Arribats a 2025, enguany i el 20 de febrer, es fallarà finalment el concurs El Repte Final del RuralTalent de CaixaBank. En aquesta edició, dos projectes dels quatre guanyadors del Rural’Go, guardons dirigits a empreses i projectes de l’àmbit agrari i agroalimentari sostenibles i innovadors a Mallorca, han passat tots els filtres i competiran a la final en una data encara per determinar. Parlam de Llanatura i de Formatges Tramuntana SL (Sa Cabreta). En aquesta competició, els dos projectes mallorquins lluitaran, amb Bolets de Menorca, en una final a la qual han arribat un total de 20 projectes de totes les comunitats autònomes de l’Estat.
L’objectiu d’aquesta iniciativa, organitzada a escala local per l’entitat Mallorca Rural amb el suport del govern de les Illes Balears i l’entitat financera, premia plans estratègics empresarials del món rural i els dona suport tècnic per implantar-los.
Projectes sòlids i amb futur
Aquests dos projectes tenen ja una trajectòria feta i han demostrat la seva solidesa, amb uns plantejaments que s’adeqüen als objectius de la convocatòria:

Llanatura, de Gemma Salvador i Eugenia Marcote: és un centre especial de treball de la Fundació Es Garrover, ubicat a Inca, que manufactura artesanalment llana d’ovelles de raça autòctona de Mallorca per crear feltre 100 % de llana sense processos agressius ni substàncies tòxiques. El seu projecte és socialment inclusiu i ofereix ocupació i formació a persones amb trastorn de salut mental, que participen en totes les fases de transformació de la llana. Llanatura també confecciona productes per a la llar amb disseny innovador, contribuint a la sostenibilitat i impulsant la ramaderia local. El seu objectiu és consolidar el servei de manufactura de llana de tercers per reactivar l’economia rural i combatre el canvi climàtic.
Han presentat un pla estratègic per millorar la prestació del servei de rentat de llana amb iniciatives comercials noves, innovació tecnològica i optimització logística. També cerquen cohesionar el sector ramader local per incrementar la demanda de productes amb llana autòctona col·laborant amb cooperatives i artesans a les Illes Balears. Finalment, difondre el servei i promoure l’ús de la llana mitjançant campanyes educatives, promoció de bones pràctiques i esdeveniments per fomentar la sostenibilitat i el valor de recursos naturals locals al mateix temps que s’assegura la viabilitat econòmica.

Formatges Tramuntana, SL (Sa Cabreta), de Nicolau Pere Cerdà, Josep Sánchez Amer i Leonardo Adrián Quiroga: empresa de Pollença especialitzada en la producció de llet ecològica que posteriorment transforma en formatges i derivats làctics amb pràctiques sostenibles i maneig responsable dels recursos naturals i el benestar dels animals. En un moment de consolidació i expansió, l’empresa està implementant un pla estratègic centrat en la consolidació i creixement sostenible, la diversificació de productes i mercats, la innovació i eficiència operativa, així com la sostenibilitat i la responsabilitat social.
Han presentat un pla estratègic centrat en la consolidació i creixement sostenible a través de la gestió financera i l’ampliació de la distribució, amb un monitoratge constant del rendiment, la diversificació de productes i mercats, la innovació i eficiència operativa, així com les responsabilitats socials, la fidelització de clients i les col·laboracions estratègiques. El pla inclou la millora del màrqueting i la comunicació.

Bolets de Menorca neix d’una afició, un interès i una passió familiar pels bolets. En 2002 va començar sent un hobby que en 2016 es va convertir en projecte familiar, caracteritzat per la il·lusió, esforç i treball ben fet. Conreen 365 dies a l’any una selecció de diverses varietats de bolets i al seu obrador, sota la marca ”Sa Cuina de Sa Sinia”, fan la transformació del producte