Balears Vadevi
José Carlos López guanya el I Concurs de Cuina amb Sobrassada de Porc Negre

El Gastronomic Forum de Barcelona ha acollit la primera edició del Concurs Nacional de Cuina amb IGP Sobrassada de Mallorca de Porc Negre, una iniciativa de la direcció general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, de la Conselleria d’Agricultura. Aquesta acció està destinada a promocionar aquest producte emblemàtic de les Illes Balears i a mostrar-ne la versatilitat en l’alta cuina.

La recepta guanyadora ha estat «De sobres sabràs que és sobrassada» (carpaccio de peus de porc farcits de llengua de vedella amb aroma de sobrassada de Mallorca IGP i formatge blau de Can Company)/CAIB

El certamen ha comptat amb la participació de sis finalistes seleccionats entre 34 propostes rebudes de tot l’Estat. Els cuiners i plats participants han estat els següents: Carlos Ruiz (Madrid, Gastronomic Experience), amb les seves «Revolconas de carabassa i sobrassada de porc negre, praliné d’all rostit, vel de porc negre i fonoll marí»; Ricardo Rossi (Hotel Valldemossa), amb l’ajuda d’Aina Ferrà, i la recepta «Porc únic» (totopo de sobrassada de porc negre de Mallorca farcit de porc, emulsió de pinyons, gel de taronja i raïssons de sobrassada); José Carlos López (restaurant Origen, de Puigcerdà), amb «De sobres sabràs que és sobrassada» (carpaccio de peus de porc farcits de llengua de vedella amb aroma de sobrassada de Mallorca IGP i formatge blau de Can Company); David Méndez (Hotel Son Vida), amb «Ànec, blat de moro i bromatologia de la sobrassada»; Joan Giner i Eliana Albiach, amb l’ajuda de Fran López, i la seva «Falsa fideuà de bolets enoki, sobrassada de porc negre i fruits de la mar», i Sergi de Meià, amb l’ajuda de Martí Escuder, amb el plat «Truites alevins farcides de sobrassada de porc negre, tofi de truita, maionesa de sobrassada, magrana àcida i camagrocs amb fonoll i bolets».

El segon premi ha estat per el plat «Truites alevins farcides de sobrassada de porc negre, tofi de truita, maionesa de sobrassada, magrana àcida i camagrocs amb fonoll i bolets»/CAIB

Han format el jurat: Xesc Reina, mestre xarcuter i divulgador gastronòmic; Tomeu Caldentey, xef mallorquí; Josep Dolcet, mestre xarcuter català; Eva Hausmann, periodista i cuinera; Antònia Torres, gerent de la Indicació Geogràfica Protegida Sobrassada de Mallorca; i Joan Llabrés, director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local.

Després de la deliberació, el jurat ha proclamat José Carlos López, xef del restaurant Origen de Puigcerdà (Girona), com a guanyador d’aquesta primera edició, mentre que Sergi de Meià, expert en cuina catalana de proximitat i president de la  Fundació Institut Català de la Cuina i la Cultura Gastronòmica i David Méndez, xef de l’hotel Son Vida de Palma, han obtingut el segon i tercer premi, respectivament.

El certamen ha atorgat tres guardons amb dotació econòmica: 2.000 euros per al primer classificat, 1.000 euros per al segon i 500 euros per al tercer.

David Méndez (Hotel Son Vida), amb «Ànec, blat de moro i bromatologia de la sobrassada», ha ocupat el tercer lloc al podi/CAIB

Una bona ocasió per fer divulgació del producte

A més del concurs, la jornada també ha comptat amb una ponència tècnica de Xesc Reina, que ha aprofundit en el valor gastronòmic de la sobrassada de porc negre, el seu procés d’elaboració i els trets diferencials que la converteixen en un producte únic dins la xarcuteria mediterrània.

En declaracions posteriors, el director general Joan Llabrés ha destacat que «aquest certamen ha demostrat el potencial gastronòmic d’un producte únic com és la sobrassada de porc negre i la seva capacitat per inspirar la cuina creativa i contemporània». Llabrés ha afegit que «la Conselleria continuarà impulsant accions de promoció que reforcin la presència dels nostres productes en els àmbits nacional i internacional, posant en valor la feina dels productors i en especial de tot el sector ramader vinculat al porc negre mallorquí que, com s’ha demostrat avui, està a l’altura d’altres races de porc molt més conegudes i que són la nostra competència directa».

El mestre xarcuter Xesc Reina ha impartit una ponència que ha aprofundit en el valor gastronòmic de la sobrassada de porc negre/CAIB



El Gastronòmic Forum de Barcelona, que es durà a terme fins al dia 5 de novembre al recinte de Montjuïc, té previst reunir més de 400 empreses expositores i més de 200 petits productors, entre els quals hi ha representants de les Illes Balears, de manera que es consolida com un dels principals punts de trobada de la gastronomia professional a l’Estat.
 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa