Balears Vadevi
Miquel Arbona, davant el repte de fer sostenibles les oliveres de muntanya

Miquel Arbona Carreras “Repic” ha revalidat la presidència del Consell Regulador de la DOP Oliva de Mallorca, que ja ocupava des de 2019. Un segon mandat que l’obliga a plantejar-se reptes pel sector en un moment en el qual la pagesia no viu el seu millor moment: l’augment imparable dels costos de producció i l’escassa rendibilitat de les finques d’oliveres de muntanya, posen en qüestió la viabilitat d’aquesta producció que en podríem denominar “heroica”. Pocs dies abans de tancar la campanya, amb el final de la collita de l’oliva madura, la negra, aprofitam per conversar amb aquest pagès reconvertit en empresari del transport turístic, que sap el que és implicar-se a fons en la gestió de la finca familiar per mantenir-la viva.

Tancada ja la campanya d’oliva verda, com valorau el resultat de l’anyada, en quantitat i qualitat?

Crec que ha estat un molt bon any, tant en quantitat com en qualitat. El temps va acompanyar tota la temporada (pluges a la primavera i absència de mosca durant l’estiu)

Queda per veure com es comportarà la d’oliva negra, quina previsió en feis? Sembla que les ventades del gener no han anat gens bé al fruit?

De setembre a desembre sense una gota d’aigua, l’oliva es va deshidratar i no va madurar com hi tocaria. Ara, al mes de gener que ha plogut més o menys, amb dos dies de vent quasi tot ha caigut en terra….

Ara farà un any del temporal Juliette i encara estan arribant les ajudes. Com valorau l’experiència davant fenòmens extrems com aquest?

El canvi climàtic és una realitat i crec que cada vegada hi haurà més situacions com aquesta, i no ens queda més remei que adaptar-nos…

La collita manual que caracteritza lesoliveres de la Serra de Tramuntana, encareix la producció/DO Oliva de Mallorca

La sequera és el tema més preocupant enguany a Fora Vila. Com afecta el sector de l’olivar?

Efectivament, patim un gran dèficit hídric, que pot afectar negativament a la pròxima campanya, especialment amb una menor floració dels arbres.

Quins reptes teniu per davant, com a productors? Encariment dels costos de producció, fluctuacions del preu de mercat, evolució dels gustos del consumidor…

En primer lloc, fer les explotacions agràries sostenibles amb la introducció de pràctiques com la trituració de la poda i la reducció de l’ús de productes fitosanitaris.  Respecte als costos, certament, és una barbaritat com han augmentat els preus dels adobs i productes fitosanitaris… per sort  des de l’administració ens ajuden mitjançant les cooperatives com la de Sóller….

Com pensau que s’ha d’enfocar la lluita pel consum de producte local? I quin paper han de jugar els productors, les marques de qualitat i les administracions públiques?

De la pandèmia a aquesta part, sembla que el consumidor ha pres una mica més de consciència quant al paper del producte de proximitat dins la nostra societat, però encara queda molta feina per fer.

Aquí és a on cobren importància entitats com la D.O.P Oliva de Mallorca, que d’una part faciliten al consumidor una identificació clara del producte -diferenciat per trets com l’origen, varietat, tradició i qualitat- i, de l’altra, són un el mecanisme que permet als productors i elaboradors comercialitzar un producte amb valor afegit.

Arbona destaca que l’anyada ha estat bona en qualitat i quantitat/DO Oliva de Mallorca

Estau satisfets de la visibilitat que se li dona a l’oliva de taula en els esdeveniments públics? Vos trobau a bastament representats?

Tota presència és poca, sobretot en un cas com el de la nostra marca de qualitat. La singularitat de l’Oliva de Mallorca, de la varietat mallorquina i procedent d’oliveres antigues de la Serra de Tramuntana i tot el que suposa: collita manual, producció limitada, anyades molt irregulars…, és alhora un factor que ens dificulta poder arribar a on ens agradaria. D’aquí la importància de poder comptar amb una línia d’ajuda del Consorci de la Serra de Tramuntana amb la qual podem desenvolupar les accions de promoció del distintiu de qualitat.

La campanya en dades

Fins ara, i segons les dades en mans de la DO Oliva de Mallorca, s’han collit prop de cinquanta-dos mil quilos d’oliva verda als quals s’haurien de sumar el que es facin d’oliva negra, que encara ara es cull. Tot i això, i si el temps no ho espenya al final, l’anyada ha estat molt bona. Només es té en compte la varietat mallorquina, l’única reconeguda per la denominació d’origen. Aquesta producció prové dels 88 olivicultors que tenen emparada la seva producció en aquesta marca de qualitat. Són els responsables de mantenir vives i productives les prop de 70.000 oliveres “mil·lenàries” que duen les seves collites als tres elaboradors que les envasen: La Cooperativa de Sóller, Son Moragues i Son Mesquidassa.

Més notícies
Satisfacció entre els productors d'oliva de taula de Mallorca per un any excepcionalment bo/DOP Oliva de Mallorca
DO Oliva de Mallorca confirma un bon esplet amb un augment del 400%
Els obradors inscrits ja han rebut 28 tones d’oliva, el 2022 només 7 tones, en aquest temps
Els productors d'oli i oliva necessiten una radiografia del sector actualitzada per prendre decisions/Cedida
Productors d’oli i l’oliva demanen un estudi actualitzat sobre l’olivar
El sector, que continua en creixement, es veu afectat pels canvis en la climatologia

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa