Balears Vadevi
Wine Paris, una fira amb llums i ombres

La fira internacional de vins que s’ha fet a París aquesta setmana ha tancat ja les portes amb un resultat desigual per als cellers mallorquins que han pres part de l’expedició patrocinada per la conselleria d’Agricultura. Aquest fet sol ser habitual perquè, ja ho diu la dita, cadascú veu la fira segons li va l’experiència. I si això passa amb qualsevol fira d’aquestes característiques, lògicament en una a la qual els cellers de les Illes Balears participaven per primera vegada, encara més.

Per això no ha de sorprendre com de variades són les valoracions. S’ha de dir, tanmateix, que en general les sensacions han estat positives. Es valora especialment el fet d’haver obert camí en la fira internacional de moda, la que està agafant més volada en el panorama del sector. Així mateix, s’ha de dir que hom valora positivament l’esforç que ha fet la conselleria per ajudar econòmicament els cellers a participar.

Dit això, anem a pams: D’una banda, estan els cellers que han aconseguit tancar cites, no sempre ha estat cosa fàcil, i poder rebre visites prèviament concertades amb les expectatives de negoci que aquestes cites poden reportar.

El director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés amb els representants dels cellers que s’han desplaçat a París/CAIB

“París ha estat el primer intent de contactar amb un mercat que no ha estat entre els que entre els que dedicam més esforç, últimament”, diu Ramon Servalls, des de Macià Batle. “El resultat, el primer any, no sol ser espectacular, però algun contacte s’ha fet. Hem de tornar, donar-li continuïtat. Encara no tenim el nom que ja hem aconseguit a Alemanya, però ha estat una primera passa per entrar en mercats com Bèlgica, Luxemburg, França o fins i tot, Holanda, on no ens coneixen”, afirma Servalls.

També es mostra satisfet un dels més veterans en aquest tipus de fires internacionals. Miquel Gelabert afirma: “Estam contents, ens hem retrobat amb un clients de Japó. No hem fet molts de clients nous, però si que hi ha un grup de restaurants grans dins París interessats amb el nostre vi. Partim convidats per tornar. Sa sensació ha estat bona, hi ha coses que es poden retocar i millorar, però en general estam contents. Aquesta fira cada vegada està en emergència i es nota que és vol consolidar com un referent.

Com Pilar Oliver de Bodegues Miquel Oliver, que s’alinea en aquesta mateixa valoració tot dient: En general el nostre pas per la fira ha estat positiu. Hem tingut les cites que estaven programades i confiem que d’aquí surti qualque cosa interessant. En resum, contents.

Tomeu Llabrés del celler de Can Verdura ha trobat la manera de rematar la feina feta a Barcelona la setmana anterior i reconeix: “No ha anat malament, vaig anar amb la intenció de reunir-me amb importadors que ja tenia per diferents països, que no havien estat a la Barcelona Wine Week, però no saps mai com anirà. Fins que passin un parell de mesos o fins i tot un any. Per això trob que s’hi ha de tornar. Que et vegin sempre està bé.

També en fa un balanç favorable Mateu Pons de Vinyes de Mortitx: “la fira estava ben muntada, amb molta categoria i professionals de molt de nivell, però la feina la t’has de fer tu. Noltros tenim poca exportació i hem fet poca feina, però ha estat una experiència positiva i s’ha d’insistir”.

Sebastià Ordines, del celler santamarier 7103 Petit Celler, veu clarament que, com s’ha dit al titular, és una fira amb llums i ombres. “Fer tasques de promoció per trobar una escletxa per col·locar els vins de Mallorca en un mercat negat ha de servir per intentar cercar compradors que valorin les varietats locals“. Però Ordines és crític, també, i afegeix “no són sabates pels nostres peus…”

L’espai s’haurà de millorar per a següents edicions, per fer-lo més atractiu, reclamen els cellers/CAIB

En aquesta mateixa línia més crítica s’arrengleren altres cellerers, que consideren que tot i el fet de ser la primera experiència a París, hi ha coses que s’han de millorar de cara al futur. El sistema de cites ha estat molt criticat per complex i poc eficient “De les fires que hem anat com a celler ha estat de les més fluixes, diu Llorenç Perelló des de Butxet. Aconseguir cites i que finalment vengin a l’estand és quasi impossible”, asseguren.
També Toni Martí, del celler Can Fumat de Binissalem, apunta un altre aspecte a millorar: L’aspecte de l’espai dedicat als vins de les Illes Balears, millorable quan a la ubicació i la imatge: “La localització de l’estand estava molt apartada. El disseny d’aquest era molt simple, l’hi faltava molt de llum i una bona imatge de les Illes Balears que cridés l’atenció envers la paret completament negra”. I afegeix “el nostre estand no estava situat en un lloc privilegiat, i gestionar trobades no ha estat fàcil ni ha donat els fruits desitjats pel temps invertit. També li ha faltat una mica de color i no destacava allò que tenim a les nostres illes amb imatges que són l’enveja de tot el món, però segur que la pròxima vegada es farà millor. Quant a la rebuda dels nostres vins, ha estat excel·lent. Els visitants han xalat i han quedat sorpresos amb els vins que feim aquí. I això ens ha alegrat molt”.

No obstant, afegeix, “consideram que la valoració global és bona. Poder anar a una fira d’aquesta entitat i prestigi és sempre motiu de satisfacció. Quant al profit que se’n pot treure és molt prest per dir-ho, coincideixen un poc tots. Per tant, la intenció general és tornar per reblir el clau.

Al marge d’aquestes valoracions sobre la Wine París, n’hi ha d’altres que s’inclinen per posar l’esforç en la promoció dins el mercat local. Així, Óscar Roses, del celler José Luis Ferrer, declara: “Nosaltres creiem que la gran inversió que fa la conselleria en fires internacionals com aquesta s’hauria de destinar a la promoció dels vins de Mallorca dins la mateixa illa. Així podríem arribar de manera més directa, sostenible i local als estrangers que mos visiten. A més, donada la situació actual del mercat, hi ha una necessitat de vendre molts litres de vi, i el gran mercat el tenim aquí mateix: les nostres illes, que representen el 85% de les vendes del vi mallorquí. Tot i això, els vins de Mallorca encara suposen menys del 20% del total de vins venuts a les Illes” remata.

Més notícies
L'espai de les Illes Balears acull vint cellers de tot l'arxipèlag que aprofitaran la cita parisenca per fer negoci/CAIB
Una vintena de cellers de les Illes Balears s’estrenen en la Wine París
La conselleria d'Agricultura dona suport al sector amb un espai propi on l'objectiu és ampliar les exportacions en els mercats exteriors

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa