Balears Vadevi
Vins i begudes espirituoses entre els productes intervenguts per competència deslleial

Els productes que arriben a les Illes Balears dels mercats exteriors no sempre compleixen amb la normativa vigent i, per tant, fan una competència deslleial als productors locals que treballen subjectes a la regulació que marca la legislació autonòmica, espanyola i europea per a la producció i comercialització. Per això, el servei d’inspecció de la direcció general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local manté la vigilància sobre aquestes importacions i fins avui, enguany s’han investigat 22 productes de diferents categories: set productes hortofructícoles, cinc conserves vegetals, quatre fruites deshidratades, dos vins, dues begudes espirituoses, una beguda no alcohòlica i un aperitiu. Els controls han inclòs productes procedents de 15 països, entre els quals hi ha Sud-àfrica, Brasil, Perú, Xina, Mèxic, Vietnam, Argentina, Tailàndia, Tunísia, Turquia i Rússia.

Sospitosos habituals

Les actuacions de control han derivat en l’obertura de 10 expedients i s’han comptabilitzat 53 infraccions: 49 relacionades amb l’etiquetatge, dues amb la composició dels productes i dues amb qüestions de traçabilitat. Per categories, el nombre més elevat d’infraccions d’etiquetatge s’ha detectat en les fruites deshidratades, amb 22, seguides dels productes hortofructícoles, amb 17.

Els productes hortofrutícoles procedents de països de fora de la UE són habituals entre els infractors/CAIB

Una altra part destacada de les actuacions s’ha centrat en la investigació de residus de pesticides. En total, s’han fet 4.004 determinacions: 1.566 en productes hortofructícoles, 1.233 en conserves vegetals, 972 en fruites deshidratades i 233 en aperitius. En cap d’aquestes determinacions s’ha detectat la presència de pesticides prohibits.

Per part seva, el director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha assenyalat que «aquests controls ens permeten comprovar de manera efectiva que els aliments procedents de països tercers que es comercialitzen a les Illes Balears compleixen les exigències establertes i actuar quan detectam qualsevol incompliment». En aquest sentit, Llabrés ha remarcat que «continuarem intensificant aquesta feina perquè les normes han de ser les mateixes per a tots els productes que arriben al consumidor, independentment del seu origen».

El conseller Simonet diu que aquestes actuacions responen a les demandes expressades pel sector productor de les Illes Balears i té com a finalitat principal evitar situacions de competència deslleial amb els productors locals. Segons la conselleria, en els tres darrers anys, la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local ha intensificat aquestes inspeccions, tant pel que fa al compliment de les normes de comercialització, etiquetatge i traçabilitat com a la investigació de la presència de residus de productes fitosanitaris.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa