Balears Vadevi
Herbes i Palo de Mallorca: noves estratègies per mantenir el mercat

Els elaboradors de licors tradicionals de Mallorca passen per un moment de reflexió empesa per una realitat que no perdona. Allò de renovar-se o morir és especialment difícil per uns productes que tenen en la tradició una de les seves raons de ser. Però el mercat comanda i darrerament les xifres de vendes no acompanyen. El futur està ple d’incògnites, però pels licoristes venen mal dades si no mouen peça. “Les herbes, els licors i el palo estan en crisi. Les begudes espirituoses més tradicionals de les Illes, amb l’excepció del gin de Maó, cada vegada es venen i consumeixen menys. Gairebé no s’han promocionat i altres marques i ofertes més renovades els han menjat el terreny“, reconeixen des del sector.  “De fora ens han vingut nous gins, nous tequiles, noves cremes… i les nostres begudes han quedat en l’oblit”, es lamenten.

Aquest és el pòsit que ha quedat després de dues reunions celebrades aquesta tardor, una a Catalunya, on una representació dels fabricants d’herbes de Mallorca, Palo de Mallorca i herbes Eivissenques han assistit al III Simpòsium Internacional de Licors, a Barcelona organitzada per la Unió de Licoristes de Catalunya, i l’altra a Menorca, on a la convidada la IGP Gin de Maó i anaren representants de les IGP Palo de Mallorca i Herbes de Mallorca. En una trobada i altra es va posar de manifest la necessitat de lluitar per mantenir viva la demanda entre els consumidors i, per tant, el producte en el mercat. Bel Moyà, directora de l’empresa Licors Moyàs i presidenta de la IGP Herbes de Mallorca parla dels canvis que estan per venir, de les estratègies que s’han de posar en marxa per donar més visibilitat al producte.

Conferència espanyola de Consells reguladors i Indicacions geogràfiques, a Menorca. Bel Moyà a la primera fila i a la seva esquerra Josep Natta, en representació dels licoristes de Mallorca/Cedida

Ha arribat el moment de fer una passa endavant en el sector de les begudes espirituoses de Mallorca? Per què i quina ha de ser aquesta passa?

Així és, ha arribat el moment de fer una passa endavant. Representem a dues importants marques de qualitat, protegides per una Indicació Geogràfica, amb característiques peculiars i específiques que representen l’illa, Palo i Herbes de Mallorca. Tot i els esforços dedicats al manteniment d’aquests productes i a la seva continuïtat i bon posicionament en el mercat, les dades de producció i comercialització de tot el sector, mostren com, any rere any, les xifres van davallant.

Des del Consell de Fabricants de Begudes Espirituoses de Mallorca trobem indispensable donar la passa i demanar el suport de les administracions públiques per a poder seguir avançant. Necessitem suport en la promoció d’aquestes dues indicacions, un augment de visibilitat. És urgent trobar formes en les quals puguem col·laborar i que es millori la transmissió del coneixement del valor afegit que els nostres productes aporten al territori.

Quina és la reacció que esperau del sector davant el retrocés de la demanda de productes tradicionals com el palo o les herbes? Pensau que teniu la cohesió i la força necessàries per obrir una nova etapa?

Des del Consell de Fabricants hem assistit a diferents actes promocionals, entre ells el Congrés de Turisme Sostenible realitzat el passat 17 d’octubre. A més, estem treballant en noves iniciatives de promoció, preparant material escrit i digital d’informació al consumidor, cercant la col·laboració de diferents sectors que ens puguin donar suport per guanyar visibilitat… i així com deia cercant el suport de les entitats públiques. De fet, les Indicacions Geogràfiques són un bé públic, això comporta que la Conselleria competent, en el nostre cas la d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, ha de garantir al consumidor que tot el procés d’elaboració compleix amb la normativa exigida, però també comporta un compromís de promoció que… tot i que es complís, es veu que no és suficient.

Podríem dir que la cohesió no l’hem tinguda fins fa gairebé poc, cada empresa es movia de manera privada fent la seva promoció i donant a conèixer els seus productes. Quan ho hem trobat necessari, hem unit forces i està comprovat que formem un bon equip i treballem bé junts. Tenim un objectiu comú, fer que les Herbes i el Palo no caiguin en la desconeixença, no volem que es perdin, lluitem per un bé en el que tots hi estem ben d’acord.

Com pensau que s’ha de plantejar a partir d’ara la promoció d’aquestes begudes tradicionals?

S’ha de plantejar com un repte a assolir i aprofitar les tendències actuals de consum. Hi ha un creixent interès en els productes artesans i de proximitat, per tant, s’ha de promoure el valor de la producció local. La tendència del consum també marca una preferència de begudes artesanes amb un enfocament en la qualitat per sobre de la quantitat. Estem en un moment de creixement del turisme especialitzat i de qualitat, Mallorca és un destí turístic de primer ordre, i cada vegada més els turistes cerquen experiències de qualitat. Les begudes espirituoses locals han de ser una part fonamental d’aquesta oferta gastronòmica.

Quins són els mercats on pensau dirigir els primers esforços de promoció?

El mercat local és on s’han de dirigir els primers esforços, és més, les estadístiques de comercialització que publica la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local mostren com cada any el consum augmenta en el mercat exterior. És aquí a les illes on ens hem de moure més.

Els joves són una assignatura pendent? Com els acostaríeu aquests productes que estan arrelats a la cultura i la tradició de Mallorca?

Primer de tot ha de quedar molt clar que el sector està totalment compromès amb la prevenció i en contra dels consums abusius o indeguts, particularment del consum de qualsevol beguda alcohòlica per part de menors d’edat. Dit això, tenim comprovat que joves que acaben llicenciatures, cicles formatius, cursos relacionats amb turisme o hoteleria, tots aquells cicles relacionats amb el món de la cocteleria, sommelieria… acaben amb un coneixement molt elevat en un ampli ventall d’espirituosos, però entre ells no s’hi troba cap dels productes locals. Ells són els qui han de conèixer aquests licors, prendre consciència de la seva importància gastronòmica i del seu lligam amb l’illa i les seves tradicions.

Des del Consell de Fabricants estem promocionant la versatilitat d’aquests productes per tal de mantenir-los presents en el sector i poder acostar-los a les tendències entre els joves. Mostrem les maneres d’introduir-los dins la cocteleria, així com la facilitat per introduir-los dins receptes de cuina tant en plats dolços com en salats.

I de l’Administració, de la conselleria, que esperau?

Ens hem reunit amb el Director General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés Enseñat. Li plantejàrem totes les nostres necessitats i preocupacions per tal de cercar formes de col·laborar i exposàrem tot un llistat de propostes i idees que el seu departament podria dur a terme, juntament amb el Consell de Fabricants. Vàrem sortir satisfets de la reunió. Creiem que des de la Conselleria d’Agricultura hi ha predisposició d’ajudar-nos en la promoció d’aquests productes

Més notícies
Segons l'estudi, augmenta el consum de les tradicionals herbes mallorquines/CAIB
El palo i les herbes tornen a estar de moda?
Un estudi elaborat pel Govern constata un major interès per part dels consumidors en la compra d'aquests dos espirituosos tradicionals
El llibre ‘Les Herbes de Mallorca’, ara en versió digital
Se n'ha fet la presentació a Montuïri, acompanyada d'una degustació

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa