Balears Vadevi
“Viu el patrimoni”, una bona excusa per tastar producte local

El Consell de Mallorca, a través del Consorci Serra de Tramuntana, ha presentat el programa Viu el patrimoni que ofereix de juny a novembre rutes guiades, visites a possessions i tasts de productes pels diferents municipis de la delimitació del Patrimoni Mundial. Totes les activitats són gratuïtes i s’han pensat perquè els ciutadans puguin viure experiències relacionades amb els elements i valors que varen possibilitar la declaració de la serra de Tramuntana com a Patrimoni Mundial.

El programa inclou quatre tasts per donar a conèixer els productes que s’elaboren a la Serra exclusivament, superant les dificultats de la seva complicada orografia. Aquest dissabte s’ha fet la primera sortida, al celler Son Puig, a Puigpunyent, i durant aquest mes de juny s’ofereix, també, un tast a Son Moragues (Valldemossa) i a can Xoroi (Fornalutx) i, al setembre, un altre tast de vi a Vinyes Mortitx (Escorca).

El conseller de Presidència, Antoni Fuster, destaca que “els tasts proposats van més enllà de l’experiència gastronòmica, ja que ens permeten reconèixer l’esforç dels productors per modelar i mantenir aquest paisatge reconegut com a Patrimoni Mundial”.

El programa proposa descobrir possessions emblemàtiques de la Serra, un dels elements que la Unesco va valorar per declarar-la paisatge cultural. Així, s’han organitzat visites guiades a Miramar (Deià), es Verger (Alaró), Son Amer i el molí de Lluc (Escorca), i Son Vic Vell (Es Capdellà) amb diversos experts en patrimoni.

Finalment, s’ofereixen quatre rutes guiades per s’Ull de s’Aigua (Esporles), als llogarets de Binibona (Caimari), Biniarroi (Mancor de la Vall) i Moscari (Selva).

«Viu el patrimoni» compta amb el suport logístic de l’empresa Més Cultura, de Sóller, dirigida per Aina Mora, i la col·laboració d’alguns dels guies culturals més experts en la serra de Tramuntana com són Joan Carles Palos i Tomàs Vibot. 
El calendari de les propostes s’estén entre els mesos de juny i novembre i coincideix amb la celebració de les fires dels municipis de la Serra. D’aquesta manera es complementa l’aposta del Consorci per difondre entre la ciutadania els valors que sostenen la declaració de Patrimoni Mundial, en la categoria de paisatge cultural, de la Unesco l’any 2011. 

Per intentar diversificar els assistents i arribar al màxim nombre possible de gent, enguany les invitacions es reparteixen per sorteig, en comptes de fer-ho per ordre d’inscripció. D’aquesta manera, les persones interessades podran adquirir, a la plataforma ticketib.com, una participació a zero euros per un màxim de cinc assistents, per a cada sorteig. Dos dies abans de cada activitat, s’extraurà un nombre aleatori a través de la plataforma echaloasuerte.com i s’adjudicaran, a partir d’aquest número, les places disponibles de cada activitat (que varien en cada ocasió, en funció de la tipologia). A més a més, es reservarà un determinat nombre d’entrades per als ajuntaments on tendrà lloc l’activitat.

Tant el detall de les activitats, com l’obertura del tràmit per sol·licitar i sortejar les invitacions, es donaran a conèixer la mateixa setmana en què es duguin a terme les activitats, a través de les xarxes socials del Consorci Serra de Tramuntana.  

Rebaixen els requisits per poder ostentar el distintiu

La Junta rectora del Consorci Serra de Tramuntana, que s’ha fet aquesta setmana, ha rebaixat les exigències per a concedir el distintiu Serra de Tramuntana als productes fets dins l’àrea inclosa dins el paratge natural protegit per la UNESCO. Concretament, ha aprovat la modificació del conveni del Distintiu Serra de Tramuntana destinat a productors “amb l’objectiu d’ampliar el nombre d’empreses que es poden adherir a la iniciativa”, expliquen fonts del Consell de Mallorca. D’aquesta manera, l’únic que es tindrà en compte a partir d’ara serà que la matèria principal que defineixi el producte alimentari sigui conreada a la Serra de Tramuntana, i no serà imprescindible que la transformació es realitzi dins de la delimitació oficial del Patrimoni Mundial.

400.000 euros per associacions, cooperatives i entitats sense ànim de lucre per donar suport als productes locals

La convocatòria de subvencions presenta algunes novetats, una d’elles és la possibilitat d’executar actuacions de promoció no sols dins Mallorca, sinó també a fora, la qual cosa obre la possibilitat que s’hi puguin acollir productors que tenen interès per visualitzar i comercialitzar els nostres productes a mercats exteriors.

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha remarcat l’aposta decidida que fa la institució insular per «posar en valor els productes de la terra i, evidentment, realçar la tasca de les empreses i entitats implicades en un procés d’elaboració molt acurat que permet oferir al consumidor aliments i articles d’una qualitat diferenciada».

Per part seva, la consellera de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, Pilar Amate, ha recordat que aquesta és la tercera convocatòria de subvencions que el seu departament ha aprovat aquest any 2024 amb la finalitat de promocionar el producte de Mallorca, juntament amb la destinada a Ajuntaments i l’adreçada a empreses, societats agràries i entitats amb ànim de lucre i que, segons ha avançat, «tenen una excel·lent acollida per part dels possibles beneficiaris».

Així, se subvencionaran projectes consistents en l’organització d’esdeveniments, fires, xerrades, tasts, reunions, conferències, exposicions de producte de Mallorca o actuacions semblants. De la mateixa manera, es podrà subvencionar fins a la totalitat del projecte, tenint en compte que l’import màxim és de 30.000 euros per beneficiari.

Una altra de les novetats principals d’aquesta convocatòria és la possibilitat de concedir avançaments (bestretes) de fins al 50 % de la quantia de la subvenció. També se suprimeix la puntuació mínima en la valoració dels projectes i s’agiliten els terminis de concessió amb la finalitat d’efectuar la concessió abans que finalitzi l’estiu.

Formatges Grimalt, a Es Llombards, un exemple de producció local de qualitat/CIM

Formatges Grimalt, un exemple de producte local consolidat en el mercat

La conselleria d’Agricultura i el Consell de Mallorca han fet una vista a una de les formatgeries més notables de l’illa: Formatges Grimalt (Es Llombards), que fa un producte local i de qualitat amb valor afegit que representen els productors ramaders per al desenvolupament de l’economia local. Fundada el 1947, produeix diferents varietats de formatge: semi, curat, artesà i fresc, a més del seu reconegut brossat.

Llorenç Galmés s’ha reunit amb els propietaris d’aquesta emblemàtica formatgeria mallorquina per reafirmar «l’aposta de la institució insular per l’elaboració de formatges artesans de qualitat, al mateix temps que ha destacat l’evolució de l’empresa en la producció de formatge i la modernització de la seva producció».

Per la seva banda, la consellera Pilar Amate ha reiterat el suport «al sector primari i a la indústria formatgera de l’illa», atès que, segons ha dit, «és un sector industrial que posa en valor els productes de proximitat que, a més, estan marcant tendències cada vegada més valorades pels consumidors, com són els aliments artesans i saludables».

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa