Balears Vadevi
La restauració escalfa motors per una nova temporada, a HORECA

Una fira rodona. Aquesta podria ser la frase que resumís la major part de les valoracions recollides al llarg de la setmana d’aquesta nova edició d’HORECA, la fira de l’hostaleria i la restauració que s’ha fet al Velòdrom Illes Balears, de Palma. En dates estratègies, quan el sector de l’hostaleria i la restauració prepara la nova temporada, les expectatives no poden ser més bones: hi havia ganes de trobar-se, de fer contactes i negoci.

Professionals i productors han valorat positivament les millores aplicades a l’organització i el resultat que s’ha traduït en un augment de les xifres de visitants i de negoci: La sisena edició s’ha clos amb un total de 16.000 visitants, superant les xifres de les edicions anteriors. Els assistents, professionals de l’hostaleria i la restauració, han pogut gaudir de les propostes dels més de 120 expositors amb més de 500 marques, en els quals han ofert producte local, show cookings, campionats i tot el que intervé en el sector hoteler i de restauració.

Horeca Mallorca ha reunit i han participat en les activitats els millors xefs nacionals i internacionals, que han apostat en les seves actuacions pel producte de km0 i local. Per exemple va rebre al xef amb més Estrelles Michelín d’Espanya, Martín Berasategui, al qual se li va retre un gran homenatge molt emocionant per a reconèixer la gran feina que realitza i ha realitzat durant aquests anys fins a posicionar-se com el xef amb 12 Estrelles Michelín.Es va homenatjar a Koldo Royo, Maria Gibert i Guillem Reus per la seva implicació en la gastronomia balear. Maria Gibert cuinera de 85 anys, que compta amb el seu propi canal de YouTube ‘Receptes Mallorquines’, i en el qual publica les típiques receptes de la gastronomia balear amb les quals busca preservar la cuina tradicional de les Illes Balears juntament amb la innovació. Es va homenatjar també a Guillem Reus Enseñat, de 84 anys, amb tota una vida dedicada a la cuina i amo del restaurant “El Parlament”, pel seu treball amb el producte balear i marcar una època amb els seus insuperables arrossos. Horeca també va retre homenatge a Koldo Royo amb el lliurament de la primera nòmina del xef Claudio Lemos de quan van començar a treballar junts.

Koldo Royo lliura el premi en un dels concursos del certamne/Cedida

Els campionats posen el punt d’emoció a la fira

Amb la celebració de 4 campionats, ‘Millor Tartar Gurmet’, ‘Millor Pizza Gurmet’, ‘Millor Elaboració de Peix Descartable’ i ‘Millor Bocata Gurmet’ s’ha premiat l’excel·lència dels productes, l’originalitat i el sabor de cada plat, donant valor a l’evolució i innovació que any rere any augmenta el nivell dels campionats.

“Horeca ha aconseguit posar en valor la sostenibilitat en l’esdeveniment per a convertir l’illa en una destinació turística de qualitat i sostenibilitat per a garantir el present i el futur del territori”, diuen des de l’organització.

HORECA és un punt de trobada amb productors per fer negoci/Cedida

Els productors participants, satisfets

Així, el producte local s’ha convertit en un dels leitmotive de la fira i un dels principals protagonistes. Des de Cooperatives Agroalimentàries Illes Balears destaquen que “de manera individual és difícil arribar als hotels i restaurants de les quatre Illes, però ben organitzats en Cooperatives sí que es pot. Aquests dies a la Fira Horeca hem donat a conèixer el producte cooperatiu, tot el producte local que tenim per al que el xef Claudio Lemos ens ha ajudat un munt traient-li tot el seu potencial.

Un altre balanç positiu és el que arriba des de la DO Oli de Mallorca.”En feim una valoració positiva, diu la portaveu Lydia Larrey perquè sempre està bé participar en aquest parador que és HORECA, ja que atreu hotels i restaurants i també a petits establiments que han passat per la nostra parada. Són negocis que volen oferir un producte diferenciat, fins i tot a les zones turístiques. Per això ens interessa aquesta visibilitat que ens dona la fira i que esperam que amb el temps fructifiquin i s’ampliïn els mercats”.

