Els Premis Vinari van suposar un abans i un després per a l’equip de La Vermutera -format per Xisco Albertí i Alejo Mira– qui va decidir emprendre la distribució de vermuts a l’illa introduint al mercat local els guanyadors de l’edició 2015 del concurs català de vermuts. Se’n mostren agraïts i sempre ho recorden, malgrat que el salt qualitatiu que ha fet l’empresa, des d’aquell 2015, ha estat exponencial gràcies al seu esperit innovador que els ha permès incorporar, a la distribució, altres propostes com les festes vermuteres o la producció dels seus propis vermuts, com aquests tres -que no únics- No passis pena, Te dic coses, i Au idò!

- Per què heu triat aquests noms per donar nom als vostres vermuts?
No Passis Pena, Te Dic Coses i Au Idò!, són noms que adoptem perquè a part de dur vi de varietats autòctones sembrades per 7103 Petit Celler, com mantonegro i premsal, són frases molt emprades col·loquialment pels mallorquins.
- En quin moment vau decidir estrenar-vos amb la producció de vermut, i per què?
Vàrem començar portant vermuts a Mallorca gràcies als guanyadors de l’edició 2015 dels Premis Vinari, el concurs de vermuts de Catalunya. Primer, organitzant festes vermuteres per donar a conèixer els vermuts a l’illa i la cultura del vermut que havia pràcticament desaparegut a la nostra terra, després va seguir-ne la distribució de molts d’ells a l’illa i una cosa va dur a l’altra…, fins que començarem a pensar a elaborar els nostres propis vermuts, que vam pensar a fer-los amb raïm autòcton per a diferenciar-nos dels altres.

- Com tots els vermuters deveu tenir fórmules secretes… Sense revelar cap secret, com definiríeu els vostres productes?
Qualque secret tenim, com la utilització de qualque planta autòctona. I definiríem els nostres vermuts com a tradicionals i ben equilibrats.
- Quin és el vostre mercat natural: local i de proximitat o exportació?
Quasi tot és local i de proximitat, si bé els amics de 7103 Petit Celler sí que n’exporten una petita quantitat a Alemanya.
- Hi ha cultura vermutera a les Balears? Quin diríeu que és “el moment vermut”?
Ha costat molt introduir-la, emperò estem molt contents de veure a la gent ja demana vermut a qualsevol hora, no necessàriament ha de ser una beguda de migdia.

- Com creieu que està el mercat del vermut actual, a les Balears, des del punt de vista dels productors i dels consumidors?
És veritat que va tenir un gran boom des d’aproximadament 2014-2015 fins fa un parell d’anys amb moltes marques i submarques, emperò sí que notam un petit descens, que creiem és normal, ja que el consumidor ja sap triar quin li agrada més i acostuma a ser bastant fidel a una marca. Creiem que els vermuts diferents i fets amb carinyo quedaran, en canvi, els que diem noltros re-etiquetats i sense amor, progressivament aniran desapareixent.
- Teniu previst treure al mercat alguna novetat en la vostra gamma de vermuts?
Li estem donant voltes a un vermut sec, és a dir, baix en sucre.
“Sense els Vinari no hauria nascut La Vermutera”
- Què penseu que hi hagi concursos específics que premien la qualitat vermutera com els Premis Vinari?
Per a noltros han estat i són fonamentals per reintroduir la cultura vermutera a Mallorca. Sense ells, no hagués nascut La Vermutera, d’això n’estam segurs.