Les fruites i verdures protagonitzen l’actual temporada de l”Això Sí’ d’Eivissa

El Consell d'Eivissa activa diverses accions per donar a conèixer el producte local

L’any 2020, el Consell d’Eivissa va engegar una campanya de promoció de producte agroalimentari local “Això Sí és d’Eivissa” per donar suport als productors i elaboradors locals i facilitar la seua identificació als consumidors. El renom dels productes de l’illa fa que sigui demandant en el comerç tant per consumidors locals com visitants, però no sempre és senzilla la seua identificació. Sigui com sigui, la suma de diversos factors positius per l’economia i sector agroalimentari local, fan que aquesta campanya sigui ara més necessària que mai, per diversos motius que detallem a continuació.

D’entrada, la compra de productes agroalimentaris locals beneficia a la xarxa de productors i comerciants propers i permet assegurar l’abastiment a la població de productes frescos i de temporada, funció que s’havia oblidat en certa manera per la facilitat de tenir accés a qualsevol producte en qualsevol moment de l’any. A més a més, apostar per lo local té un efecte directe sobre la conservació d’un paisatge agrari viu i redueix l’abandonament del camp, actualment molt important a l’illa. Com a dada a tenir també en compte, aquesta pràctica permet diversificar l’economia, i afavorir el relleu generacional imprescindible per assegurar el futur del camp. 

'Això sí' és una campanya iniciada pel Consell d'Eivissa per fomentar el producte local | Consell d'Eivissa
‘Això sí’ és una campanya iniciada pel Consell d’Eivissa per fomentar el producte local | Consell d’Eivissa

L’acollida durant la campanya 2020 va ser extraordinària”, segons valoració del propi Consell. I el fet és que així s’ha pogut constatar amb el fet que malgrat el tancament dels establiments de restauració i hostaleria, a final d’any el volum comercialitzat va ser similar al d’altres anys. La demanda dels productes per part del consumidor i dels comerços va suposar un reconeixement tant o més important com la part econòmica.

La campanya “Això sí” va començar pels productes amb un etiquetatge identificatiu com ara els vins i olis amb segells d’Indicació Geogràfica Protegida, o els peixos amb l’etiquetatge Peix Nostrum. I la publicitat de tot plegat s’ha acompanyat de la difusió de receptes amb els productes de temporada, tant tradicionals com innovadores. 

Ara -anuncia el Consell- que arriba la plena temporada de les fruites i hortalisses d’Eivissa és el moment de reforçar la campanya i tornar a  donar a conèixer la producció agrària econòmicament més important de l’illa”.

Així, aquest mes de maig comença la collita de patata vermella, juntament amb la xíndria. Tomates, carabassí, pebreres i cebes formen el gruix de la producció, juntament amb produccions que estan incrementant l’oferta, com melicotons, maduixots o alvocats. Les varietats tradicionals de meló eriçó, pebrera blanca, ceba vermella i tomata de penjar també es varen identificar. A la base està l’etiquetatge peça a peça amb una etiqueta individual de la campanya personalitzada per a cada productor, de manera que es dona el protagonisme que es mereix el productor. Les produccions ecològiques es diferencien pel color verd de l’etiqueta.

La Cooperativa AgroIbiza compta amb una quinzena de socis | AgroIbiza
La Cooperativa AgroIbiza compta amb una quinzena de socis | AgroIbiza

Valoració positiva dels productors envers la campanya

Pep Mayans, gerent de la Cooperativa AgroIbiza, valora positivament aquesta campanya perquè “dona suport al pagès i a les tasques del dia a dia al camp”. Comenta, a més a més, que gràcies a la suma d’aquestes accions promocionals, i malgrat la pandèmia, el seu volum de feina no ha disminuït, ans al contrari: els diversos productors eivissencs han mantengut la producció i les vendes sobretot al canal d’alimentació. 

“És cert que a Eivissa s’ha trobat a faltar el turisme i els visitants estrangers, però també hem de dir que aquests darrers mesos hem notat un interès creixent pels nostres productes en l’àmbit local”. I afegeix: “No només això, sinó que també hem rebut noves peticions per incorporar socis a la cooperativa, i això són bones notícies perquè això significa que s’ha recuperat el treball en finques de propietaris que fins ara tenien altres ocupacions”. A més a més, continua “celebrem l’interès de joves pagesos, que garanteixin el relleu generacional i és tan necessari en el nostre sector”. 

“Som conscients que l’illa ha viscut tradicionalment del turisme, i per això molta gent jove ha preferit fer feines de temporada a dedicar-se 100% a la pagesia. Ara, la nova realitat ha fet que la falta de feina atragui algunes persones a interessar-se pel treball al camp”. 

Mayans entén que la situació actual encara és “incerta”, però mostra esperances perquè cada cop més s’està coneixent més la qualitat dels productes que elabora la pagesia local. “Venen dies de tomates, melons, síndries…, fruites d’estiu”, comenta, “i esperem continuar atraient l’atenció del consumidor, sigui d’aquí o de fora, cap a la producció de casa nostra”. 

L’avi i el pare d’en Xiscu, a Can Pascual | Can Pascual

Can Pasqual és un supermercat centenari que hi ha a Jesús. Expliquen a Balears Vadevi que tota la vida han cregut i apostat pel producte local, i ara celebra que el Consell d’Eivissa hagi activat aquesta campanya per fer-ne encara més promoció. “Hi ha molts productes a l’illa que venen de fora de les Balears, fins i tot de més enllà de la Península; i considero molt important donar a conèixer la producció d’aquí perquè el consumidor ho pugui diferenciar i sobretot, sàpiga l’origen i procedència del que beu i menja“, comenta en Xiscu de Can Pasqual. “Crec que aquestes accions són molt importants perquè gràcies als cartells que ara acompanyen els productes, es fa molt senzill aquesta identificació”, afegeix.

Més enllà d’aquest valor afegit, en Xiscu considera que apostar per campanyes de foment de producte local beneficien molt la pagesia, “i aquests últims mesos s’ha demostrat que és un sector essencial a qui hem de cuidar i acompanyar”, afegirà.

La campanya 'Aixó sí' promocionant els vins eivissencs | Consell d'Eivissa
La campanya ‘Aixó sí’ promocionant els vins eivissencs | Consell d’Eivissa

Els comerços que vulguin participar disposaran d’etiquetes per a les caixes lliurades pels productors de manera que facilitarà la ràpida identificació del producte eivissenc per part del consumidor. I per fer-ne la difusió pertinent, el Consell Insular d’Eivissa farà activitats promocionals en premsa, xarxes socials i publicitat per donar a conèixer la campanya així com els productors i locals. 

Nou comentari