tengueren l'oportunitat de presentar els seus productes a un públic entès/Cambra de Comerç de Mallorca
El ‘Producte Local’ de Mallorca escala el mercat a Alemanya
9 empreses mallorquines es presenten als prescriptors germànics sota l'empara de la Cambra de Comerç
Tots els ulls estaran pendents dels fruits d'aquest primer contacte entre sector turístic i pagesos, cara a la temporada vinent/APAEMA
Pagesos i hotelers cara a cara pel producte local
Cinc organitzacions agràries participen en una trobada sobre turisme i producte local que cerca l'entesa dels dos sectors

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa