Balears Vadevi
La cocteleria mallorquina està de moda al Salón Gourmets amb Biel Ramon

Un any més s’ha fet a Madrid el Salón Gourmets i s’ha confirmat que el producte de les Illes Balears té cabuda en un panorama altament competitiu com és el de l’alimentació i les begudes de qualitat. En el marc d’aquesta trobada internacional, que es considera la més important d’Europa en el seu àmbit, s’ha fet el 15è Concurso Nacional de Cócteles Panizo, que és un referent per als bartenders de nivell. I en aquesta ocasió, el mallorquí Biel Ramon, The Van Bar i campió estatal de cocteleria, ha estat el primer classificat amb un còctel batejat amb el nom De Zamora a Jalisco. Destacar en aquesta competició no ha estat fàcil, ja que s’havia d’elaborar una proposta original a partir d’algun dels licors de la firma i s’havien de fer servir un màxim de 6 productes incloses gotes, un mínim de 2 destil·lats i no podia contenir més de 7 cl de producte alcohòlic.

Biel Ramon en el moment de la seva participació al concurs amb un còctel on les herbes juguen un paper principal/Cedida

De ‘Zamora a Jalisco’, un còctel guanyador de Biel Ramon

“És un còctel inspirat amb el viatge històric de la destil·leria des dels seus orígens Amb el licor d’herbes, al darrer producte que han llençat, una varietat de tequiles! Duu licor d’herbes, tequila, xarop d’agave, suc de llima, clara d’ou, tot això se remena dins una coctelera i se serveix dins un tasso “ long drink “ i s’acaba amb Ginger Ale! Si l’haguéssim de comparar amb un clàssic seria un twist del clàssic Gin Fizz , manté la mateixa estructura, però canviant tots els ingredients!
Resultat: ens queda una beguda lleugera, refrescant, cítrica sense ser àcida, molt fàcil de beure i amb un contingut alcohòlic moderat! A més no podia faltar a Madrid alguna cosa de les nostres illes i està servit sobre una base d’olivera amb un llençol de romaní, per recordar els aromes mediterranis de ca nostra!”.

“De Zamora a Jalisco”, el còctel que li ha valgut el pòdium al cocteler mallorquí/Cedida

Biel Ramon ens comenta les seves primeres impressions en tornar de Madrid: “La veritat que és, primer de tot, un reconeixement important en una fira gastronòmica nacional, el nivell era molt alt. És un impuls i una motivació per preparar el mundial de Macao. A més d’un premi amb metàl·lic que també ajuda molt a finançar les despeses derivades d’aquests campionats! Sembla que no, però entre el Regional, Nacional i Mundial hi ha uns costos darrere que te’ls has de pagar tu mateix i no xerram del viatge, sinó dels productes per entrenar, tant destil·lats per a les proves de còctel, com fruites per a les decoracions, com eines que tal vegada no tens, com tot el material necessari, com llibres per estudiar la part teòrica, etc. Si qualcú vol patrocinar el primer mallorquí que anirà al mundial de cocteleria, hi són a temps encara!”.

La producció i la venda de licors creix

El paper de la nova cocteleria podria ser determinant en la recuperació del consum dels licors propis de les Illes Balears i així ho han entès els principals elaboradors, que ara impulsen la visibilitat d’aquestes begudes espirituoses amb tota casta de concursos, demostracions i tastos a l’abast del públic no sempre coneixedor d’aquests licors tradicionals.

Les darreres dades publicades per la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local semblen indicar una lleugera millora de la situació del sector de les begudes espirituoses a les Illes Balears. Les xifres de producció i comercialització de les quatre begudes espirituoses amb indicació geogràfica protegida (IGP) de les Illes Balears són: Herbes de Mallorca, Hierbas Ibicencas, Palo de Mallorca i Gin de Mahón han arribat als 1,78 milions de litres el 2025, fet que suposa un increment del 3 % respecte de l’any anterior. Aquest creixement es veu impulsat principalment per Herbes de Mallorca, amb una producció de 996.000 litres i un increment de l’11,7 % respecte de l’any 2024, dades que confirmen el pes majoritari que té dins el sector. També destaca l’augment de Palo de Mallorca, amb una producció de 34.000 litres i un increment del 25,9 % respecte del 2024. Pel que fa a la producció de Hierbas Ibicencas, ha disminuït un 13,6%, mentre que Gin de Mahón es manté pràcticament estable (+0,5 %). Pel que fa a la comercialització, el volum total ha arribat als 1,72 milions de litres, un 2,8 % més que el 2024, fet que confirma la tendència de recuperació del sector.

Les Herbes Mallorquines amb indicació geogràfica protegida encapçalen les xifres de producció i vendes i mantenen el pes majoritari que dins el sector/CAIB

El director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha valorat positivament “la recuperació del volum de comercialització d’unes begudes fortament arrelades a la nostra gastronomia i que romp la tendència a la baixa dels darrers anys”. A més, ha explicat que “aquests productes formen part del Pla de Promoció del Producte Local; per tant, les empreses productores tenen el suport de la Conselleria per millorar-ne la comercialització”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa