Aquest dilluns ens ha duit la notícia de la mort d’Andreu Suñer, fundador de Vinyes i Vins Ca Sa Padrina, de Sencelles. Un celler petit i familiar que estava inequívocament arrelat a la terra i al poble, a la família de Can Tano, com els coneixien els sencellers. Procedent del món de la docència, el 1999 s’interessà per seguir la tradició familiar. “L’any 1999 em vaig apuntar a un curs de la Fundació Universitat-Empresa que era una introducció a la viticultura i l’enologia, i em va agradar tant que en acabar-lo, amb un company del curs, decidim iniciar aquesta aventura de muntar el nostre propi celler”. Així explicava Andreu els seus inicis en una entrevista feta anys enrere.
En aquesta mateixa entrevista explicava com el nom del seu petit celler havia traspassat fronteres, més enllà de Mallorca: “Fixi’s si som petits que el sommelier de l’antic restaurant El Bulli, Ferran Centelles, va recomanar el nostre Mollet i les vendes es van disparar. De fet, hem esgotat les existències del nostre vi blanc. En el seu club de vins ens va dedicar unes línies destacant l’autenticitat del nostre vi, el seu caràcter autòcton, la seva personalitat acusada, la qual cosa ha suposat tot un premi per a nosaltres. Aquestes lloances, venint d’un professional amb tant de prestigi, suposen un gran reconeixement a la nostra labor”, explicava ple d’orgull.
Ara fa dos anys, els seus fills, Andreu i Guillem, havien pres el relleu del negoci i ja s’encarregaven plenament de la producció i de la comercialització de vins que continuen al mercat sota el nom original de Vinyes i Vins Ca Sa Padrina, tot i que han incorporat alguna línia nova amb el nom de Can Tano, que és el nom familiar que expressa el lligam amb la tradició.

Un quart de segle a la DO Binissalem
La curolla de fer vi venia d’enrere, recorden avui a la DO Binissalem en repassar els arxius. “N’Andreu va començar a inscriure vinya l’any 1990 i el celler de ca Sa Padrina es va inscriure l’any 2000”. La directora, Marga Amat, molt afectada per la relació personal que ella i la seva família tenien amb n’Andreu, recordava com havia començat a elaborar a partir d’aquell curs de l’any 1999, al qual s’hi apuntaren molts dels que després, com ell, muntarien cellers per tota Mallorca: “Cada any feia vi amb la mateixa il·lusió que al principi. Sentim moltíssim la seva pèrdua. Pensa que com a viticultor i bodeguer feia 25 anys que estava a la DO Binissalem, d’ençà que muntà el celler amb Jesús González”, deia Amat. “El seu primer vi duia el nom de la varietat Mantonegro, que sempre ha estat present en els seus vins”, afegia. “L’anoyarem com a amic i com bodeguer”


