En el sector del vi existeix una preocupació generalitzada per problemes que afecten el mercat del vi de diversos cantons, com fèiem referència en un recent article publicat en aquesta mateixa web. Citàvem d’un costat el canvi climàtic: fenòmens meteorològics adversos que fan que les produccions de raïm siguin inferiors d’any en any i, de l’altre la creixent pressió dels grups anti-alcohol que posen en el mateix sac el vi i altres begudes d’alt contingut alcohòlic.

La campanya VITAEVINO
Per difondre els valors positius del vi es proposa una campanya de divulgació dels beneficis del consum moderat en una acció conjunta a Europa en la que hi participen totes les entitats empresarials lligades al món del vi, com CEEV, Comitè Europeu d’Empreses Vitivinícoles, EFOW, Federació Europea de Vins amb Denominació d’Origen, CEVI, Confederació Europea Independent de Viticultors i d’altres. Per part de l’estat espanyol hi participa la CECRV, que reuneix les denominacions d’origen, la FEV, Federació Espanyola del Vi i les organitzacions empre com ASAJA i d’altres. A la campanya se li ha donat el nom de VIATAEVINO i ha estat presentada el dilluns passat al Congrés de Diputats i a continuació a la resta de països europeus. Els punts bàsics en què incidirà la campanya són: Protegir el paper del vi en la societat i el seu valor patrimonial, el vi és tradició i cultura. Valorar el seu impacte socioeconòmic que representa una defensa dels territoris i les comunitats rurals. Donar veu a la moderació en el consum com factor de salut i de cohesió social.
Es basarà en la difusió dels seus objectius pels mitjans de comunicació, xarxes socials i les col·laboracions personals de qui vulgui donar suport mitjançant la signatura del document d’adhesió que trobaran a la seva pàgina web. Al final de la pàgina hi trobareu el document. També es demana que les persones que vulguin gravin vídeos curts en resposta a les següents preguntes: 1. ¿Què representa el vi per vostè? 2. ¿Com definiria la cultura del vi a aquelles persones que no el coneixen o menysvaloren la seva importància? 3. Descrigui els seus millors moments relacionats amb el vi. Poden veure exemples en aquest enllaç. Els vídeos es poden enviar al número de whatsapp de la campanya: +32 496 12 05 91.

El vi és un producte natural
S’ha d’afirmar d’entrada que l’alcohol no és un producte aliè a la nostra vida, sinó que és un compost que es pot formar de manera natural a les fruites en el procés de fermentació. Els llevats omnipresents a la natura transformen els sucres en alcohol i l’organisme humà disposa d’enzims específics, generats durant l’evolució biològica, per metabolitzar l’alcohol i transformar-lo en productes no tòxics.
Entitats que defensen el consum amb responsabilitat
Aquesta campanya se suma a tot un grapat d’accions destinades a promoure la cultura del consum de vi en moderació mitjançant la difusió d’estudis científics que demostren els avantatges del consum de vi amb moderació per a la salut. Podem destacar el grup de recerca científica Predimed, dedicat a l’estudi de la dieta mediterrània de què forma part el consum moderat de vi i en el que hi participen els destacats investigadors de Mallorca: Miquel Fiol i María Asunción Romaguera de l’Hospital Universitari Son Espases i Josep Tur de la Universitat de les Illes Balears. També s’ha de destacar la coalició de grups empresarials de Wine in Moderation que reuneix representants de quinze països diferents i més de cinquanta mil professionals de diferents sectors lligats al vi que són ferms defensors del consum de vi amb responsabilitat. També la Fundació per a la Investigació del Vi i la Nutrició FIVIN que té com a objectius la recerca i divulgació d’estudis sobre els beneficis per a la salut del consum moderat de vi. D’aquests dos darrers grups en formen part les DDOO Binissalem i Pla i Llevant.