Les activitats d’estiu del Centre Artesanal de Menorca tanquen amb bona nota

La Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM) ha organitzat aquest estiu tot un programa d’activitats i experiències a través del Centre Artesanal de Menorca amb l’objectiu d’apropar l’artesania i el producte local a residents i visitants a l’illa; el calendari d’activitats, que ha contemplat tasts i tallers, demostracions d’oficis artesans, exposicions al propi centre i itinerants, han tingut una molt bona acollida per part del públic i el Centre se’n mostra molt satisfet.

Entre les novetats d’aquest estiu hi havia la incorporació de sessions de tast sensorials de formatges i vins, d’olis i de mels; així com els tallers artístics per a públic familiar. Conduïts per Sa Cooperativa del Camp, la participació en aquestes activitats amb aforament limitat i reserva prèvia de plaça, ha superat les expectatives inicials i hi ha hagut llista d’espera en bona part de les convocatòries. Els assistents han estat majoritàriament turistes nacionals, residents a l’illa i, de manera puntual, turistes internacionals.

El mateix perfil de públic s’ha registrat a les demostracions a càrrec de diferents artesans que, des del 16 de juny fins el 20 d’octubre, es fan cada dimecres al Centre Artesanal. La rotació de gent en aquestes sessions ha estat constant i molts dels visitants s’han interessat per la feina dels artesans.

En conjunt, de maig a agost, han visitat el Centre Artesanal de Menorca un total de 2.761 persones, un 10% inferior a fa dos estius. La procedència dels visitants ha estat molt polaritzada, amb xifres molt similars entre espanyols i francesos, mentre que la resta d’orígens ha estat simbòlica. Durant el mateix període d’estiu, s’han venut 1.551 articles, el que representa un increment del 15% respecte 2019. Pel que fa a l’import global de les vendes, l’increment és de gairebé del 50%.

Novetats a la botiga

Oberta des de l’any 2006, la botiga del Centre ha ampliat aquest estiu la seva oferta comercial amb dos tipus de productes ben diferents.

D’una banda, s’han incorporat productes elaborats al taller de fusteria de Mestral – Càritas Diocesana de Menorca gràcies al conveni signat amb la Fundació Foment del Turisme de Menorca. El taller té com a objectiu afavorir la inserció sociolaboral de persones que es troben en risc d’exclusió social i està dirigit pel monitor Santi Saurina; i de l’altra, des de l’estiu s’ha ampliat l’oferta comercial del Centre Artesanal amb productes agroalimentaris. L’acció s’ha iniciat amb gran èxit amb els productes del vinater Antoni Salord (vinyes Binitord) i l’apicultor Miquel Anglada (Mel i untis), tots dos amb la carta d’artesà.

El catàleg de la botiga també inclou peces de joieria, complements de roba, ceràmica, articles de fusta, bosses, samarretes…, de 17 artesans amb marca Artesania de Menorca.

Al Centre Artesanal també es poden comprar les 30 referències que formen part de la línia De Seny, una proposta de la FFTM que es va posar en marxa el 2019 amb l’objectiu de crear un catàleg de productes artesans que complissin la doble funció de ser representatius de l’illa de cara al client final i com obsequi institucional. Amb aquest catàleg De Seny, el Centre Artesanal opta als Premios Nacionales de Artesanía 2021, en la categoria de Promociona per a les entitats públiques; després que Menorca s’hagi proclamat guanyadora absoluta en la darrera edició de l’European Food Gift Challenge, amb la proposta “Un tec?” de Sa Cooperativa del Camp de Menorca, i de que les propostes de l’arader Ovidi Pons i les artesanes de Es Fangueti vagin aconseguir dues mencions especials en el mateix el certamen.

Nou comentari