Noemí Garcia: “El vi té un component social molt propi de la cultura mediterrània”

Graduada en Nutrició i Dietètica Humana i Clínica per la Universitat de Barcelona, actualment es dedica a la Nutrició Comunitària

Nascuda a Menorca, Noemí Garcia és una persona apassionada per la salut i la nutrició comunitària. Li agrada menjar, li agrada que la gent mengi però que s’alimenti bé. Diu que tots tenim dret a gaudir d’una millor alimentació i per això, col·labora en l’acompanyament integral de les persones cap a al benestar per ajudar a descobrir la força del tractament dietètic. Es va graduar en nutrició i dietètica humana i clínica amb matrícula d’honor per la Universitat de Barcelona i actualment es dedica a la Nutrició Comunitària a través de projectes d’educació nutricional sobre alimentació sostenible vinculada al territori. Avui conversem amb ella sobre el vi i els seus efectes sobre la salut.

Quina opinió teniu els nutricionistes sobre el vi?

(Riu). És veritat que hi ha un efecte beneficiós sobre la salut que s’ha atribuït tradicionalment al vi que es justifica pel seu contingut en resveratrol, un polifenol capaç d’estimular vies metabòliques antioxidants i antiinflamatòries amb efectes saludables sobre el cor, el cervell i el sistema immunitari. 

Com un elixir de la vida, vaja….

Doncs no serà tant però el seu efecte antioxidant, podria ajudar a prevenir el desenvolupament de malalties cròniques com les cardiovasculars o les autoimmunitàries i alentir el procés d’envelliment. Pel seu efecte antiinflamatori, podria contribuir a una bona salut cerebral. 

L’alcohol conserva, ja ho veig! 

Més aviat el resveratrol però també està present en diversos aliments i de manera més freqüent en la pell del raïm vermell. En menor quantitat, també se’n troba en diversos fruits vermells silvestres, en la pell dels cacauets i en la pell de la poma vermella. El consum de tres racions de fruita al dia (de fruits vermells –entre ells, el raïm vermell- i poma) aporten la quantitat de resveratrol relacionada amb els efectes protectors de les malalties del cor, amb el valor afegit que no aporten alcohol. 

Noemí Garcia és nutricionista de Menorca | N.G.
Noemí Garcia és nutricionista de Menorca | N.G.

Entenc. Hi ha diferències entre blanc i negre?

El vi blanc conté 15 vegades menys resveratrol que el vi negre (o dit d’una altra manera: en un litre de vi negre hi trobem 7,5 unitat de resveratrol, mentre que en un litre de vi blanc, només 0,5 unitats). 

Per tant no em recomanaria una copeta de vi al dia com deien les àvies?

El consum d’alcohol no és beneficiós per a la salut, amb això vull ser clara. Els efectes negatius de l’alcohol del vi pesen més que els efectes positius de resveratrol del vi. No hi ha motius suficients perquè algú que no beu vi comenci a beure’n per motius de salut, ni tan sols una copeta al dia. 

On queda el component íntim entre la dieta mediterrània i el vi?

El vi, en tot cas, té un component social i de relació que és molt propi de la cultura mediterrània, del qual ens agrada gaudir, malgrat preferiria no relacionar-lo amb temes de salut. Recollint les paraules de la UNESCO, la dieta mediterrània tradicional es caracteritza per un consum elevat d’hortalisses, llegums, fruita, fruita seca, cereals i arròs, preferentment integrals, l’ús de l’oli d’oliva com a font principal de greix, un consum moderat de peix, marisc, aviram, productes lactis i ous, un consum de petites quantitats de carns vermelles i, si escau, un discret consum de vi en les menjades. 

Nou comentari