Un total de 33 empreses agroalimentàries de les Illes Balears s’han desplaçat a Madrid aquesta setmana sota el paraigua «Illes Balears: 4 illes per assaborir», un esdeveniment de promoció gastronòmica que té lloc al Kitchen Club de Madrid. La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural i la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a través de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), han impulsat conjuntament aquesta acció.
Amb aquesta iniciativa, el Govern vol posicionar el producte local de les Illes com a referent de qualitat en el mercat espanyol, i establir vincles entre productors balears i distribuïdors, restauradors i altres professionals del sector a escala estatal.

La jornada, dividida en dues sessions, comptà amb la participació de públic professional especialitzat i de mitjans de comunicació gastronòmics i turístics.
La primera sessió orientada a professionals del sector gastronòmic i comercial, amb trobades B2B entre els productors de les Illes i sommeliers, distribuïdors i representants de la restauració. La segona sessió, adreçada a mitjans de comunicació especialitzats, inclou novament la presentació dels productes, una sessió de cuina en directe a càrrec de l’empresa Treurer i del xef José Cortés, que ha elaborat una selecció de tapes amb producte local, i també una degustació de vins de les Illes Balears.
El conjunt d’empreses participants reflecteix la diversitat i la qualitat del teixit agroalimentari balear: 15 cellers de diferents denominacions d’origen i indicacions geogràfiques protegides (7103 Petit Celler, Ava Vï, Butxet, Can Vidalet, Castell Miquel, Can Fumat, Conde de Suyrot, Mesquida Mora, Vins Nadal, Jaume de Puntiró, Sa Cabana, Santa Catarina, Mortitx, Son Puig i Torralbenc); 4 elaboradors de sobrassada i embotits tradicionals (Crisol, El Zagal, La Luna i Can Company); 3 empreses elaboradores de formatge (Subaida, Quintana i Formatges Torralba); 6 productores de begudes espirituoses (Destil·leria Jordi Perelló, Licors Moyà, Licores Aniseta, Dos Perellons, Mallorca Distillery i Xoriguer); 1 empresa d’infusions (T’Estim); 1 firma de confitures (Hort de Baix); 1 productora d’oli (Treurer), i dues empreses del sector saliner i cooperatiu (Sal de Menorca i Camp Mallorquí).
Un primer intent que ha de tenir continuïtat per millorar
“Aquesta varietat fa valdre la qualitat i l’autenticitat del producte local de les quatre illes i reforça la seva capacitat d’exportació i competitivitat en el mercat nacional”, diuen fonts del Govern.
Segons ha destacat el director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, «aquest tipus d’iniciatives són essencials per donar visibilitat al nostre producte local i generar oportunitats comercials per als productors, afavorint la internacionalització i l’expansió dins el mercat estatal».
Per la seva banda, el conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzà, ha dit que «aquest acte s’emmarca dins l’estratègia de desestacionalització i diversificació de segments turístics que impulsam des de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports. Estam avançant cap a un model turístic més equilibrat, sostenible i de qualitat, en el qual la gastronomia local de cada illa és un eix estratègic i diferenciador. Es tracta d’un motor econòmic, sí, però també és un mirall de la nostra cultura, de la nostra identitat, de la nostra manera d’entendre la vida».

Per part seva, el sector del vi, va una mica més enllà en la seva valoració. Isabel Alabern, de Vins Son Puig, destaca”hem coincidit tots en què es nota un canvi a bé en la voluntat de promoure el producte local a dins i a fora i és d’agrair. Totes aquestes accions, igual que ses fires professionals, són qüestió de temps i tenacitat. Els primers anys sempre són els més fluixos i els següents vas veient els resultats. L’esdeveniment estava ben organitzat. Va ser guapo tenir productors de formatge, licors, sobrassada, confitura, infusions… era una bona combinació. També va ser una oportunitat per a interactuar entre noltros”. Quant a resultats, afegeix “vaig notar que els qui vam fer la feina prèvia de contactar amb els assistents, vam tenir més feina que els que hi van anar “a veure què passa”. Però això tampoc garanteix res…”. També en aquesta línia, tot i que amb reserves, Sebastià Ordines, del celler 7103 Petit Celler, fa una reflexió sobre el resultat d’aquesta acció: “Està bé accions de promoció del producte agroalimentari a Madrid, on és tan desconegut, perquè el sector pugui ampliar horitzons, però va venir poca gent, pocs compradors. Interessats amb el sector del vi, per ventura tres, però ja sabíem que era una cosa complicada. Aquest B2B, ja ho sabíem, no era especialment bo pels vinaters, però sí per altres sectors com els de la sobrassada o el formatge, que varen quedar contents”.

La conselleria pensa ja amb fer més accions d’aquest estil més endavant i per la primavera l’objectiu podrien ser els mercats exteriors, com per exemple Suïssa o Dinamarca, on els vinaters voldrien ser perquè són mercats on veuen més possibilitats. I és que, sostenen, vendre vi a la Península és complicat.



