Balears Vadevi
La garrova davant els dubtes sobre el futur de CAROB (II)

En aquesta segona part de la ullada que feim del sector, abordam un altre dels factors que ara mateix condiciona el futur d’una bona part del sector de la garrova. La desfeta econòmica d’una empresa que va ser exemple de la modernització i aprofitament del fruit del garrover: CAROB SA.

A començaments d’enguany, la suspensió de pagaments de l’empresa CAROB, que havia estat pionera en l’aprofitament del garroví i, per tant, de la revalorització de la producció de garroves a Mallorca, feia saltar les alarmes. CAROB, creada el 1976, s’encarregava d’una part important de la transformació del fruit del garrover, i sense dubte de la més rendible. La goma de garroví de la qual se n’extreu un espessidor que s’utilitza tant en la indústria alimentària com en la cosmètica. Les seves instal·lacions de Marratxí han estat capdavanteres des dels anys 90, en l’extracció i comercialització d’aquest subproducte.

En aquell moment, la cooperativa del Camp Mallorquí ja va mostrar el seu interès a fer-se amb CAROB. Així, quan arran del concurs de creditors, l’empresa va sortir a subhasta, Miquel Gual en representació de la cooperativa, va fer una oferta de compra, que ara el jutge ha desestimat en favor d’una altra oferta, presentada en segona convocatòria per l’empresa PROMORENT, que ha ofert més doblers: 4,6 milions d’euros, 535.000 més que la cooperativa.

La notícia va caure com una dutxa d’aigua freda per l’escassa o pràcticament nul·la vinculació de l’adjudicatària amb el sector primari, ja que es dedica preferentment al negoci immobiliari. “Nosaltres, des de Camp Mallorquí, vàrem aportar el garroví a CAROB a principis del 2026, perquè la fàbrica no s’aturàs a pesar de la seva fallida”, diu Miquel Gual qui, com el sector, tem que darrere l’interès de Promorent per CAROB just hi ha una operació d’especulació immobiliària: “Pensam que just els interessa el terreny de 14.000 metres quadrats on hi ha les instal·lacions, en el terme de Marratxí però ara s’haurà de comprometre a mantenir la producció durant tres anys per complir amb les condicions de l’adjudicació”, afirma el gerent de Camp Mallorquí qui veu amb preocupació que aquest no sigui un capítol més del desballestament de la indústria transformadora del sector agroalimentari de Mallorca, com ja ha passat amb AGAMA.

Per evitar aquest final, Camp Mallorquí ha presentat al·legacions a la decisió judicial i espera que els seus arguments siguin escoltats i que l’adjudicació no es faci únicament amb criteris monetaris: “Com han demanat els bancs que també estan de la banda dels creditors, volem mantenir la fàbrica en funcionament pel bé del sector i que el jutge ho tengui en compte. Confiam en el seny”, diu Gual. El pronunciament judicial es podria produir en pocs dies.

El procés d’aprofitament del fruit del garrover, des de l’arbre al garroví/CAROB SA

Cooperatives Agroalimentàries fa costat a Camp Mallorquí i demana seny

Davant aquesta situació, Cooperatives Agroalimentàries Illes Balears alerta que la pèrdua d’indústria agroalimentària posa en risc el futur del sector. I, en paral·lel, dona suport a la cooperativa del Camp Mallorquí per mantenir la transformació de la garrofa vinculada al sector productor i al territori.
La presidenta de Cooperatives Agroalimentàries Illes Balears, Jerònima Bonafé, destaca que “la proposta de Camp Mallorquí representava una oportunitat per a mantenir una indústria arrelada al territori, referent en el sector del garrofí i capaç de generar valor afegit a un producte tan singular com la garrofa, abastant tota la cadena de valor, des de la producció fins a la seva transformació i comercialització”.
Bonafé lamenta que “amb les poques indústries agroalimentàries que queden a Balears, és una llàstima que empreses vinculades a la manipulació del producte local es vegin abocades a un concurs de creditors”.
La presidenta afegeix que “des de Cooperatives Agroalimentàries Illes Balears volem reconèixer especialment l’esforç i el compromís de Camp Mallorquí, la proposta del qual apostava per donar continuïtat a l’activitat industrial i preservar el teixit agroindustrial de les Illes, tan necessari en la nostra comunitat.
Bonafé recorda a més que el sector agrari exerceix un paper fonamental en la conservació del territori, el manteniment del paisatge i la sostenibilitat de les Illes, i que ho fa en un context cada vegada més complex, marcat per la sequera, els efectes del canvi climàtic, les plagues, l’increment dels costos de producció i la pèrdua de rendibilitat.
“Perdre indústria transformadora suposa afegir una dificultat més a un sector ja molt castigat i afeblir la seva capacitat per a generar valor i mantenir l’activitat agrària a les nostres illes”, assenyala.
Bonafé conclou que “respectem i acatem, evidentment, la decisió judicial, però considerem important reivindicar el paper de les cooperatives i de la indústria agroalimentària vinculada al territori. Sense transformació local s’agreuja el problema de la rendibilitat de les explotacions i es compromet el futur del sector agrari”.

A l’espera de la solució final del cas CAROB, Camp Mallorquí mou fitxa i amplia les seves instal·lacions amb un projecte que va ser dissenyat anys enrere i ara comença a fer-se realitat: la construcció d’una nova instal·lació en terrenys de la finca Mainou, a Consell, on es processarà la garrova dels socis de la cooperativa, amb un pressupost de 8 milions d’euros.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa