L’Organització de Productors de Peix i Marisc de Mallorca, OPMallorcamar, i la flota d’arrossegament de l’illa, se sumaran a la vaga convocada en l’àmbit estatal els pròxims dies 9 i 10 de desembre. Un atur, que no es descarta que sigui indefinit, i que està motivat per la proposta de la Comissió Europea (CE) d’una nova retallada de l’esforç pesquer en la mar Mediterrània. D’aprovar-se el document, que suposaria una reducció del 79% dels dies de pesca de la flota d’arrossegament del Mediterrani, des de l’actual mitjana de 130 dies fins només 27 dies, i una reducció del 30% del total admissible de captures (TAC) per a la gamba vermella, suposaria “no sols la mort del sector, sinó un desproveïment indefinit en els mercats de l’illa”, en paraules del president de l’OP, Pedro Mercant. “És una barbàrie, una vergonya que no té sentit i que no se sustenta en cap informe científic, ni mediambiental ni res”, subratlla.
A Mallorca, la flota d’arrossegament ha disminuït un 17,39% des de 2020, està formada per 19 embarcacions que donen treball a més de 150 persones de manera directa i que genera un valor econòmic de 6,5 milions d’euros, “un 7,07% menys que en 2020, la qual cosa confirma el descens sostingut en la rendibilitat total”, explica Mercant. “El sector, any rere any, s’està enfrontant a reptes significatius per a mantenir la rendibilitat i sostenibilitat. No podem ni tan sols imaginar-nos aquest escenari que ens arriba, no té raó de ser”, afegeix.
La vaga, que pot estendre’s a altres països com Itàlia i França, és una de les primeres decisions adoptades pel sector pesquer d’Espanya, que no descarta viatjar fins a la seu de la Comissió Europea a Brussel·les, per a protestar davant el Parlament Europeu durant les jornades de votació.
La campanya de Nadal, en perill
La flota de pesca d’arrossegament a Mallorca captura espècies com el lluç, el rap, el moll, la maredelluç, escamarlà, gamba blanca i gamba vermella. De fet, per a aquesta última espècie, la proposta de reducció del TAC “és una bogeria”. “No podem garantir que hi hagi gamba en el mercat per a les festes de Nadal, però és que tampoc sabem si haurà peix fresc la resta de l’any. Hem de lluitar, no ens queda una altra”, conclou Pedro Mercant.