Luis Adolfo y Lorenzo és un vermut que neix de diverses inquietuds i de la col·laboració de tres grans actius de l’illa. La Vermutera, gran defensora del vermut i de la producció vermutera mallorquina, Brassclub i Vinyes Mortitx, a través de la figura d’en Mateu Pons, que són els propietaris de la malvasia amb què es fa el producte. Com a resultat d’una llarga espera, un producte que han concebut amb la mirada a la cocteleria i que cada cop està guanyant més adeptes entre els consumidors, sobretot locals.
- Per què heu triat aquest nom per anomenar el producte?
Perquè a part de dur vi de la varietat malvasia sembrada per Vinyes Mortitx, el nom és un homenatge al pare i al sogre d’en Rafa Martín de la Cocteleria Brassclub de Palma.
- En quin moment vau decidir estrenar-vos amb la producció de vermut, i per què?
Aquest projecte va en paral·lel a Vermut de Mallorca, però donant-li una volta i personalitzant-lo encara més gràcies a les aportacions d’en Rafa Martin i en Mateu Pons de Vinyes Mortitx, vam cercar un vermut per a prendre fred i sol i també que es pogués utilitzar en cocteleria. De fet, hem tardat tres anys a fer-lo realitat.

- Teniu fórmules secretes? Sense revelar cap secret, com definiríeu el vostre vermut?
Qualque secret hi ha, com la utilització de qualque planta autòctona de la Serra de Tramuntana i la utilització de la malvasia de Mortitx que surt d’una petita parcel·la de la vinya. I definiríem el nostre vermut com perfecte per prendre sol i ideal també per a cocteleria.
Mercat local i de proximitat
- Quin és el vostre mercat natural: local i de proximitat o exportació? Si exporteu, on?
Quasi tot és local i de proximitat. Estem obrint mercat, pensau que el vermut va sortir el Nadal de 2023. Emperò estem contents, la gent entesa en begudes ens dona l’enhorabona per la bona feina i de moment el vermut per si mateix s’està posicionant en el sector mitjà i prèmium.
- Hi ha cultura vermutera a les Balears? Quin diríeu que és “el moment vermut”?
Ha costat molt introduir-la, emperò esteim molt contents, ja que des que va néixer La Vermutera el maig de 2015 hem aconseguit que la gent de Mallorca recuperi la tradició d'”anar a fer es vermut”. Sí que notam que la gent demana vermut a qualsevol hora, no necessàriament ha de ser una beguda de migdia.
- Com creieu que està el mercat del vermut actual, a les Balears, des del punt de vista dels productors i dels consumidors?
És veritat que va tenir un gran boom des d’aproximadament 2014-2015 fins fa un parell d’anys amb moltes marques i submarques, emperò sí que notam un petit descens, que creiem és normal, ja que el consumidor ja sap triar quin li agrada més i la veritat és que és bastant fidel a una marca. Creiem que els vermuts diferents si quedaran, en canvi, els que diem noltros re-etiquetats i sense amor progressivament aniran desapareixent.
- Teniu previst treure al mercat alguna novetat que es pugui avançar pel que fa a la gamma de vermuts?
Estem fent proves amb diferents fumats.
Reintroduir la cultura vermutera a Mallorca
Què penseu que hi hagi concursos específics que premien la qualitat vermutera com els Premis Vinari?
Per a noltros han estat i són fonamentals per reintroduir la cultura vermutera a Mallorca. Sense ells, no hauria nascut La Vermutera, d’això n’estam segurs.