La família Moyà, d’Artà, és un exemple d’empresa, Licors Moyà, on l’esforç sostingut de cinc generacions ha fet gran el negoci, sense perdre les arrels. Ara mateix es cullen els fruits del relleu generacional iniciat fa un parell d’anys. Mantenint forts els lligams que els fan germans i cosins, han sabut actualitzar l’estructura empresarial i treure al mercat productes nous, o revisitats, com el Palo que acaba de ser guardonat amb la Medalla d’Or al Millor Palo de Mallorca, en el concurs dels Premis Vinari de Vermuts de les Illes Balears i Palo de Mallorca.
El premi és un reconeixement a la qualitat del producte i també a la manera tradicional d’elaborar-lo. Avui en dia, encara el fan cremant el sucre que s’incorpora a l’elaboració en el procés de fabricació, com es feia un temps. Bel Moyà, directora de l’empresa, fa de portaveu en aquesta entrevista amb la qual expressa el sentir de la família.
Com heu viscut la proclamació del vostre Palo com a Millor Palo de Mallorca, en el concurs?
Ha estat una emoció molt gran i un reconeixement que ens omple d’orgull. Rebre el Vinari d’Or al millor Palo de Mallorca és una alegria no només per a Licors Moyà, sinó per a tota la gent que estima aquest licor. El Palo és un espirituós amb molta història, molt arrelat a Mallorca, aquest premi ens confirma que encara té molt per oferir. Ens sentim molt agraïts al jurat i a l’organització per posar en valor un producte tan nostre.

Què n’esperau, a partir d’ara? Com creis que pot ajudar a mantenir viu el consum d’aquesta beguda tradicional?
Esperam que aquest reconeixement serveixi per a reactivar l’interès pel Palo i ajudar-lo a recuperar el protagonisme que tenia com a aperitiu mallorquí per excel·lència. Durant els darrers anys, el seu consum ha anat minvant, i és una llàstima perquè és un licor únic, amb una personalitat molt marcada, un origen molt curiós i que té molt per a oferir. Volem que la gent el torni a descobrir, que el valori i que se’n senti orgullosa, ja que és un producte que només es fa a l’illa de Mallorca, enlloc més. Aquest premi és una oportunitat per mantenir-lo viu i donar-li una nova vida entre les noves generacions.
La recepta del Palo de Licors Moyà és la tradicional de sempre de ca vostra, què pensau que el fa diferent? Com el pot identificar el públic?
Sí, mantenim la recepta tradicional de la nostra família, elaborada principalment, amb escorça de quina, arrels de genciana i sucre caramel·litzat, com s’ha fet sempre. El que fa realment diferent el nostre Palo és que preservam la recepta familiar original, que té un “secret a veus”: el sucre cremat. Just la setmana abans de rebre el premi vam compartir a les nostres xarxes un vídeo on el meu pare, Sebastià Moyà, mestre artesà licorer i cinquena generació de Licors Moyà, mostrava com el prepara. Explicava com, ja amb onze o dotze anys, va començar a cremar sucre artesanalment, un procés que, a més de donar color al Palo, li confereix l’espessor i el caràcter tan característics. És una feina molt lenta i
laboriosa, i això fa del nostre Palo un dels licors artesanals més exigents i més autèntics de la nostra empresa.
El públic pot identificar-lo pel seu equilibri entre l’amargor i la dolçor, i per aquesta textura i profunditat que només s’aconsegueixen amb l’elaboració manual i la paciència de l’ofici.

El jurat del concurs, format per sommeliers professionals, va apuntar un futur esperançador per al palo a través també de la nova cocteleria, què en pensau?
Hi estam totalment d’acord. La cocteleria és una via molt interessant per reinterpretar el Palo i fer-lo arribar a públics nous. És un licor versàtil, amb un perfil aromàtic curiós que pot donar personalitat i profunditat a molts còctels. Ja hi ha bartenders que l’estan incorporant com a ingredient distintiu, i això ens entusiasma. El futur del Palo passa per conservar la tradició, però també innovar i trobar nous espais on pugui ser protagonista, des dels bars més clàssics fins als locals més moderns.
Com crèis que s’ha d’encarar a partir d’ara la promoció del Palo de Mallorca per donar-lo a conèixer entre els molts que encara no l’han tastat?
Creim que s’ha de fer una tasca tant pedagògica, com emocional. El Palo és Indicació geogràfica protegida de la nostra Illa, som la comunitat autònoma amb més IGPs d’Espanya i poca gent les coneix. Hi ha una tasca d’explicar què és el Palo, d’on ve, què representa per a la nostra cultura, i alhora mostrar-ne la versatilitat. No és només un aperitiu, és també un ingredient fantàstic per a la cuina, per fer reduccions, salses, rebosteria, i un element sorprenent a la cocteleria moderna. Cal connectar amb les noves generacions a través de tastos, maridatges, esdeveniments gastronòmics i comunicació visual atractiva.
A Licors Moyà heu iniciat un camí cap a la producció sostenible amb una aposta clara que ja és una realitat en el cas de les herbes. Com pensau que es pot traslladar l’experiència a la resta de la vostra producció, i per tant al palo?
Tenim molt clar que el futur passa per la sostenibilitat. Hem començat aquest camí amb les nostres Herbes, i la intenció és aplicar els mateixos criteris al conjunt de la producció, inclòs el Palo. Tradició i sostenibilitat poden, i han d’anar, de la mà.