“Per nosaltres ha estat un punt de trobada amb tots els canals que vinculen la restauració, els productors i els clients i distribuidors”, diu Roger Gotarrodona parlant amb nom de Som Pagesos. Aquesta organització debutava a HORECA degut a la seva recent constitució per part d’AgroMallorca, Agroilla, Terracor i Es Merca. Per això han valorat especialment la visibilitat que els dona una fira com aquesta: “Representam el 80% de la producció de Mallorca i això s’ha pogut veure, que estam possicionats dins el mercat”, remata.

Els distribuidors aprofiten bé els dies de la fira. És el cas de Joan Moyà, de Licors Moyà, una de les grans empreses del sector de Mallorca, que veu en Horeca el punt de trobada professional: “A la nostra empresa, que es troba a Artà, ens va bé tenir aquests tres dies per fer reunions professionals amb molts dels nostres clients i proveïdors que passen per la fira. Per això pensam que el sector de l’hostaleria i la restauració ha de tenir en HORECA un aliat estratègic i de fet les jornades d’enguany ens han estat de molt de profit. l’únic punt negatiu que veig és que falta facilitar l’accés al recinte, falten places d’aparcament, que es col·lapsa, i transport públic per arribar-hi”.

Segurament una de les valoracions més importants d’aquesta nova edició d’HORECA és la que fan els xefs, ànima de les activitats que s’han fet els tres dies de la fira. El president d’ASCAIB, José Cortés és molt clar a l’hora de reivindicar el paper que els cuiners han hi tengut. “La valoració és positiva, diu, s’ha generat bastant de negoci i hi ha passat molt de públic. La posada en escena de les conselleries d’Agricultura i d’Educació, juntament amb ASCAIB ha suposat una clara millora respecte a les edicions anteriors amb més espai per les exposicions i show cooking. Per exemple els alumnes de l’FP han pogut demostrar el que fan i no com altres anys que simplement anaven com mà d’obra barata a la fira. Aquesta vegada hi han anat com a protagonistes del seu propi treball, del que aprenen i això s’ha de posar en valor.

També el producte local ha estat un gran protagonista. HORECA ha de ser la porta d’entrada a més productors que puguin passar per la fira i mostrar el que fan. Tot això, considera Cortés, ha estat un èxit, així com veure nous equipaments i maquinària, noves tècniques, noves idees…, ha estat molt bé. En resum, és una fira ja ben consolidada que tot i que coses a corregir, és indubtable que és una trobada imprescindible per al sector”.

Per això Cortés defensa el paper destacat que tenen els membres d’ASCAIB en aquest fira, que posen en contacte els productors i els clients a través de les seves creacions, que es desviuen per mostrar el millor de cada producte en posades en escena a vegades arriscades, ja que es troben enfora del seu espai habitual de treball, de les seves cuines, protagonitzant els show cookings i els concursos i creant “espectacle” pel lluïment del producte i perquè a fira estigui més viva. “HORECA és un punt de trobada on les persones dels distints sectors tenen molt a dir i per primera vegada he sentit reconèixer obertament el problema de formació que té el nostre, on hi ha molta falta de personal qualificat, que falta formació”, conclou Cortés.

José Cortés, ASCAIB, presentant una elaboració amb ametlla de Mallorca/Cedida

“HORECA ha tornat a ser un èxit, i el producte local ha tornat a ser un dels grans protagonistes. El sector de l’hostaleria, la restauració i el càtering és clau per augmentar el pes del nostre sector primari i la sobirania alimentària de les Balears. Crec que tothom és conscient d’això, i també que el producte local és el que demanarà cada vegada més la clientela, tant la local com la que ens visita cada any”, valora Aram Ortega.

“Com a director general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària només puc agrair i donar l’enhorabona a tothom per la col·laboració i la gran feina que s’ha fet en aquesta fira. Podem estar ben orgullosos del nostre sector alimentari perquè estan treballant de valent, innovant i fent productes molt diferenciats i d’una qualitat excel·lent. Seguirem fent feina per donar-los a conèixer fins que arribin a totes les taules”.

El producte local, a traves de cooperatives, troba la porta d’entrada en el sector de la restauració i l’hostaleria/Cedida

Clausurada la 6a edició a Mallorca, la pròxima cita és el pròxim 8, 9 i 10 de març amb la segona edició d’HORECA Eivissa i, per primera vegada a Menorca, els dies 22, 23 i 24 de març.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa