Amb la proximitat de les festivitats nadalenques, el projecte de promoció ‘ME ecològic de Mallorca’, impulsat per APAEMA, fa una crida especial a les carnisseries de tota l’illa a apostar per aquesta carn. Destacant la importància de considerar la temporalitat de la carn ecològica i local, per tal que els consumidors puguin exercir un consum més responsable. Aquelles carnisseries que se sumin a la campanya seran promocionades des del projecte, creant així una sinergia necessària entre els productors i el comerç local de cada poble.
La temporalitat de la carn, vinculada als cicles naturals i a la disponibilitat de pastures, és una pràctica que no només assegura una major qualitat del producte, sinó que també contribueix a la resiliència de les explotacions agràries i al manteniment de la salut dels sòls. A Mallorca, les pastures de qualitat comencen amb les primeres pluges a la tardor i continuen fins a finals de primavera, fent que la carn sigui perfecte per Nadal i fins Pasqua.

Promoure el consum de cap a cap d’any
“Enguany, animam les carnisseries mallorquines a recuperar la carn de ME ecològic de Mallorca com a protagonista d’aquestes festes”, diuen els productors. “La ramaderia extensiva està en perill, amb més de 20.000 caps de ramaderia ovina perduts des de principis del segle XXI“, afirmen. Aquesta tendència, suscitada pels preus poc competitius dels mèns, ha relegat la ramaderia extensiva a una activitat agrària residual dins de les finques. “Aquesta transformació no només implica la pèrdua de la icònica imatge d’ametllers florits amb ovelles pasturant, sinó que també posa en perill les funcions ambientals essencials que aquesta pràctica ofereix”.

El paper de la ramaderia extensiva, vital per fora vila
“La ramaderia extensiva, especialment l’ovina, afegeixen els productors, té un paper multifuncional vital. A més de mantenir el paisatge i prevenir incendis a través del control de plantes adventícies i biomassa forestal, és fonamental per al retorn de nutrients al sòl, actuant com a mètode de fertilització altament eficient en comparació amb altres pràctiques. El projecte de promoció “ME ecològic de Mallorca”, ha demostrat que identificar clarament la carn mitjançant la tinta alimentària pot ser un impuls per a les vendes”. Aquest Nadal, les carnisseries tenen l’oportunitat de liderar un canvi significatiu, no només en la preferència dels consumidors per la carn ecològica, sinó també en la consideració de la temporalitat com a factor crític per al reconeixement dels serveis mediambientals que realitza el sector. Per això, volen que aquest Nadal, les carnisseries siguin el motor del canvi, reconeixent la importància de la temporalitat i donant suport a una pràctica agrícola vital.